Brasovul continua sa investeasca in transformarea transportului in comun in principala solutie de mobilitate in municipiu prin utilizarea unei flote de transport verzi, cresterea calitatii serviciului si a infrastructurii necesare functionarii sistemului de transport public. Una dintre investitiile majore este construirea unui garaj pentru autobuzele electrice si a dotarilor necesare asigurarii functionarii optime a acestora. Aceasta investitie include un garaj pentru 157 de autobuze si cladirile pentru asigurarea mentenantei parcului auto. Cladirile vor fi acoperite cu panouri fotovoltaice, iar fiecare loc de parcare va fi dotat cu statie de incarcare a autobuzelor.
Acest garaj este foarte important pentru prelungirea duratei de viata a autobuzelor electrice aflate in functiune, precum si a celor pe care Municipalitatea le va achizitiona in perioada urmatoare, in urma obtinerii unor finantari nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta.
Primarul Allen Coliban a verificat stadiul lucrarilor, care, conform contractului, ar trebui sa se incheie pana la finalul acestui an.
"Construim cel mai mare garaj pentru transport public electric din Romania. Va gazdui 157 de mijloace de transport in comun ale brasovenilor si este un obiectiv foarte important pentru mobilitatea verde a orasului. Este un santier care a inceput in acest an, un santier care se va termina pana la finele lui 2024 si care, iata, progreseaza intr-un ritm alert, intr-un ritm sustinut. Deja sunt turnate paharele pentru stalpii de sustinere ai garajului si ai cladirii principale. Estimam ca pana la sfarsitul lunii iunie sa se incheie prima faza si sa poata fi gazduite, aici, autobuzele. In faza a doua vor fi celelalte obiective, deoarece proiectul nu prevede doar o cladire de garaj, ci si spatii conexe, spatii pentru reparatii, pentru spalat autobuzele si toate acestea vor fi finalizate pana la terminarea anului. Finantarea este din surse europene si din bugetul local. Avem si un imprumut pentru a sustine demararea acestui proiect. Acesta este si unul dintre proiectele pe care le fazam pe noul Program Operational Regional, fiind o continuare a vechiului Program Regional 2014-2020. Investitia totala se ridica la peste 160 de milioane de lei cu TVA”, a declarat primarul Allen Coliban.
In acest moment se deruleaza lucrarile la 3 dintre cele 7 cladiri care trebuie edificate, respectiv garajul, statia de spalare a autobuzelor si cladirea administrativa.
In cazul garajului, pana in prezent, au fost turnate fundatiile la 86 de stalpi, dintre cei 136 cat are structura de rezistenta, si au fost montati primii 24 de stalpi.
De asemenea, s-au executat lucrarile de sapatura a fundatiei la statia de spalare a autobuzelor si se lucreaza la armatura radierului.
La cladirea serviciului administrativ si centrala termica, s-au executat fundatii stalpi si grinzi, s-au turnat stalpii la parter si urmeaza turnarea planseului peste parter.
"In acest moment lucram la cladirea garajului. Suntem la faza de realizare terasament, montaj prefabricate, respectiv stalpii de sustinere a cladirii. Urmeaza, de saptamana viitoare, sa continuam cu grinzile prefabricate. De asemenea, am atacat si cladirea administrativa, suntem la faza de turnare a planseului peste primul nivel. De asemenea am inceput lucrarile si la cladirea spalatoriei pentru autobuze. Suntem la faza de executie lucrari la armare radier”, a precizat Victor Manda, managerul de proiect din partea constructorului.
Este o investitie foarte importanta pentru functionarea in parametrii optimi a parcului auto electric, tocmai de aceea obiectivul Municipalitatii este ca, in cel mai scurt timp posibil, toate autobuzele electrice sa fie parcate in garaj si conectate, pe timpul noptii, la statiile de incarcare.
