Anul 2016 a insemnat, pentru piata europeana de panouri sandwich, inca un moment al cresterii (+3,8% ca valoare si +3,1% din punct de vedere cantitativ), dupa ce trendul ascendent s-a remarcat si in precedentele 12 luni, pentru prima data dupa declansarea recesiunii. Operatorii din industria panourilor sandwich sunt optimisti si intrevad noi ascensiuni ale productiei si livrarilor pe termen mediu, iar in acest sens una dintre concluziile unui studiu recent, elaborat pentru 14 tari europene de analistii Interconnection Consulting Group - Austria, indica faptul ca, pana in 2019, vanzarile pe acest segment se vor majora, in medie, cu +3,2% pe an.
Potrivit cercetarii, panourile (panelurile) de tip sandwich sunt folosite, mai ales, la plafoanele si peretii constructiilor industriale, administrative si de birouri, inclusiv la alte cladiri de interes public si, intr-un mediu strict specializat, la spatiile de depozitare frigorifice. In general, un panou sandwich este format dintr-un miez din spuma poliuretanica dura - PUR, din polistiren extrudat - XPS sau din substante poliizocianurate - PIR, acoperit cu doua foi metalice subtiri, in asa fel incat produsul poate fi usor montat. „Utilizarea facila, coroborata cu duritatea (anduranta in exploatare) si cu capacitatea portanta deosebita reprezinta principalele avantaje care fac ca aceste produse sa fie atractive pe piata. Insa, cota majoritara din productie revine (cu 87,6%) panourilor cu foi din otel, cea de-a doua grupa sortimentala importanta fiind cea ce integreaza panouri sandwich cu foi din aluminiu (10,8%). In general, pe intreaga piata europeana de profil, anul 2016 a adus vanzari de 3,5 miliarde euro, din care peste 3 miliarde euro au fost generate ca urmare a comercializarii de panouri sandwich din otel”, a declarat Marianna Svartzova, autoarea studiului.
In Spania a avut loc cea mai semnificativa crestere
Dupa cum arata expertii Interconnection, dintre toate cele 14 state analizate, cea mai mare crestere a livrarilor de panouri sandwich a fost raportata, la nivelul lui 2016, in Spania (+6,1%), pe fondul unui trend de recuperare economica si al unei majorari concomitente a activitatii din constructii, ceea ce a dus la sporiri sustenabile ale vanzarilor pe piata specifica atat din punct de vedere cantitativ, cat si valoric. „Totodata, in Franta s-a constatat o majorare peste media europeana (de +3,8%), rate optime de crestere fiind semnalate si in Italia, Polonia (reprezentativa pentru zona de est a continentului), respectiv Marea Britanie. Cresteri ponderate au avut insa loc in Germania si Austria, unde vanzarile de panouri sandwich au fost cu +2,5% mai mari ca in 2015, iar rate asemanatoare in ambele tari se prognozeaza si pentru anii urmatori”, se mai arata in studiul citat.
Panourile pentru pereti, preferate celor destinate planseelor
Din punct de vedere al utilizarii, Marianna Svartzova arata ca, in Europa, aproape doua treimi din panourile sandwich comercializate (mai precis, 64,2%) s-au instalat la nivelul peretilor si doar o treime se utilizeaza la plansee. „Anul trecut, suprafata panourilor montate a depasit 170,38 milioane de metri patrati pe plan european, 74% din aceasta fiind aferenta noilor constructii. In ceea ce priveste functiunile imobilelor respective, acestea sunt unitati de productie (32,7% din cererea de paneluri sandwich) si depozite (27,4%), dar noile trenduri indica si ca majorari deosebite ale comenzilor se remarca - si se vor observa inclusiv pe termen mediu - pe segmentele centrelor de tehnologie a informatiei si in domeniul medical”, a precizat autoarea studiului.
Grad redus de concentrare a pietei
Din punct de vedere al caracteristicilor industriei europene de panouri sandwich, in cadrul cercetarii se arata ca piata este mai degraba structurata regional, iar daca se iau totusi in considerare cotele cumulate ale principalilor cinci producatori, acestea indica faptul ca firmele respective detin cel mult 30,9% din totalul livrarilor in Europa, nivel aflat totusi in crestere in 2016, fata de anul anterior. „Cele mai importante corporatii europene din industria de paneluri sandwich sunt, in ordine alfabetica, ArcelorMittal, Isopan, Italpanelli, Joris Die, Kingspan si Lattonedil, active in toate tarile studiate (Germania, Franta, Italia, Marea Britanie, Austria, Spania, Federatia Rusa, Polonia, Turcia, Cehia, Slovacia, Belgia, Olanda si Ucraina), dar nu numai”, a concluzionat Marianna Svartzova.
***
Potrivit diagramelor care insotesc cercetarea, daca noile praguri cantitative si valorice din 2016 s-au plasat la 170,38 milioane mp, respectiv 3,53 miliarde euro, in 2019 se va ajunge la 182,9 milioane mp si 3,87 miliarde euro, cu indici CAGR ai perioadei de +2,6%, respectiv +3,2%. In schimb, structura sortimentala nu se va modifica, deoarece panelurile sandwich din otel vor avea o cota de 87,7% din total (comparativ cu 87,6% in 2016), iar cele din aluminiu vor ajunge la 10,7% (de la 10,8%), diferenta, de 1,6%, constituind alte tipuri. Informatii suplimentare, la www.interconnectionconsulting.com, iar pentru descarcarea diagramelor referitoare la structura pietei si la evolutia cantitativa/valorica a acesteia, click aici si aici!