Ministerul Transporturilor (MT) a initiat impreuna cu Ministerul Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene (MDRAPFE) proiectul memorandumului privind demararea pregatirii unui portofoliu de proiecte de transport ce urmeaza a fi implementate in perioada 2018-2027. Programul a fost aprobat in sedinta Guvernului Romaniei din data de 28 decembrie 2017.
Valoarea totala a proiectelor prevazute prin acest memorandum se ridica la 12,19 miliarde euro.
Documentul include proiecte strategice identificate ca prioritare din Master Planul General de Transport al Romaniei, astfel:
Pentru sectorul rutier
• Sectorul de autostrada Brasov - Bacau - Pascani - Iasi - Ungheni (+ pod Ungheni), cu o lungime de 336,5 km si o valoare totala de 3,08 miliarde euro;
• Proiectul drumului Transregio Brasov - Targu Mures, cu o lungime de 161 km si o valoare totala de 102 milioane de euro;
• Proiectul de autostrada Brasov - Fagaras - Sibiu, cu o lungime de 120 km si o valoare totala de 816,44 milioane de euro;
• Proiectul drumului expres Buzau - Braila/ Focsani - Braila - Constanta, cu o lungime de 361,7 km si o valoare totala de 1,82 miliarde euro;
• Proiectul drumului expres Sudului Bucuresti - Craiova - Lugoj, cu o lungime de 397 km si o valoare totala de 2,5 miliarde euro.
Pentru sectorul feroviar
• Proiectul de reabilitare a caii ferate Coslariu - Cluj-Napoca - Suceava - Pascani, cu o lungime de 488 km si o valoare totala de 1.94 miliarde euro;
• Proiectul de reabilitare a caii ferate Bucuresti - Craiova, cu o lungime de 142 km si o valoare totala de 227 milioane de euro;
• Proiectul de reabilitare a caii ferate Bucuresti - Ploiesti - Iasi, cu o lungime de 462 km si o valoare totala de 1,68 miliarde euro.
Proiectele prevazute in memorandum, in completarea celor a caror pregatire si implementare este deja demarata, respectiv autostrazile Sibiu - Pitesti si Transilvania, soseaua de centura a Capitalei, reabilitarea CF Simeria - km 614, CF Brasov - Sighisoara si CF Predeal - Brasov, vor asigura conectarea tuturor regiunilor istorice ale Romaniei, contribuind la reducerea discrepantelor de dezvoltare economica si sociala.
Memorandumul este necesar pentru a oferi stabilitatea abordarii strategice in ceea ce inseamna pregatirea proiectelor de infrastructura de transport in perioada 2018-2027. Proiectele vor fi finantate din fonduri europene, cat si din fonduri rambursabile de la Institutiile Financiare Internationale, cum ar fi Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare si Banca Europeana de Investitii.
Totodata, obtinerea unei stabilitati in abordarea strategica garanteaza ca proiectele odata lansate nu vor mai fi stopate creand premisele implementarii rapide a proiectelor.