„Anul 2020 este anul autostrazii Sibiu - Pitesti. Anul 2021 va fi anul autostrazilor din Moldova”, a declarat Mariana Ionita, directorul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), intr-un interviu HotNews.ro LIVE #deladistanta. Sefa CNAIR a precizat ca pe 11 mai va fi semnat contractul pentru Sectiunea 5 Pitesti - Curtea de Arges (30,35km), ca tot atunci ar putea fi anuntat castigatorul pentru Sectiunea 4 (9,9 km, Curtea de Arges - Tigveni) si ca pe sectorul 2, cel mai greu, se executa in prezent foraje geotehnice.
"Se lucreaza si in vremea pandemiei de coronavirus. Au fost cateva cereri de amanare, dar am facut fata situatiei. Nu am avut solicitari de decalaje de termene. Se lucreaza in spatii deschise, muncitorii s-au deplasat o singura data la trei saptamani, deci nu sunt probleme", a precizat Mariana Ionita.
Autostrada Sebes - Turda
Directoarea CNAIR s-a declarat nemultumita de mobilizarea constructorului italian Impresa Pizzarotti pe lotul 1 al autostrazii Sebes-Turda.
“Lotul 1 Sebes - Turda nu se poate termina fara o mobilizare de 500 utilaje si persoane. Sunt nemultumita de numarul muncitorilor. Suntem cu platile la zi catre constructorul italian. As merge pe 60% ca lucrarile se vor termina anul acesta (Lotul 1). Mi-au promis ca vor suplimenta numarul de muncitori in urmatoarea perioada. (...) Pentru lotul II, sansele as spune sa sunt aceleasi pentru a termina. Vreau sa fim in continuare cu platile la zi”, a spus Mariana Ionita.
Autostrada Transilvania
Sectoarele de autostrada Iernut - Chetani si Biharia - Bors sunt programate sa fie date in circulatie in luna august 2020.
Autostrada Sibiu - Pitesti
Referitor la stadiul de pregatire si constructie a celor cinci sectoare de pe autostrada Sibiu - Pitesti, Mariana Ionita a precizat: "Avem sectiunea 1 in lucru, antreprenorul austriac (n.r. Porr Construct) s-a organizat impecabil. (...) Pe sectiunea 5 se va semna contractul pe data de 11, s-au rezolvat contestatiile. Am constatat ca sunt multe licitatii in curs de derulare de mai bine de jumatate de an. Am intervenit la nivel de comisii, am adus oameni competenti. Sper sa nu mai avem contestatii. (...) E posibil ca luna mai sa fie luna semnarii contractelor pentru sectiunile 4 si 5".
In ceea ce priveste sectiunile 2 si 3, Mariana Ionita a declarat: "Am reusit sa inchidem evaluarea pe sectiunea 3. Ne dorim ca in luna iulie sa o trimitem la validare. Analiza geo-tehnica este in desfasurare. Se fac foraje pe lotul II. Procedura publica de achizitie si pe lotul II vreau sa fie lansata pentru luna decembrie".
Autostrada Comarnic - Brasov
Conducerea CNAIR spera ca, pana la finalul lunii iulie, sa lanseze achizitia publica pentru elaborarea studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic. Se va organiza si un comitet de supraveghere, unde vor fi membri de la toate ministerele. "Va fi un blending de finantare, discutam de imprumuturi, fonduri europene, plus buget de stat. Tuneluri sau viaducte ar putea fi facute in PPP", a spus Mariana Ionita.
Autostrazile Moldovei
A8 Pe sectorul Iasi - Targu Neamt sunt in curs de finalizare documentatiile (SF si PT). "Un studiu tehnic dureaza cam 4 ani, executia lucrarilor dureaza 2 ani. Daca nu se face bine proiectarea, implementarea se poate duce si la 10 ani. (...) Nu mai putem sustine costuri suplimentare. Trebuie sa planificam bine de la inceput", subliniaza Mariana Ionita.
In ceea ce priveste tronsonul Targu Mures - Targu Neamt, in decembrie 2020 este asteptata livrarea documentatiei si a proiectului tehnic, dupa care vor incepe discutiile despre etapele urmatoare de implementare.
A7 "Suntem in procedura de achizitie pt SF si Proiect Tehnic pe Pascani - Suceava - Siret".
A13 Brasov - Bacau: Saptamana viitoare va fi semnat contractul pentru elaborarea SF si PT.
Autostrada Nordului: Proiectul nu exista in Master Plan; s-a lansat o licitatie de SF in 2019. "Este o forma de drum expres, este intr-o licitatie de elaborare a studiului de fezabilitate", a spus Mariana Ionita.
Interviul integral acordat de sefa CNAIR HotNews poate fi urmarit aici