Romania a pierdut, pana la sfarsitul anului trecut, fonduri europene nerambursabile in valoare de 320 de milioane de euro alocate prin programul Connecting Europe Facility (CEF) pentru cele trei sectiuni de cale ferata dintre Brasov si Sighisoara, parte a Coridorului feroviar IV Pan-European, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, in cadrul evenimentului de semnare a contractului de finantare pentru sectiunea Brasov - Sighisoara, subsectiunea 2 Apata - Cata.
"Cele trei sectiuni dintre Brasov si Sighisoara au fost blocate in instanta, ceea ce a intarziat semnarea contractelor, iar pentru sectiunea Predeal - Brasov, un tronson dificil din punct de vedere tehnic, a fost mult amanata procedura de licitatie. Apropo de blocajele in instanta, am verificat acest contact, cat a trecut din momentul in care am dat raportul procedurii si pana in momentul in care am semnat contractul. Deci, pe sectiunile 1 si 3, din iulie 2018, cand s-a emis raportul procedurii, pana in februarie 2020, am avut 14 termene in instanta. Pe sectiunea 2, intre ianuarie 2019, cand a fost emis raportul procedurii, si iulie 2020 am avut 22 de termene in instanta. Asta, dincolo de intarzierile in modernizare, a insemnat, din pacate pentru Romania, reducerea fondurilor europene disponibile prin Connecting Europe Facility, prin CEF, am avut o dezangajare de 320 de milioane de euro. Romania a pierdut 320 de milioane de euro din cei 1,1 miliarde euro alocati pentru cele trei sectiuni prin CEF. Din pacate, acesta este tabloul infrastructurii feroviare la sfarsitul anului trecut in ceea ce priveste Coridorul IV feroviar paneuropean, pentru care avem fonduri europene nerambursabile atat din POIM, Programul Operational Infrastructura Mare, cat si din CEF, si pe care avem obligatia sa il finalizam cat mai repede", a declarat Lucian Bode.
Tronsonul de la Brasov pana la Sighisoara are o lungime de aproximativ 128 de kilometri si a fost impartit in trei sub-sectiuni: Brasov - Apata, cu o lungime de aproximativ 38 de kilometri, Apata - Cata (44 km) si Cata - Sighisoara (46 km).
Contractul de executie pentru sectiunea 2 Apata-Cata, 43 de km, cu o valoare de aproximativ 561 milioane de euro, a fost semnat ieri cu ofertantul castigator al licitatiei, asocierea formata din companiile Aktor, Alstom si Arcada Galati.
In ceea ce priveste celelalte sectoare ale caii ferate Brasov - Sighisoara, pentru sectiunea 1 contractul de executie a fost semnat pe 5 martie 2020, acesta avand o valoare de 618 milioane de euro, iar pe 16 aprilie a fost emis ordinul de incepere a lucrarilor.
Totodata, pe 21 august a.c. a fost semnat si contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, in valoare de 14 milioane de lei, pentru modernizarea ultimului segment lipsa din Coridorul IV feroviar, respectiv cei 27 km dintre Predeal si Brasov (sectiunea 3).
Ministrul Transporturilor a precizat ca toate lucrarile aferente modernizarii caii ferate dintre Brasov si Sighisoara trebuie finalizate pana in anul 2024.