Proiectul de extindere a Magistralei 4 a metroului din Capitala, pe tronsonul Parc Bazilescu - Lac Straulesti, va beneficia de o finantare europeana de 116,64 milioane de euro, iar lucrarile vor trebui finalizate pana la sfarsitul anului 2016. Recent, Comisia Europeana a declarat eligibil proiectul ce prevede lucrari la racordul al doilea - sectiunea Parc Bazilescu - (PS Zarea) Straulesti, investitie ce are o valoare totala de 172,26 milioane de euro (fara TVA). Lucrarile au inceput deja si, potrivit reprezentantilor Metrorex, se desfasoara in ritm alert. Antreprenorul general al acestora este reprezentat de compania italiana Astaldi, ce a castigat contractul de executie in august 2012, in asociere cu societatile bucurestene de constructii Somet SA, TIAB SA si UTI Construction & Facility Management SA. Tronsonul Parc Bazilescu - Lac Straulesti reprezinta o extindere a liniei de metrou aflate deja in exploatare, respectiv Magistrala 4, Racordul 2 - Gara de Nord - Parc Bazilescu. Se realizeaza, astfel, legatura cartierelor din nord-vestul Capitalei cu Gara Basarab, Gara de Nord si zona centrala si, de asemenea, conexiunea cu Magistrala 1, la statiile de metrou Basarab si Gara de Nord. "Se vor executa lucrari de structura, arhitectura, instalatii electrice, sanitare, ventilatie si curenti slabi", au precizat reprezentantii Metrorex.
Fondurile europene acordate pentru modernizarea metroului depasesc 1,5 miliarde euro
Declararea ca eligibil a acestui proiect determina ca, practic, toate lucrarile ce se vor realiza pentru modernizarea retelei de transport subteran din Bucuresti sa fie finantate din fonduri europene. Mai mult, inclusiv noile garnituri de tren ce vor fi puse in functiune pe noile rute vor fi achizitionate de Metrorex tot din surse comunitare.
Astfel, pentru modernizarea Magistralelor 2 si 4 s-au accesat fonduri europene, valoarea totala a investitiei fiind de 538 milioane de euro, din care contributia partii romanesti este de numai 15%. "La Magistrala 2 Pipera - Berceni, am obtinut finantare de 409 milioane de euro (fara TVA), pentru modernizarea statiilor, achizitia de material rulant, inlocuirea caii de rulare, ventilatie, plafoane si altele. Lucrarile incep in decembrie 2014 si se vor finaliza in a doua parte a lui 2017", au mai aratat reprezentantii Metrorex. Totodata, lucrarile la Magistrala 5 (Drumul Taberei - Eroilor), sunt finantate tot din bani europeni, valoarea totala a investitiei fiind de 1,2 miliarde euro.
Toate proiectele Metrorex ce au fost declarate ca fiind eligibile pentru finantare europeana nerambursabila depasesc 1,5 miliarde de euro.
Lucrarile de modernizare a liniei Berceni-Pipera incep in 2015
Potrivit datelor Metrorex, proiectul privind imbunatatirea serviciilor de transport public cu metroul pe Magistrala 2 (Berceni - Pipera) face parte din acelasi program - POS-T. Investitia, in valoare totala de 403 milioane de euro (fara TVA) este finantata din Fondul de Coeziune, iar lucrarile vor incepe in anul 2015. "Se va inlocui complet calea de rulare pe o lungime de 19 km (cale dubla), in asa fel incat sa corespunda standardelor europene referitoare la zgomot si vibratie, utilizate in Uniunea Europeana si adoptate si de Romania. De asemenea, vor fi modernizate toate instalatiile (de automatizare trafic, electrice, sanitare, de ventilatie si de informare a publicului calator) si se vor reface toate finisajele. Se va continua dotarea statiilor de metrou cu mijloacele de acces pentru persoanele cu dizabilitati", se arata intr-un comunicat al societatii Metrorex.