In Transilvania avem probabil cea mai industrializata zona a tarii, in arealul format din judetele Cluj-Alba-Hunedoara-Sibiu-Mures. Avem de asemenea un investitor, DP World, prezent din anul 2004 in Portul Constanta care doreste sa lege Portul Constanta si mai apoi restul lumii la aceasta zona puternic industrializata. Intrebarea este cum facem ca producatorii si distribuitorii din aceste zone sa isi poata livra marfa oriunde in lume, in conditii care sa ii incurajeze sa investeasca si sa produca in continuare?
Raspunsul vine sub forma noului terminal intermodal construit care se afla in constructie la nici 10km de Aiud, in inima Ardealului. Aceasta investitie, deja construita in procent de 53% si preconizata a fi data in folosinta in prima parte a anului viitor, vine in intampinarea nevoilor intreprinzatorilor din zona care doresc sa-si exporte marfurile: conectivitate, eicienta & predictibilitate, costuri avantajoase, sustenabilitate si capacitate.
Conectivitate
Pozitionarea terminalului in valoare de 15 milioane de Euro(in prima faza) in Decea ofera avantaje clare in ceea ce priveste accesul la infrastructura rutiera (Autostrada A10), precum si la cea feroviara.
Marfurile, odata incarcate pe infrastructura feroviara vor putea ajunge cu usurinta si in conditii de siguranta la porturi de la oricare dintre cele 3 mari (Nordului, Adriatica, Neagra), de unde mai apoi pot ajunge in Asia sau chiar pe transporturi transatlantice.
Mai mult, infrastructura feroviara asigura transportul eficient al containerelor oriunde in Europa.
Eficienta & Predictibilitate
Terminalul va beneficia de acelasi software de management al marfurilor si containerelor precum terminalul din Constanta. Asta va asigura nu doar interoperabilitatea celor doua hub-uri, cat si un nivel ridicat de transparenta pentru producatori, care vor putea urmari informatii despre marfa pe care o exporta in mod optimizat, in timp real. In plus, sistemul de plasare si management al comenzilor va fi unul deosebit de intuitiv.
Transportul feroviar si cel naval garanteaza un nivel mult mai ridicat de eficienta si predictibilitate decat cel rutier. In primul rand, un sofer de TIR nu va trebui sa duca marfa in Budapesta/Viena/Constanta pentru a o containeriza, cum se face acum, ci o va putea face la cativa Km distanta, in Aiud, poate chiar de mai multe ori intr-o zi si seara sa si-o petreaca acasa.
Mai mult, procedurile vamale vor fi procesate mult mai eficient si pentru transporturile internationale se va evita incertitudinea provocata de cozile de la vamile destinate transportului rutier.
Nu in ultimul rand, initierea unor rute regulate intre terminalul de la Aiud si portul Constanta va asigura un orar predictibil si eficient pentru orice exportator sau chiar importator.
Costuri Avantajoase
Transportul feroviar si naval, implica un cost mult mai prietenos decat cel rutier. Nu doar ca se relaxeaza problemele cu resursa umana, soferi, service semiremorci etc. ci si conditiile de transport sunt mult mai sigure, astfel evitandu-se riscul ca marfa sa fie furata din parcari sau pe parcursul unui transport intern sau international.
Integrarea cu Portul Constanta sau cu alte hub-uri DP World din jurul lumii face ca cheltuielile vamale sa scada semnificativ.
In plus, poate cel mai important factor, proximitatea fata de Cluj Napoca, Turda, Alba, Sebes, Deva, Sibiu face ca producatorii sa economiseasca mult mai mult combustibil pentru a ajunge la terminal decat utilizau pana acum.
Sustenabilitate
In primul rand, trecerea de la un transport bazat pe combustibil diesel la unul bazat pe linii feroviare electrificate ajuta mult la diminuarea amprentei de carbon si la reducerea poluarii mediului inconjurator.
Mai mult, un transport containerizat de volum mare cu trenul polueaza mult mai putin decat o serie de mai multe TIR-uri care ar transporta aceeasi cantitate de marfuri.
Reducerea emisiilor de CO2 vine in ajutorul eforturilor statelor si intreprinzatorilor privati de a se conforma proiectului EU Green Deal.
Avand punctul de lucru in zona, investitia va sustine nu doar economia locala, ci va si angaja 30 de oameni in primul an, urmand ca aceasta cifra sa creasca odata cu dezvoltarea terminalului.
Dar aici vorbim si despre locurile de munca pe care investitia le va sustin pe orizontala.
Dupa cum ne-a declarat si Cosmin Carstea, CEO DP World Romania: ¨Nu suntem aici ca sa venim azi si sa plecam maine. Dorim sa cream fluxuri de marfuri de aici, pentru care o sa o sa fie nevoie mare de transport, de electricieni, de mecanici, de operatori, de legatori de sarcina. Deja la santier s-au angajat oameni din satele vecine si asta ne bucura. Noua asta ne place, sa ne integram, sa simtim locul. Ne bucuram ca avem aceasta libertate sa ne aducem amprenta asupra locurilor in care activam.
Capacitate
Cand vorbim de capacitate de procesare, credem ca cifrele spun cea mai credibila poveste.
Cu o suprafata de 82.000mp si un depozit de 10.000mp, terminalul este mai mult decat capabil sa proceseze orice volum de marfuri necesita producatorii din zona.
Capacitatea anuala de procesare in primii 3 ani va fi de 50.000 de containere anual, iar cea de depozitare va fi de 3.000 de containere. Tot in primii 3 ani, pe langa semiremorci, vor putea fi operate un numar estimativ de 6 trenuri / saptamana, care vor putea ajunge la destinatii din intreaga Europa.
Suntem convinsi ca in 2023 vom relata despre cum producatorii si antreprenorii din Transilvania vor profita la maxim de acest proiect care va revolutiona felul in care se transporta marfurile din Romania.