Pierderile totale cauzate de amanarea repetata a inceperii lucrarilor de constructie a autostrazii Comarnic-Brasov vor depasi, in acest an, valoarea de 1,54 miliarde euro, potrivit unor calcule ale Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), realizate pe baza studiului de fezabilitate al investitiei. Proiectul a inceput sa genereze pierderi statului roman inca din anul 2008, cand acestea au fost de 64,9 milioane de euro si s-a majorat gradual, in intervalul 2008-2014, pana la 298,3 milioane de euro in 2014, ajungand, la finele anului trecut, la o valoare cumulata de 1,16 miliarde euro. Pierderile estimate pentru 2015 se situeaza la 378,3 milioane de euro, de unde rezulta faptul ca, pana la sfarsitul anului curent, acestea vor insuma 1,541 miliarde euro.
In urma finalizarii negocierilor pentru atribuirea contractului de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a anuntat, la data de 18 iunie 2015, anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune a lucrarilor publice pentru proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea autostrazii Bucuresti - Brasov, pe tronsonul Comarnic-Brasov. "Decizia a fost luata in conformitate cu art.94 din HG 925/2006 («indiferent de momentul initierii procedurii de atribuire, autoritatea contractanta are obligatia de a verifica, inainte de incheierea contractului, respectarea dispozitiilor referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele ce intra sub incidenta legislatiei privind finantele publice») si art. 209 din OUG nr. 34/2006 («autoritatea contractanta are obligatia de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica in urmatoarele cazuri: litera c) daca abateri grave de la prevederile legislative afecteaza procedura de atribuire sau daca este imposibila incheierea contractului»)", se arata intr-un comunicat oficial al CNADNR.
Printre motivele pentru care licitatia de atribuire a contractului de proiectare si executie a tronsonului Comarnic-Brasov a fost anulata se afla faptul ca asocierea dintre companiile Vinci, Strabag si Aktor nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune. Totusi, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv din surse private, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste. Mai mult, Ministerul Finantelor Publice a refuzat sa emita o scrisoare de sustinere a proiectului si sa suporte costurile aferente contractului de concesiune din bugetul de stat, date fiind riscurile cu privire la depasirea tintei stabilite de deficit bugetar si calificarea scrisorii de sustinere ca o garantie de stat.
Autostrada Bucuresti - Brasov (din care face parte si tronsonul Comarnic - Brasov) ramane insa o prioritate in Master Planul General de Transport (MPGT), proiectul autostrazii fiind continuat si dezvoltandu-se in paralel cu realizarea autostrazii Sibiu - Pitesti. In acest sens, in prezent se afla in procedura de licitatie deschisa atribuirea contractului de proiectare si executie a autostrazii Bucuresti - Brasov, pe tronsonul Bucuresti - Ploiesti (Sector 1, km 0+000 - km 3+325; Nod Centura Bucuresti, km 6+500 si Nod Moara Vlasiei, km 19+500).
Pe sectorul Ploiesti - Comarnic sunt deja patru benzi de circulatie
Tronsonul de autostrada Comarnic - Brasov este impartit in cinci tronsoane. Potrivit CNADNR, sectoarele 1 si 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Brasov, cu o lungime totala de aproximativ 10 km, la care se adauga si drumurile de legatura) vor fi licitate, cu finantare de la bugetul de stat. Pentru sectoarele 2, 3 si 4, care reprezinta partea cea mai dificila a proiectului, va fi necesara actualizarea studiilor geotehnice, cu finantare tot de la bugetul de stat.
In paralel, pentru fluidizarea traficului pe DN1, sunt in lucru studiile de fezabilitate (SF) referitoare la variantele de ocolire Comarnic si Busteni. Dupa finalizarea acestora, vor fi licitate lucrarile de constructie, cu finantare de la bugetul de stat.
Tot pentru fluidizarea traficului, la iesirea din Sinaia spre Brasov este proiectat si urmeaza sa fie realizat un sens giratoriu.
De asemenea, se vor finaliza SF privind varianta de ocolire Campina, modernizarea drumului existent pe Valea Doftanei (DJ 102I) si a drumului forestier pana in Sacele, astfel incat in 2016 sa inceapa lucrarile pentru a avea un drum national modern intre Campina si Sacele.
Potrivit datelor incluse in Master Planul General de Transport (MPGT), sectorul de autostrada Comarnic - Brasov face parte din proiectele prevazute pentru demararea atat a studiilor de fezabilitate, cat si a lucrarilor de executie in prima perioada de programare, respectiv 2014-2020. Lungimea totala a sectorului de autostrada este de 58 km, iar valoarea estimata pentru aceasta interventie este de 997 milioane de euro (fara TVA), respectiv 1,237 miliarde euro (inclusiv TVA).