Cu ocazia prezentarii prioritatilor de infrastructura rutiera pentru perioada 2015-2016, sustinuta marti, 13 ianuarie 2015, la Ministerul Transporturilor de oficialul Ioan Rus, premierul Victor Ponta a anuntat ca Guvernul doreste incheierea unui acord politic pe zece ani pentru a garanta sustinerea proiectelor, intr-o maniera similara celei prin care partidele politice si presedintele Klaus Iohannis au ajuns la un consens si au semnat un pact privind bugetul MApN. „Ne-am propus in acest sens sa invitam liderii tuturor partidelor parlamentare, pentru a merge si la presedintele tarii, deoarece trebuie sa avem un acord pe zece ani pentru acest masterplan de transport, intocmit de compania americana AECOM. Daca nu exista un acord prin care sa spunem ca oricine vine la guvernare, orice ministru se schimba, orice guvern, orice majoritate, asta doreste sa faca Romania in urmatorii zece ani cu autostrazile, programul anuntat o sa fie din nou un esec. Fara acest acord, ne apucam degeaba de treaba si nici nu vom gasi sursele de finantare care sa acopere diferenta intre cele 6 miliarde euro pe care le avem si cele 28 de miliarde euro necesare. Daca finantatorii privati, daca in bugetul de stat avem garantia finantarilor pe zece ani, atunci se vor gasi banii. Daca toata lumea stie ca acest guvern semneaza ceva, iar guvernul viitor vine si reziliaza, nu va mai da nimeni niciun ban si o sa ramanem doar cu proiecte punctuale, cum este cazul celui de la Cluj, unde cei 30 de kilometri de autostrada nu leaga doua puncte importante (Gilau si Campia Turzii – n.r.). In lipsa acordului, experienta nu e neaparat fericita in nicio parte a tarii”, a precizat Victor Ponta. De asemenea, primul-ministru al Guvernului Romaniei a accentuat importanta pe care o are tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, considerat a fi „un proiect strategic pentru Romania, nu pentru ca are cea mai mare incarcatura de trafic, dar, de fapt, in 2018, oricine va fi la guvernare, trebuie sa fie legate Muntenia de Transilvania si de Moldova”. In opinia sa, numai daca se va ajunge la un acord politic cert, pe 15 februarie 2015 companiile care au castigat prima faza a procedurii vor fi prezente la semnarea contractelor, astfel incat lucrarile sa fie initiate pe 15 aprilie 2015. In caz contrar, Executivul de la Bucuresti nu-si va asuma o astfel de obligatie pe termen lung. „Contractul nu se termina in sase luni, ci dureaza trei ani, iar obligatiile statului acopera o perioada de 30 de ani. In cazul in care cineva, atunci cand vine la guvernare, reziliaza contractul, semnarea sa nu mai are rost. Daca toata lumea este de acord, atunci il facem, daca nu, cei care nu sunt de acord si stiu o solutie mai buna o sa vina si o sa ia de la capat tot ce am facut noi intr-un an”, a avertizat Victor Ponta. In replica, reprezentanti ai principalului partid de opozitie au afirmat deja ca „PNL nu isi va asuma masterplanul general in transporturi”, considerat a fi „planul de salvare politica si financiara al premierului si PSD”, propunand mai degraba ca prim-ministrul sa finalizeze „lucrarile care au intarzieri de doi ani si sa respecte coridoarele care leaga Romania de Europa”. Dupa cum se observa, noul masterplan este deja periclitat, deoarece pe de-o parte Guvernul conditioneaza aplicarea sa de existenta unui acord politic extins, intre toate partidele, iar pe de alta parte membrii opozitiei refuza sa-si asume un document elaborat de actuala putere. In orice caz, in ceea ce priveste tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) va da publicitatii, pana la data de 15 februarie a.c. (cand se va lua decizia initierii sau sistarii proiectului), toate detaliile contractuale.
UPDATE: Alti reprezentanti ai opozitiei conditioneaza negocierea unui eventual acord politic privind infrastructura de realizarea cu prioritate a unui tronson de autostrada care sa lege Moldova de Transilvania prin traversarea zonei orientale a Muntilor Carpati (Targu Neamt - Targu Mures). In cadrul actualului masterplan, in regiunea respectiva este prevazut un drum expres, ce va fi ulterior dezvoltat la rang de autostrada in etape, din cauza costurilor foarte mari pe care le presupune un asemenea proiect.
Informatii suplimentare, la www.gov.ro