Jetrun EnergoEco, furnizor de echipamente HVAC de inalta eficienta, are in vedere triplarea cifrei de afaceri in 2014 fata de nivelul anului trecut, datorita contractelor semnate in 2013 si amanate. Compania este partenerul local al grupului german Wolf Heiztechnik si reprezentant exclusiv al Wolf GmbH pentru tehnologia cogenerarii pe baza de gaz natural si biogaz, insa comercializeaza o gama completa de produse, de la centrale termice si pompe de caldura, la unitati de tratare a aerului, turnuri de racire, chillere si sisteme de cogenerare. Printre furnizorii firmei se afla, astfel, Hygromatik GmbH, Apen Group, Galletti - Italia, Teddington GmbH, Cabero GmbH si Mita - Italia.
Interviu cu Adrian Moisa, directorul general al companiei Jetrun EnergoEco.
- Cum credeti ca se va dezvolta compania in acest an?
- Anul trecut am inregistrat o cifra de afaceri de 1,1 milioane de euro, iar pentru 2014 anticipam o majorare pana la 3,5 milioane de euro, datorita faptului ca mai multe contracte ce trebuiau derulate in 2013 au fost semnate si se vor realiza in actualul exercitiu financiar. Daca nu tinem cont de aceste proiecte, ne bazam pe vanzari totale de circa 2,2 milioane de euro, incasarile firmei aflandu-se in crestere constanta, evaluata la 10% in ultimii doi ani. Echipamentele de ventilatie si incalzire marca Wolf Heiztechnik genereaza circa 35% din cifra de afaceri a Jetrun, iar sistemele de cogenerare si cele anexe de procesare a biogazului au o pondere de circa 40%, urmand a fi consemnata o posibila crestere a cotei acestora in 2014. Alte echipamente, cum ar fi chillerele si pompele de caldura, turnurile de racire, aparatele de umidificare si perdelele de aer genereaza diferenta de 25%.
- In ce fel se manifesta concurenta pe piata locala de profil?
- Reducerea continua a bugetelor de investitii, mai ales in domeniul obiectivelor comerciale, determina ca piata sa se orienteze spre echipamente cu specificatii tehnice aflate sub nivelul optim de performanta si cu o calitate mai slaba. Chiar si in zona producatorilor «premium» se simte o presiune semnificativa pe pret. Spre deosebire de anii anteriori, am observat un efect ignorat, din pacate, de catre clienti, dar care le aduce daune financiare semnificative: diminuarea preturilor de vanzare, cu efectul reducerii marjelor la minimum, ii face pe unii furnizori sa nu-si poata indeplini in totalitate obligatiile de punere in functiune si garantie. De asemenea, lipsa de personal suficient calificat si motivat la furnizorii locali poate duce la tratarea superficiala a fazei de proiectare/ specificare, cu efecte negative in rezultatele finale.
- Care sunt principalele probleme intampinate in activitate?
- Problemele pe care le avem de rezolvat au ramas aceleasi de la inceputul crizei, in principal fiind legate de diminuarea bugetelor de investitii in constructii. Aceasta situatie are ca efect reducerea nivelului specificatiilor tehnice pentru echipamente si reorientarea beneficiarilor catre produse de calitate indoielnica. Riscul financiar generat de intrarea in insolventa a firmelor de antrepriza este o alta problema majora ce persista inca pe piata.