Accesarea fondurilor europene trebuie sa reprezinte un obiectiv prioritar pentru a asigura resursele necesare modernizarii infrastructurii feroviare, in vederea cresterii sigurantei si a calitatii serviciilor de transport de calatori si marfa pe calea ferata, se arata intr-un studiu realizat de Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurentei.
CNSDF a constatat, in urma studiului, ca infrastructura feroviara din Romania este subfinantata, ceea ce impiedica intretinerea, repararea si reinnoirea liniilor de cale ferata si duce la cresterea restrictiilor de viteza si la degradarea retelei feroviare. Aceste probleme au un impact direct asupra sigurantei si a timpului de transport pe calea ferata.
In acest context, este importanta recuperarea intarzierilor privind lucrarile de intretinere, reparare si reinnoire si este vitala alocarea fondurilor necesare pentru a se respecta graficele de realizare a acestor lucrari, prevazute in documentele1 destinate dezvoltarii sectorului feroviar.
In plus, Romania ar putea pierde fondurile UE alocate pentru sectorul transporturilor, in conditiile in care nu va atinge tintele stabilite prin Pactul verde european si Strategia UE pentru o mobilitate sustenabila si inteligenta.
Astfel, CNSDF recomanda alocarea unui buget corespunzator pentru finantarea lucrarilor de intretinere si reparatii, pentru a incetini procesul de degradare a infrastructurii feroviare si a materialului rulant. Rezultatele s-ar traduce prin cresterea calitatii serviciilor, a sigurantei circulatiei pe calea ferata si a competitivitatii transportului feroviar, in raport cu alte moduri de transport.
Ca urmare, CNSDF recomanda prioritizarea finantarii europene, pentru modernizarea retelei feroviare din Romania.
Punctualitatea trenurilor de marfa s-ar putea imbunatati prin realizarea de Centre de Management ale Traficului (CMT) zonale pe liniile cu trafic semnificativ, cum sunt coridoarele feroviare europene care strabat Romania. Mai mult, implementarea CMT zonale va stimula traficul multimodal de marfa din tara, printr-o buna coordonare intre administratorul infrastructurii feroviare si operatorii terminalelor de marfa situate pe cele doua coridoare europene, Rin – Dunare si Orient / Est – Mediteranean.
De asemenea, realizarea si implementarea „Sistemului de telegestiune a energiei electrice” este importanta pentru dezvoltarea sectorului feroviar, intrucat va oferi posibilitatea operatorilor de transport feroviar de a selecta furnizorul de energie electrica pe baze concurentiale. Astfel, necesarul de energie electrica de tractiune va fi corect estimat, ceea ce va determina o reducere a costurilor de transport pe calea ferata.
In ceea ce priveste infrastructura feroviara din Portul Constanta, finalizarea lucrarilor de reparatie si deblocarea celor 47 de linii inchise din cadrul portului vor fluidiza traficul si vor reduce timpul de asteptare al operatorilor de transport feroviar.
De asemenea, CNSDF recomanda stabilirea de reguli si responsabilitati clare in sarcina gestionarilor de infrastructura prin includerea indicatorilor de performanta in contractele incheiate de CFR SA cu gestionarii de infrastructura, verificarea indeplinirii acestora si a modului in care au fost cheltuite sumele incasate de catre gestionari din tariful de utilizare a infrastructurii feroviare. In completare, se recomanda publicarea de catre CFR SA, in raportul anual de activitate, a modului de indeplinire a indicatorilor de performanta.
Studiul privind „Evolutia transportului feroviar in concordanta cu aplicarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 si a Programului de actiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare si transferul modal catre calea ferata al fluxurilor de transport de calatori si marfa” este disponibil aici.