Obiectivele stabilite de compania de transport public subteran Metrorex pentru anul 2019 includ, la capitolul investitii, finalizarea si punerea in functiune cu calatori a Magistralei 5 de metrou, demararea lucrarilor pentru realizarea Magistralei 6 si a celor pentru imbunatatirea conditiilor de transport pe Magistrala 2, finalizarea studiului de fezabilitate pentru Magistrala 4 (Gara de Nord - Gara Progresu), dar si achizitia serviciilor de proiectare si asistenta tehnica pentru continuarea constructiei Magistralei 5 de metrou, pe sectiunea Eroilor - Universitate - Piata Iancului. Vor fi continuate, asadar, proiecte demarate in anii trecuti si aflate in executie, precum lucrarile la Magistralele 2, 4 si 5, dar vor fi demarate si investitii noi, respectiv Magistrala 6. Pentru 2018, Metrorex are alocat un buget de investitii de 972 milioane de lei, fonduri suficiente pentru realizarea obiectivelor din acest an.
Interviu cu ing. Dumitru Sodolescu (61 de ani), directorul general al Metrorex SA si specialist cu o experienta de peste 20 de ani in functii de top management.
- Ce investitii sunt in derulare la reteaua de metrou, in prezent?
- In momentul de fata avem in desfasurare mai multe proiecte complexe, majoritatea finantate preponderent din fonduri europene nerambursabile. Proiectul Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei - Pantelimon, Sectiunea Eroilor - Raul Doamnei, inclusiv statia si depoul Valea Ialomitei, este realizat in proportie de aproape 90%. Estimam inceperea probelor tehnologice pe subsisteme la sfarsitul anului 2018 - inceputul anului 2019, precum si punerea in functiune a trenurilor cu calatori in 2019. In ceea ce priveste extinderea Magistralei 4 pe Sectiunea Parc Basilescu - Straulesti, toate lucrarile aferente Galeriei de Legatura, Depoului si Terminalului Multimodal Straulesti, cu exceptia sistemului de siguranta traficului, au fost finalizate, fiind in acest moment in curs de testare in vederea receptiei. De asemenea, tot pe Magistrala 4, tronsonul Gara de Nord - Gara Progresu, a fost finalizat si aprobat de Metrorex studiul de prefezabilitate, fiind deja transmis pe circuitul de aprobare si avizare. Este in curs de elaborare studiul de fezabilitate. Ambele studii sunt finantate in cadrul Proiectului de Cooperare Elvetiano - Roman. Punerea in functiune cu calatori a statiilor Laminorului si Straulesti a avut loc la data de 31 martie 2017. Pe Magistrala a doua se deschide, in luna noiembrie 2018, o noua cale de acces in statia Tineretului. Sursele de finantare pentru realizarea acestor obiective de investitii sunt fonduri europene nerambursabile (POIM) si bugetul de stat.
- Cand estimati ca se va construi magistrala pana la Otopeni? In ce stadiu se afla in prezent tratativele pentru demararea proiectului?
- La inceputul lunii septembrie a.c., Comisia Europeana a anuntat Ministerul Transporturilor ca va cofinanta proiectul legaturii de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni (Magistrala 6, 1 Mai - Otopeni). In acest moment este in curs de analiza raspunsul Comisiei Europene din data de 12 septembrie la aplicatia de finantare din fonduri europene nerambursabile. Conform HG nr. 930/2016, valoarea proiectului este de 5,9 miliarde lei, inclusiv TVA. Proiectul este finantat din fonduri rambursabile de la Agentia Japoneza de Cooperare Internationala (JICA), fonduri europene nerambursabile si bugetul de stat. Dupa finalizarea tuturor procedurilor legate de finantare, dar si a celor legate de procedura de achizitie a serviciilor pentru lucrarile de constructie, urmeaza inceperea lucrarilor, ce se vor derula pe o perioada de 48 de luni.
- Ce alte investitii veti demara in anii urmatori?
- In ultimii ani, politica Metrorex este aceea de extindere a retelei de metrou pentru a fi in masura sa preia traficul actual si pe cel care se prefigureaza in viitor avand in vedere dezvolarea metropolei. In ceea ce priveste infrastructura, se fac investitii locale de inlocuire a cailor de rulare si instalatiilor pe interstatii si statii de metrou, se cauta solutii pentru sporirea gradului de confort si siguranta a suprastructurii caii de rulare (traverse echipate cu sisteme de prindere elastica si amortizare de zgomote si vibratii) si tehnologia pentru reabilitarea caii betonate. De asemenea, avem in plan extinderea modernizarii sistemului de taxare in toate statiile de metrou, inclusiv pentru Magistrala 4, in scopul integrarii din punct de vedere tarifar si a titlurilor de transport cu RATB. Totodata, se fac interventii si inlocuiri partiale la instalatiile si echipamentele care deservesc magistralele de metrou: instalatii de ventilatie, sanitare, electrice, de telecomunicatii si automatizari, lifturi, escalatoare etc.
- Precizati nivelul cifrei de afaceri realizate de companie in 2017 si efectuati o estimare pentru 2018.
- In anul 2017, cifra de afaceri realizata de companie a fost de 647,37 milioane de lei, iar pentru 2018 estimam un rulaj total de 655,9 milioane de lei, respectiv o crestere de circa 1,3%.