In pofida conditiilor nefavorabile de piata, cauzate de pandemie, compania Power Electric a incheiat anul financiar precedent cu o crestere de 10% a cifrei de afaceri. In opinia managerului general al societatii, Florin Niculae, a fost o perioada foarte dificila, deoarece a existat un cumul de factori care nu au putut fi estimati sau previzionati. Practic, 2021 nu a avut o tipologie economica clasica, iar in 2022 conjunctura este diferita, pentru ca presiunea inevitabila a inflatiei este prezenta de la achizitia de materie prima pana la procesul de productie, de la procesele logistice pana la canalale de vanzare si la utilizatorul final. Cu toate perspectivele nefavorabile, performanta Power Electric fata de anul precedent a fost in concordanta cu previziunile initiale, fiind de asteptat o crestere de 10% pentru intregul exercitiu financiar.
Interviu cu Florin Niculae (46 de ani), director general Power Electric si manager cu o experienta profesionala de 28 de ani în industria instalatiilor si echipamentelor electrice.
- Cum a evoluat piata de corpuri de iluminat in 2021 si in primele 7 luni din 2022?
- Desi ultimii doi ani au fost foarte dificili, masurile pe care le-am adoptat ne-au ajutat sa depasim conditiile nefavorabile ale pietei. Consideram ca, din punct de vedere economic, 2021, desi aflat inca sub restrictiile pandemiei, a fost mai bun decat 2022. In ultimii doi ani, indicatorii financiari globali si-au revenit relativ repede, in conditiile in care toate companiile s-au confruntat cu opriri sau incetiniri ale activitatilor economice. Este de notorietate deja faptul ca piata s-a confruntat cu o lipsa de componente si semi-conductori, care a afectat majoritatea industriilor, de la cea de automobile pana la productia de solutii pentru iluminat. Insa, impactul real este mai vizibil in 2022, combinat mai ales cu criza energetica si presiunea inflatiei, la nivel global. In Romania am asistat la incetinirea demararii de noi proiecte, mai ales cele cu capital privat. Aceasta situatie a vizat in principal proiectele noi de tip industrial si cladirile de birouri, dar trebuie sa subliniem faptul ca avem un numar semnificativ de lucrari ce au fost finalizate sau sunt in curs de finalizare. De asemenea, activitatile de renovare a imobilelor existente de birouri s-au intensificat pe masura ce au aparut noi chiriasi. Fiecare proces a venit cu o solutie personalizata, adaptata la nevoile clientului, iar acest lucru a dus la o consolidare a nivelului de intelegere a importantei iluminatului in Romania. Am avut colaborari reusite pe acest segment, datorita specialistilor nostri in iluminat si control al iluminatului. Este important de subliniat faptul ca, din cauza cresterii preturilor, asistam la o scadere a volumelor. Insa, aceasta diminuare a fost acoperita prin preturi mai mari, fapt ce a dus la o valoare globala a pietei aproape stabila, realizata cu cantitati mai mici de produse.
- Care sunt perspectivele de dezvoltare a segmentului, pe termen scurt, mediu si lung?
- Observam o cerere in crestere pentru partea de control al iluminatului, combinata cu segmentul de sisteme inteligente. Nu vorbim aici doar despre casele inteligente, ci si despre solicitarile din zonele de birouri, HoReCa si spatii industriale, unde cererea a crescut considerabil. Colegii nostri din echipa tehnica au lucrat foarte mult in aceasta directie si, dupa cativa ani, incepem sa vedem si efectele. In ceea ce priveste partea de smart control, am dezvoltat propria solutie software, pe care o vom lansa in ultimul trimestru al acestui an, urmand sa fie inclusa in oferta noastra tehnica. Aceasta va acoperi astfel diferite nevoi, pentru o gama extinsa de clienti.
- Care sunt cele mai mari proiecte la care participati in aceasta perioada?
