Revizuirea studiului de fezabilitate si elaborarea proiectului tehnice necesare constructiei autostrazii Ploiesti - Brasov vor beneficia de finantare din fonduri europene in actuala perioada de programare, in timp ce executia proiectului va fi asigurata prin Programul Operational Transport (POT) 2021-2027, potrivit unor date publicate de Compania Nationala de Andministrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA.
In ceea ce priveste constructia Variantei Ocolitoare (VO) Comarnic, a fost lansata procedura de licitatie pentru atribuirea contractului de proiectare si executie, cu termen de depunere stabilit la 23 octombrie 2020.
Sectiunea Rasnov - Cristian, inclusiv drumul de legatura cu municipiul Brasov (6,3 km profil autostrada + 3,7 km profil DN cu 4 benzi), se afla in executie.
Procedura de realizare a SF si PTE pentru nodul rutier de la Comarnic a fost lansata, termenul de depunere a ofertelor fiind programat pentru 10 septembrie 2020.
"Avand in vedere importanta demararii acestui proiect, Compania a avut obligatia sa analizeze maturitatea documentatiilor tehnice. In acest sens, au fost luate in considerare inclusiv aspecte subliniate de catre institutiile financiare internationale (Banca Mondiala), alaturi de expertii Comisiei Europene, care au evidentiat lipsa unor elemente necesare actualizarii documentatiei si care ar putea conduce la aparitia unor blocaje multiple in etapa de implementare. De asemenea, a fost semnalizata si evidentiata si necesitatea actualizarii in functie de conditiile de mediu si sociale actuale", precizeaza conducerea CNAIR SA.
Astfel, analizand documentatia tehnico-economica elaborata pentru autostrada Ploiesti - Brasov, atat la nivelul directiilor de specialitate ale CNAIR, cat si din perspectiva directiilor subliniate de catre Banca Mondiala, s-au constatat urmatoarele deficiente si, implicit, solutii pentru o strategie fezabila de implementare a proiectului:
In zona Busteni si Sinaia s-a constatat o dezvoltare locala accelerata in ceea ce priveste implementarea unor proiecte de anvergura, prin accesarea de fonduri europene (exemplu: microhidrocentrale), proiecte cu impact socio-economic la nivel regional, pentru care insa, trebuie respectate principiile de finantare pentru a nu fi necesara rambursarea in integralitate a contributiei Comisiei Europene;
Lipsa unei experiente in dezoltarea unor proiecte in Parteneriat Public Privat, atat la nivelul Romaniei, cat si la nivelul Europei de Sud-Est, evidentiaza faptul ca astfel de mecanisme de finantare sunt aplicabile in special proiectelor punctuale de tip tunel, pod etc., si nu proiectelor de o astfel de anvergura.
Desi sectorul de autostrada Comarnic - Brasov avea ca perioada de implementare 2014-2020 (document de referinta: HG 666/2016), pana in prezent nu i-a fost asociata o sursa de finantare, sectorul Ploiesti - Comarnic aflandu-se in aceesi situatie.
"Astfel, decizia revizuirii SF si de elaborare a PT pentru intreg sectorul cuprins intre Ploiesti si Brasov a fost luata, in special, si din nevoia de asigurare a sursei de finantare prin fonduri europene. Intrucat documentatia tehnico-economica nu ar fi corespuns din punct de vedere al exigentelor dezvoltarii unui astfel de proiect, riscurile in etapa de implementare ar fi fost imposibil de cuantificat, conducand la blocaje in implementare. Subliniem ca este pentru prima oara cand acestui proiect ii este asociata o sursa de finantare, insa, pentru a asigura premisele finantarii executiei acestui obiectiv din Programul Operational de Transport 2021-2027, a fost considerata drept obligatorie revizuirea/ completarea documentatiei, cu identificarea tuturor riscurilor, ca urmare a unei reproiectari adecvate. In concluzie, consideram ca o astfel de abordare reprezinta unicul mod concret de implementare a proiectului in integralitatea sa, cu diminuarea riscurilor si respectarea cu fermitate a oricarui calendar de implementare in etapa de executie", subliniaza reprezentantii CNAIR.