Reprezentantii Consiliului Judetean Cluj (CJ Cluj) si cei ai Aeroportului International „Avram Iancu” au anuntat recent faptul ca proiectul comun in valoare de 70 milioane de euro, pentru care se pot atrage fonduri europene pentru cofinantare in proportie de 85%, va fi amanat din motive obiective. „Depunerea cererii de finantare la termenul de 3 martie 2015 nu a fost posibila datorita unor factori de natura obiectiva, respectiv neobtinerea acordurilor tuturor partenerilor. In acest context, CJ Cluj si Aeroportul International «Avram Iancu» isi reafirma intentia ferma de a depune acest proiect cu ocazia lansarii unui nou apel de proiecte pe fonduri europene referitor la acest domeniu, intr-o varianta care sa presupuna abordarea intr-o forma modulara a obiectivelor de investitii. Totodata, se apreciaza oportun, in acest context, ca lider al viitorului proiect sa fie autoritatea aeroportuara”, se precizeaza intr-un comunicat comun al institutiilor respective. „Avand in vedere faptul ca proiectul de dezvoltare a infrastructurii de transport intermodal de pasageri si marfa poate fi derulat in cadrul mai multor module succesive, neobtinerea in aceasta etapa a tuturor acordurilor si, implicit, nedepunerea cererii de finantare la acest termen nu sunt de natura a impiedica depunerea si, respectiv, implementarea ulterioara a acestui proiect, intr-o maniera optima. Reamintim in acest context faptul ca Guvernul Romaniei a aprobat recent Master Planul General de Transport al Romaniei, in cadrul caruia, pentru sectorul aerian, au fost prevazute investitii totale in suma de 1,327 miliarde euro, din care Aeroportului International «Avram Iancu», din Cluj, ii revin 131,143 milioane de euro, iar proiectul de transport intermodal de la Cluj va beneficia de 34 milioane de euro”, se mai precizeaza in documentul citat.
***
Proiectul multimodal din Cluj, propus de Consiliul Judetean si de autoritatea aeroportuara, presupune constructia unei noi statii de cale ferata in cartierul Someseni, a unei pasarele cu o lungime de 280 de metri ce va permite conexiunea aeroportului cu viitoarea gara, a unei retele de conectare cu principalele artere rutiere si a unui terminal cargo, de marfuri. Potrivit conducerii aeroportului, studiul de fezabilitate, deja realizat, a costat un milion de euro, jumatate din suma fiind suportata de Comisia Europeana. In conformitate cu acest plan, ar trebui ca fondurile totale (inclusiv neeligibile pentru cofinantare) sa ajunga la circa 83 milioane de euro, din care 13 milioane de euro pentru edificarea terminalului cargo aeroportuar, 15 milioane de euro pentru noua gara din Someseni, la care se vor adauga alte 26,5 milioane de euro necesare edificarii terminalului cargo feroviar, inca 6,8 milioane de euro fiind destinate unui parc fotovoltaic. Studiul mai propune realizarea unei legaturi pietonale suspendate dintre noua gara si aeroport (care va costa 12 milioane de euro), a cailor de acces auto pentru interconectarea retelei rutiere cu viitoarea statie de cale ferata (4,5 milioane de euro) si constructia unei centrale de cogenerare (4,4 milioane de euro). Desi la nivel institutional exista o anumita opozitie pentru acest proiect, viitoarea etapa ar trebui sa presupuna constituirea unei asociatii si finalizarea documentatiei, pentru a se putea primi acceptul oficialilor europeni. Informatii suplimentare, la www.airportcluj.ro