Procedurile initiate de CNAIR pentru atribuirea contractelor de executie a autostrazilor stabilesc conditii limitative in ceea ce priveste experienta similara o ofertantilor, permitand depunerea de oferte numai de la operatori economici care au experienta in proiecte de autostrazi/ drumuri nationale/ drumuri expres. In conditiile in care in Romania numarul operatorilor care pot demonstra o astfel de experienta este extrem de redus, aceste licitatii sunt destinate, practic, doar societatilor mari, cu capital strain, fiind eliminate in mod nejustificat firmele romanesti cu experienta in realizarea/ reabilitarea/ modernizarea strazilor si drumurilor de interes local, conform datelor incluse intr-o adresa transmisa de Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP), Bogdan Puscas.
"Firmele romanesti, care au derulat cu succes contracte similare, chiar daca (datorita exact acelorasi criterii de calificare perpetuate de-a lungul timpului) nu au avut posibilitatea sa se apropie de contracte de autostrazi, sunt eliminate ca urmare a modului in care sunt stabilite cerintele de calificare. Cu toate acestea, societatile au capacitatea profesionala si tehnica de a realiza aceste contracte. In fapt, lucrarile vor fi executate tot de firme locale, dar in conditii de subantreprenoriat, la sume controlate de companiile mari. De altfel, situatia autostrazilor din Romania credem ca este o dovada ca undeva ceva s-a gresit in aceste proceduri de atribuire a contractelor de executie a autostrazilor", se arata in documentul citat.
De asemenea, reprezentantii constructorilor mai reclama modul in care sunt exclusi specialistii romani din licitatii tot pe baza experientei similare, dar si la alti factori de evaluare uzuali in procedurile lansate in ultimul timp de CNAIR, cum este criteriul care se refera la "Obtinerea calificativului «buna» conform reglementarilor CD 155/ 2001 pentru capacitatea portanta, starea de degradare, planeitatea si rugozitatea drumului la receptia finala a lucrarii", in contextul in care Normativul privind determinarea starii tehnice a drumurilor moderne CD 155/2001, aprobat prin Ordinul nr. 625/2003 nu se aplica in mod obligatoriu in acest moment, daca prin documentatia initiala cerintele respective nu au fost prevazute.
Pentru informatii suplimentare, click aici!