- Unele dintre cele mai reprezentative obiective la realizarea carora am luat parte in 2021 sunt cele doua stadioane din Bucuresti (Ghencea si Rapid). Nu doar ca am furnizat partea de iluminat pentru acestea, insa am si programat atat instalatia de nocturna, cat si controlul DMX. Acesta din urma este un protocol care permite utilizatorilor sa aiba cel mai inalt nivel de control asupra iluminatului. Protocolul DMX permite experiente de iluminare personalizate, astfel proiectantii de iluminat pot fi flexibili si pot crea scenarii dinamice impresionante. Dorim sa demonstram tuturor fanilor sportului ce poate face iluminatul pentru a le imbunatati experienta vizuala. Alte proiecte includ birourile Regina Maria, cele de la Booking.com
si sediul central Igna, unde specialistii nostri au lucrat cu drag si multa implicare. Anul acesta avem in lucru iluminatul pentru alte arene sportive, insa si pentru cladiri de birouri sau de uz medical. Zonele rezidentiale sunt nelipsite din portofoliul nostru, preluate de la zero sau doar pentru partea de "uplamping". Oamenii isi doresc un consum energetic tot mai mic si aleg sa investeasca pentru un control al iluminatului de inalta calitate.
- Aveti in vedere extinderea productiei sau lansarea de produse noi in perioada urmatoare?
- Lansarile de noi produse sunt destul de frecvente, deoarece domeniul este unul inovator si mereu orientat spre client. Cererea de produse noi este mare, accentul fiind pus pe noi tehnologii, zone noi de utilizare, precum si pe sustenabilitate. Un alt segment aflat pe un trend ascendent este cel al autovehiculelor electrice, sustinut de Comisia Europeana, iar Romania nu se abate de la aceasta tendinta. Am ales sa vizam toate segmentele de piata si am semnat un parteneriat cu cei de la ENEL X, care au o gama variata de statii electrice de incarcare auto, ce se preteaza tuturor utilizatorilor, indiferent de buget. Consideram ca 2023 va fi un an important pentru cresterea disponibilitatii statiilor de incarcare pe teritoriul Romaniei, iar echipa noastra lucreaza cu partenerii sai pentru a crea noi oportunitati de vanzare.
- Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada? Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele majorarilor de preturi si ale dificultatilor din lanturile de aprovizionare? Cum estimati ca vor evolua preturile produselor din portofoliu, in perioada urmatoare?
- Investitiile private pe scara larga au avut de suferit din cauza inflatiei crescute, a instabilitatii politice si a cresterii pretului la energia electrica. Toate acestea au creat premisele unei recesiuni economice globale, care afecteaza atat Romania, cat si sectorul de piata in care activam. Un alt factor important care afecteaza negativ piata este reprezentat de livrarea si procesele logistice intarziate ale furnizorilor. Anul acesta a fost unul dificil in ceea ce priveste disponibilitatea produselor si preturile la care acestea sunt livrate, desi, colaboram cu lideri la nivel global in industria iluminatului. Pentru a face fata termenelor lungi de livrare si fluctuatiilor de pret, am luat masuri ferme si am decis ca anul acesta sa dublam nivelurile de stoc estimate initial. Acest lucru ne-a ajutat la concretizarea oportunitatilor de vanzare imediata. Desi inceputul anului a adus performante slabe fata de estimarile initiale, incepand cu luna mai cresterea a fost rapida. Dupa compensarea acestei intarzieri, acum putem afirma ca suntem la zi cu performanta pe care ne-am propus sa o realizam in 2022. Se fac eforturi extraordinare la nivel international de catre branduri consacrate pentru a rezolva problemele legate de aprovizionare, iar efectele acestora au inceput sa fie vizibile. Revenind la situatia economica, ne asteptam ca in 2023 pierderile la nivel mondial sa continue in multe sectoare, in concordanta cu perspectivele de crestere mai lenta a economiei UE. Credem ca, in ciuda inflatiei, achizitiile din mediul privat si unele proiecte finantate de UE vor fi cheia pentru a schimba situatia Romaniei. Ne asteptam ca presiunea pusa de inflatie sa se relaxeze anul viitor, iar cheltuielile guvernamentale pentru sustinerea proiectelor de mare anvergura sa devina principalul motor de crestere, care sa asigure revigorarea sectorului privat, pe termen mediu.