"Acest garaj, de fapt aceasta sectie, va deveni, in urmatorii doi-trei ani, o sectie de autobuze electrice. Va deservi cele 72 de autobuze existente, plus cele 88 care vor fi achizitionate. Garajul si restul anexelor sunt foarte importante pentru intretinerea autobuzelor, mai ales ca vom avea si 157 de statii de incarcare lenta, ceea ce inseamna ca bateriile masinilor vor putea fi corect incarcate si li se va prelungi automat viata”, a explicat Marian Geman, directorul operatorului de transport RATBv.
Lucrarile sunt realizate de Asocierea dintre Eren Cons SRL, lider de asociere, si Imsat Cuadripol SA, asociat, cu tertii sustinatori: BOG ART, Logosol si Cuadripol SA, termenul de realizare este de 12 luni. Valoarea totala a lucrarilor este de 132, 42 milioane lei.
Fondurile sunt asigurate prin Programul Operational Regional, Axa Prioritara 4 a Programului REGIO 2014-2020, Obiectiv Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon in municipiile resedinta de judet prin investitii bazate pe planurile de mobilitate urbana durabila, si din bugetul local.
Pe amplasamentul vizat se vor executa urmatoarele interventii:
– Constructie garaj: cladirea garajului este o cladire cu specific industrial, fara personal permanent, destinata gararii autobuzelor. Conform prevederilor legale, structura de rezistenta a acestui obiect nu poate fi din metal (asa cum era prevazut in studiul de fezabilitate), motiv pentru care s-a ales varianta structurii din cadre prefabricate din beton armat si beton precomprimat. Suprafata constructiei: 24.154 m.p.;
– Cladire mentenanta – reparatii autovehicule cu posturi de lucru dedicate in functie de tipul, dimensiunea vehiculului si activitate, dispunand de anexe (birouri, vestiare, grupuri sanitare) in suprafata de 2.368,10 mp. Cladirea de mentenanta va avea o structura din cadre prefabricate din beton armat si beton precomprimat;
– Cladire Inspectii Tehnice Periodice, va avea tot o structura din cadre prefabricate din beton armat si beton precomprimat, in suprafata de 1.730.9 m.p.;
– Cladirea pentru serviciul administrativ si centrala termica este destinata unor ateliere necesare functionarii intreprinderii, birourilor personalului de conducere si unor functiuni auxiliare. De asemenea, va include centrala termica, grupul electrogen si remiza PSI, obligatorie la o astfel de dotare. Va avea o suprafata de 1.785,64 m.p.
– Statie de spalare autobuze si rezervor ingropat hidranti. Cladirea statiei de spalare a autobuzelor este destinata realizarii igienizarii exterioare a autobuzelor, de fiecare data cand acestea se intorc din cursa. Instalatia de spalare va fi automata si va utiliza in cadrul procesului de spalare, pentru partea de clatire, apa colectata din precipitatii de pe suprafetele acoperisului halelor care formeaza ansamblul garajului. Sub camera tehnica a statiei, prelungit si in exteriorul acesteia, va fi pozitionat un rezervor rectangular de apa pentru hidrantii interiori si exteriori, precum si o camera de pompe cu acces direct din exterior. Suprafata: 838,92 m.p.
– Statie de alimentare carburanti. Aceasta va fi o cladire deschisa, formata din 4 peroane acoperite, pe care se vor afla pompe de carburant si adblue, pentru autobuzele cu motoarele cu ardere interna., cu o suprafata de 380 de m.p.
– Statia de pompe si rezervoare de incendiu sprinklere. Acest grup de constructii va fi format dintr-un container de 6 metri inaltime pentru statia de pompe si un rezervor prefabricat de apa, avand diametrul de 8,58 m si inaltimea de 6,30 m, cu un volum util de 300 mc. Suprafata construita este de 80 de m.p.
In cea de a doua etapa de construire vor fi edificate cladirile de exploatare, atelierele de mentenanta si boxele de depozitare deseuri.