In sedinta Guvernului din 25 februarie a.c., membrii Executivului au aprobat Master Planul General de Transport al Romaniei, in vederea transmiterii urgente a acestuia la Comisia Europeana pentru indeplinirea, de catre Romania, a conditionalitatii ex-ante necesare pentru accesarea de fonduri structurale in cadrul Programului Operational Sectorial Infrastructura Mare, informeaza oficialii guvernamentali. Potrivit unui comunicat, in sinteza, principalii indicatori ai Master Planului General de Transport al Romaniei sunt structurati in cadrul a mai multe sectoare (rutier, feroviar, naval si aerian, respectiv centre multimodale). Astfel, in cadrul segmentului de transport rutier este prevazuta realizarea a 1.300 km de autostrazi, in valoare de 13,739 miliarde euro, a unor drumuri expres in lungime de 1.825,9 km, ce necesita o investitie de 9,978 miliarde euro, a unor drumuri Transregio, cu o lungime de 2.874 km, in valoare de 1,691 miliarde euro si a unor drumuri TransEuro, avand o lungime de 343 km si o valoare de 190,05 milioane de euro. Pentru sectorul feroviar, guvernantii au in vedere reabilitarea majoritatii liniilor de cale ferata, cu o lungime de 2.883 km si pentru care se impun fonduri de 10,74 miliarde euro. Alte masuri vizeaza electrificarea unor linii existente, pe o lungime de 489 km, proiect estimat la 1,122 miliarde euro. Impulsionarea activitatii feroviare se va face si prin constructia/ modernizarea a 439 km de linii de cale ferata pentru marfa, in valoare de 1,436 miliarde euro. In plus, liniile de cale ferata in sistem de parteneriat public-privat (PPP) vor avea o lungime de 421 km, valoarea investitiei fiind de 810,4 milioane de euro. In fine, dar nu in ultimul rand, se vor executa lucrari specifice la diverse linii de cale ferata cu viteze sporite, pe o lungime de 1.001 km, contra sumei de 274,15 milioane de euro. Refacerea si completarea infrastructurii de transport vizeaza si sectorul naval, unde sunt programate investitii totale de 3,395 miliarde euro, din care sume de 865,363 milioane de euro, 110,758 milioane de euro, 20,201 milioane de euro si 685,240 milioane euro se vor aloca, in ordine, pentru porturile din Constanta, Galati, Drobeta Turnu Severin si alte terminale portuare. Imbunatatirea senalului navigabil, pe o distanta de 640 km, presupune suma de 279 milioane de euro. Pentru sectorul aerian (15 aeroporturi), Guvernul propune investitii totale de 1,327 miliarde euro, aeroportul Bucuresti-Otopeni urmand a primi 668,9 milioane de euro, aeroportul Timisoara 111,573 milioane de euro, aeroportul Cluj-Napoca 131,143 milioane de euro si aeroportul din Iasi 93,525 milioane de euro. Totodata, mai sunt prevazute 10 centre multimodale de transport, cu o valoare de 281,45 milioane de euro. „Cuantumul total al proiectelor identificate in cadrul Master Planului General de Transport este de 45,451 miliarde euro, iar aceasta suma include proiecte de investitii in infrastructura de transport a Romaniei pentru sectoarele de transport rutier, feroviar, aerian, naval si multimodal. In ceea ce priveste strategia de implementare a proiectelor, Guvernul Romaniei a aprobat tot in sedinta din 25 februarie 2015 lista de proiecte prioritare, in conformitate cu metodologia stabilita de Comisia Europeana. Aceasta inseamna ca, pentru fiecare proiect de infrastructura de transport, a fost analizata sustenabilitatea economica, fiind luat in calcul indicatorul stabilit de Comisia Europeana, precum si apartenenta proiectelor la reteaua de transport transeuropeana TEN-T. Astfel, pentru fiecare proiect in parte a fost intocmit un punctaj, in functie de cele doua criterii mentionate anterior. In urma analizei, a rezultat lista de proiecte de infrastructura care au prioritate la finantare din fonduri structurale si din bugetul de stat”, se arata intr-un comunicat al Guvernului.
Finantarea europeana totala, completata cu inca 7 miliarde euro
Conform oficialilor Guvernului, prin acest plan strategic, „Romania intra intr-o noua etapa/filosofie de realizare a investitiilor in infrastructura, acordand prioritate acelor proiecte care corespund criteriilor de performanta economica, criteriilor de conectivitate, precum si obiectivelor de investitii urmarite de Uniunea Europeana pe teritoriul tarii noastre. Spre exemplu, in sectorul rutier, Guvernul Romaniei considera a fi prioritare, in ceea ce priveste dezvoltarea retelei de autostrazi, proiecte de investitii precum: Sibiu-Pitesti, Sibiu-Brasov, Brasov-Bacau, Targu Neamt-Pascani-Iasi-Ungheni, Brasov-Comarnic (PPP), Pitesti-Craiova (PPP) sau Suplacu de Barcau-Bors, cu o valoare totala estimata la aproximativ 9,642 miliarde euro. Aceasta inseamna constructia a 1.094,8 km de autostrada, cu un cost estimat de 8,8 milioane de euro pe km, tinand cont de faptul ca 118 km din lungimea acestor autostrazi urmeaza sa fie construite in zona de munte. Proiectele de infrastructura de transport rutier sunt incluse la finantare in functie de punctajul obtinut, ciclul de implementare a proiectelor si sursele de finantare disponibile. Referitor la ciclul de implementare a proiectelor, au fost identificate doua categorii: proiecte complexe, pentru care studiul de fezabilitate (SF) se elaboreaza in doi ani, iar executia lucrarilor are loc in patru ani, respectiv proiecte uzuale, pentru care SF se elaboreaza intr-un an si executia lucrarilor are loc in trei ani”. In ceea ce priveste strategia de finantare a Master Planului General de Transport, Executivul a anuntat ca suma disponibila este de 2,7 miliarde euro din Fondul de Coeziune (aici fiind inclusa si cofinantarea de la bugetul de stat), respectiv 2,1 miliarde euro din Fondul European de Dezvoltare Regionala. Aceste sume sunt destinate sectorului rutier. In schimb, fondurile totale pe care Romania le are la dispozitie, in perioada de programare 2014-2020, pentru principalele sectoare de transport (rutier, feroviar, naval si multimodal) este de 6,843 miliarde euro. La acestea se adauga un plafon suplimentar de 7 miliarde euro, pe care Guvernul Romaniei l-a aprobat in sedinta din 25 februarie a.c., sume care vor proveni din imprumuturi publice - IFI- si din acciza pe carburanti), in vederea asigurarii surselor de finantare necesare implementarii proiectelor din sectorul rutier, cu prioritate pentru autostrazi. Astfel, valoarea totala a finantarii pentru sectorul infrastructurii rutiere, in perioada de programare 2014-2020, este de 13,8 miliarde euro. Guvernul mai informeaza insa ca planul financiar al Master Planului General de Transport urmeaza sa fie prezentat in sedintele reunite ale Comisiilor de Transport din Parlamentul Romaniei, inainte de trimiterea acestuia la Comisia Europeana. Informatii suplimentare, la www.gov.ro