Pentru 2011, conducerea companiei Baxi Romania, unul dintre cei mai importanti furnizori de echipamente termice din tara noastra, estimeaza o crestere de circa 20% a pietei de centrale termice, generata, in special, de eliminarea subventiilor la incalzire acordate populatiei bransate la sistemul centralizat, ce va afecta in mod direct cele peste 1,5 milioane de familii conectate la retelele respective. Un alt factor care ar putea contribui pozitiv la cresterea pietei termotehnice ar putea fi constituit, de asemenea, de relansarea programului «Casa Verde», care reprezinta o oportunitate deosebita pentru utilizatorul final si pentru companiile din aceasta industrie.
Sever Scarlat, director general al Baxi Romania SA: "Cele 110 milioane de lei alocate in 2010, similare cu fondurile disponibile in acest an, reprezinta o suplimentare considerabila a fondurilor directionate catre aceasta piata. De asemenea, proiectul constituie un prim pas facut de autoritati in vederea incurajarii utilizarii energiilor regenerabile pentru producerea apei calde si incalzirea locuintei, fiind o initiativa pozitiva. Totusi, programul are cateva lacune, precum incurajarea achizitiei de echipamente ieftine, avand randamente slabe si provenienta indoielnica, in detrimentul produselor de calitate, adaptate mediului si climei din Romania. De asemenea, un alt pericol este reprezentat de firmele ce s-au declarat a fi «specializate» imediat dupa lansarea programului «Casa Verde» din 2009, insa ale caror produse si servicii sunt inferioare din punct de vedere calitativ. In acelasi timp, prin asigurarea unei subventii relativ egale pentru panourile solare, centralele pe baza de peleti si pompele de caldura, «Casa Verde» a concentrat peste 90% din dosarele depuse pentru achizitia de panouri solare, in detrimentul celorlalte categorii de produse. Pentru o gospodarie normala, un panou solar reduce consumul cu 250 mc - 350 mc / an, in timp ce o centrala pe baza de peleti sau o pompa de caldura genereaza economii de pana la 4.500 mc / an (adica de peste 10 ori mai mari). Unul din obiectivele declarate ale Fondului de Mediu prin implementarea programului respectiv, il reprezinta reducerea consumului si a importurilor de combustibili fosili, precum si protejarea mediului inconjurator. Prin urmare, pentru atingerea acestui deziderat, credem ca o solutie mai corecta ar fi distribuirea bugetului in trei parti egale si acceptarea dosarelor in consecinta. Monitorizarea si controlul implementarii proiectului este un alt aspect foarte important in derularea cu succes a acestuia. In anul 2010, Baxi a inregistrat o cifra de afaceri de 19,7 milioane de lei, in crestere cu 42% fata de anul anterior, iar pentru 2011 estimam o majorare de 20% a incasarilor, pana la 23 milioane de lei. Printre principalii factori care vor sustine aceste rezultate se afla cresterea cererii de centrale termice in condensatie (cu puteri mari si aplicabilitate in cladirile comerciale si industriale), acestea generand o reducere de peste 30% a consumului de combustibil, precum si scaderea cheltuielilor de exploatare si intretinere a sistemului termic. Pentru a ne adapta noilor cerinte ale pietei, am introdus, recent, in portofoliul de produse, centralele termice in condensatie model Power HT, avand puteri cuprinse intre 230 kW si 320 kW. De asemenea, majorarea veniturilor va fi fundamentata pe cresterea numarului solicitarilor de debransare de la sistemul centralizat, pe majorarea comenzilor provenite de la utilizatorii actuali de sisteme a caror vechime este de cel putin 6 ani, precum si pe vanzarea echipamentelor pe baza de resurse regenerabile. In vederea sustinerii acestei directii de dezvoltare, am implementat programele specifice de marketing, precum «Rabla la centrale», «Marea Debransare» sau «12 rate fara dobanda». In conditii de criza economica, aceste proiecte sustin inclusiv afacerile firmelor de instalatii partenere, creandu-le oportunitati de crestere a vanzarilor de echipamente termice. Primele luni din acest an s-au caracterizat printr-o stare latenta a industriei termotehnice, generata de intarzierea lansarii programului «Casa Verde» 2011 si de incertitudinea mentinerii subventiilor in sistemul centralizat de incalzire. Astfel, cifra de afaceri realizata de Baxi Romania in trimestrul intai a fost de 2,5 milioane de lei, aproape de nivelul inregistrat in aceeasi perioada din 2010. Insa, tinand cont de faptul ca industria termotehnica este puternic dependenta de factorul sezonier, ne asteptam ca peste 50% din vanzarile planificate sa le consemnam in trimestrul al III-lea. Din punct de vedere al structurii livrarilor, cele mai solicitate echipamente au fost din gama Baxi (in special, centralele in condensatie), aceasta fiind marca premium a companiei, cu o pondere de 60% in vanzarile firmei".