Anul 2018 a insemnat, pentru piata europeana de panouri sandwich, inca un moment al cresterii (+3% din punct de vedere cantitativ), dupa ce trendul ascendent s-a remarcat si in precedentele 12 luni, pentru a doua oara dupa declansarea recesiunii, evolutia fiind relativ surprinzatoare, din cauza faptului ca, in precedentele 12 luni, sincopele in ceea ce priveste productia, cauzate de fluctuatia aprovizionarii cu materii prime (pentru sortimentele PIR si PUR), au dus la o scumpire masiva a pretului sortimentelor finite. In pofida acestui aspect si a faptului ca se preconizeaza noi modificari de pret, in sens ascendent, operatorii din industria panourilor sandwich sunt optimisti si intrevad noi ascensiuni ale productiei si livrarilor pe termen mediu, iar in acest sens una dintre concluziile unui studiu recent, elaborat pentru cinci tari europene de analistii Interconnection Consulting Group – Austria, indica faptul ca, pana in 2021, vanzarile pe acest segment se vor majora, in medie, cu +3,2% pe an.
Potrivit cercetarii, panourile (panelurile) de tip sandwich sunt folosite, mai ales, la plafoanele si peretii constructiilor industriale, administrative si de birouri, inclusiv la alte cladiri de interes public si, intr-un mediu strict specializat, la spatiile de depozitare frigorifice. Astfel, in pofida existentei unor solutii alternative in ceea ce priveste constructia fatadelor si izolarea termica, pe plan european, cererea pentru panouri sandwich a crescut in fiecare an, cu precadere incepand din 2016. In general, un panou sandwich este format dintr-un miez din spuma poliuretanica dura – PUR, din polistiren extrudat – XPS sau din substante poliizocianurate – PIR, acoperit cu doua foi metalice subtiri, in asa fel incat produsul poate fi usor montat. „Germania si Italia sunt de departe cele mai semnificative piete europene pentru panourile de tip sandwich, iar cererea in tarile respective urmeaza sa se majoreze pana in anul 2021 la o rata anuala compozita CAGR de aproximativ +2,1%, respectiv de +3,3% pana in 2021. Panourile pe baza din spuma sintetica reprezinta in continuare produsele majoritare, cu un grad de utilizare de 26,9%, insa segmentul produselor pe baza de vata minerala are premise mai bune de crestere, cu +3,3% CAGR intre 2017 si 2021. Avantajul diferentelor de pret intre sortimente a disparut in ultimii doi ani, pe fondul diverselor scumpiri aplicate, iar tendinta ascendenta in favoarea panourilor cu vata minerala se datoreaza consolidarii prevederilor cuprinse in reglementarile nationale si europene privind protectia impotriva incendiilor. In acelasi timp, constructiile ce includ panouri din vata minerala necesita elemente cu grosimi superioare (si, implicit, mai scumpe), din cauza faptului ca acestea asigura o conductivitate termica optima”, a declarat Julia Tarasenko, autoarea studiului.
Dupa cum arata expertii Interconnection, in continuare, panourile sandwich cu miez compozit si foi exterioare din otel raman preponderente pe piata. Tehnologia de protectie impotriva coroziunii s-a imbunatatit masiv, astfel incat singurul avantaj competitiv al panourilor sandwich din aluminiu il constituie masa proprie mai redusa. Cand vine vorba de grosimea izolatiei, la panourile de peste 100 mm grosime se va inregistra o majorare semnificativa a vanzarilor, pe fondul cerintelor obligatoriu de respectat ale noilor standarde energetice in constructii. Se preconizeaza astfel ca acest segment al pietei europene ar putea creste in medie cu +4,4% anual. In general, analistii Interconnection Consulting Group se asteapta ca piata europeana de profil sa-si mentina cel putin actuala rata de crestere, ca urmare a avantajelor competitive generate de utilizarea acestor sortimente la lucrarile de constructii – si anume: timpul de instalare relativ scurt al panourilor sandwich (in comparatie cu materialele alternative), optimizarea costurilor, proprietatile imbunatatite etc. Faptul ca segmentul constructiilor nerezidentiale depinde in mare masura de utilizarea panourilor sandwich se va transpune, de asemenea, printr-o majorare exponentiala a cererii, concomitent cu cresterea volumului lucrarilor la constructii industriale noi, centre de stocare si alte tipuri de hale, precum si cu sporirea volumului lucrarilor de renovare a unor asemenea obiective.
***
Potrivit diagramei care insoteste cercetarea, daca noile praguri valorice ale pietei europene (Germania, Austria, Franta, Italia si Polonia) s-au plasat la 2,1 miliarde euro in 2018, in anul 2021 se va ajunge la 2,3 miliarde euro, cu un indice CAGR al perioadei de +3,2%. In schimb, structura sortimentala nu se va modifica, deoarece panelurile sandwich de tipul PUR-PIR vor avea o cota de cel putin 42,2% din total, in timp ce miezul propriu-zis din PUR-PIR se va utiliza la peste 71,2% din sortimentele existente pe piata. Informatii suplimentare, la www.interconnectionconsulting.com, iar pentru descarcarea diagramei referitoare la structura pietei si la evolutia valorica a acesteia, click aici!