In contextul in care fondurile europene disponibile pentru investitii in infrastructura locala de transport se vor reduce, potrivit Guvernului, la circa 4,6 miliarde euro, Executivul intentioneaza sa majoreze procentul de flexibilitate intre fondurile alocate pe diverse programe de la 5% din valoarea totala a alocarilor disponibile, cat este in prezent, la 15%.
"La ora actuala, flexibilitatea este limitata la 5% din valoarea fondurilor, si solicitarea noastra este de a creste procentul de flexibilitate de la 5% la 15%, astfel incat sa putem sa alocam catre prioritatile noastre fonduri de la alte programe. Acesta este, practic, unul dintre punctele pe care ne concentram pentru a putea sa asiguram resurse suplimentare", a declarat premierul Ludovic Orban dupa o intalnire recenta cu reprezentantii mediului de afaceri si ai structurilor asociative, pe tema viitoarei perioade de programare a fondurilor europene (2021-2027).
Premierul considera insuficienta alocarea estimata in urmatoarea perioada de programare a UE, in contextul nevoilor urgente pe care le are Romania la capitolul infrastructura de transport.
"Avem nevoie de investitii extrem de mari si, pentru noi, infrastructura de transport reprezinta o prioritate. Or, in acest sens, noi vom cauta sa obtinem cat mai multe resurse, pentru ca o parte din resurse vor trebui folosite. Din cauza prostului management al marilor proiecte de infrastructura in exercitiul 2014-2020, o mare parte din aceste proiecte de infrastructura vor necesita finantare in exercitiul financiar urmator - adica fazarea - si, ca atare, o suma de bani din acesti estimati 4,6 miliarde de euro se vor duce pentru finantarea proiectelor care incep in acest exercitiu financiar, ceea ce va reduce suma pentru proiecte noi care va fi alocata. Vom incerca sa crestem aceasta suma", a precizat Ludovic Orban.
Prioritatile Guvernului privind infrastructura de transport urmeaza Master Planul avizat in 2016
Primul ministru a mai amintit ca Comisia Europeana conditioneaza alocarea de fonduri europene pentru infrastructura de transport de adoptarea Master Planului General de Transport (MPGT), documentul fiind adoptat in ultima parte a anului 2016.
"La ora actuala exista un Master Plan care este agreat la nivelul Comisiei Europene si, practic, noi trebuie sa focusam resursele financiare pentru prioritatile care sunt stabilite in acest document. Aici este clar: inchiderea Coridorului 4 paneuropean este prioritara, prin autostrada de centura a Bucurestiului, prin realizarea lucrarilor la sectorul Sibiu - Pitesti, cu cele cinci tronsoane pe care se face licitatia. De asemenea, mai avem tronsonul de pe Lugoj - Deva, care trebuie finalizat. Lucrarile acestea sunt prioritare pentru a inchide Coridorul 4 paneuropean si pentru a asigura accesul Portului Constanta la infrastructura europeana care intra la granita de vest. Sigur ca avem tot ca prioritate - si este inclus in Master Plan - realizarea Autostrazii Unirii, pentru care exista si o lege adoptata, respectiv autostrada Targu Mures - Iasi - Ungheni. De asemenea, trebuie finalizata legatura intre Targu Mures si Bors, pe tronsonul din Autostrada Transilvania care este prevazut sa asigure conectarea. Pentru ca altfel degeaba faci conectarea Moldovei pana la Targu Mures daca nu finalizezi legatura pe autostrada de la Targu Mures pana la Bors. Si aici avem tronsoane in lucru. De asemenea, tot ca prioritate avem finalizarea lucrarilor pe tronsoanele 1 si 2 de pe autostrada Sebes - Turda, care face legatura practic intre cele doua axe Est-Vest - cea de pe Coridorul 4 si cea care face legatura intre Iasi, Ungheni si Bors. Sigur ca mai avem si alte obiective care sunt incluse in Master Plan si care urmeaza a fi finantate. De asemenea, pentru noi este foarte importanta - aici trebuie sa vedem daca avem posibilitatea sa finantam cu fonduri europene - realizarea tronsonului de autostrada Comarnic - Brasov si ulterior legarea Brasovului de Coridorul 4 printr-un drum expres Brasov - Sibiu", indica premierul referitor la prioritatile Guvernului privind proiectele de infrastructura.
***
Prim-ministrul Ludovic Orban a participat ieri la o intalnire de lucru cu reprezentantii mediului de afaceri si ai structurilor asociative, pe tema viitoarei perioade de programare a fondurilor europene (2021-2027). Potrivit declaratiei ce a urmat inalnirii, Guvernul a pregatit un proiect de absorbtie a fondurilor europene care vor fi alocate Romaniei in viitoarea perioada de programare a bugetului Uniunii Europene si a demarat un proces de consultare publica privind arhitectura institutionala si structura programelor si masurilor din cadrul exercitiului financiar multianual 2021-2027. In prezent, bugetul aferent este in curs de negociere si se poarta discutii cu reprezentantii fiecarei tari in parte, pentru a defini punctul de intalnire privitor la bugetul UE pe 2021-2027.
Consultarile vor continua cu reprezentanti ai asociatiilor profesionale, ai sindicatelor si altor actori sociali relevanti, astfel incat propunerea Romaniei pentru viitoarea alocare finaiara sa includa toate observatiile partenerilor sociali, cu obiectivul declarat de a utiliza cat mai eficient resursele financiare pe care le va avea la dispozitie Romania in perioada 2021-2027.