La nivelul primului trimestru al anului in curs (cel mai recent pentru care a fost elaborat un raport de activitate), Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC) a avut in evidenta 62.343 de obiective de investitii din intreaga tara, din care 49.906 cu capital privat, iar diferenta - finantate din fonduri publice (respectiv, 7.769 ce beneficiaza de fonduri interne - bugetare si 4.668 - de fonduri din surse externe). De asemenea, inspectorii ISC monitorizeaza 8.472 de societati comerciale, institutii, persoane fizice etc. cu activitate de constructii, mai precis 3.089 de proiectanti si 5.383 de operatori implicati in executia lucrarilor specifice. In acelasi timp, la 31 martie 2016, pe piata sunt active 2.022 de statii de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate minerale, 903 fiind statii de betoane si mortare, 318 cele de mixturi si 801 centre de producere a agregatelor. Dintre cele 896 de laboratoare existente in domeniu, 62 detin gradul intai, 591 pe cel de-al doilea si 243 pe cel de-al treilea. Mai mult de 2.985 de agenti economici deruleaza activitati privind introducerea sau punerea la dispozitie pe piata a produselor pentru constructii, majoritari fiind distribuitorii (1.601 de firme), urmati de fabricanti (1.121), de importatori (176) si de reprezentantii autorizati (87). In fine, pentru 261 de obiective, ISC desfasoara si in continuare o activitate speciala de urmarire a comportarii constructiilor in timp. Inspectorii institutiei monitorizeaza 3.222 de unitati administrativ-teritoriale din intreaga tara, respectiv 41 judetene (inclusiv municipiul Bucuresti), 103 municipale, 217 orasenesti (precum si sectoarele Capitalei) si 2.861 comunale.
In primul trimestru din 2015, datele statistice ale ISC indicau evidenta a 39.705 obiective de investitii, din care cele mai multe (30.726) erau realizate cu capital privat, iar 6.246 au reprezentat investitii publice cu finantarea asigurata din surse interne, alte 2.733 fiind proiecte tot de interes public, pentru care s-au pus la dispozitie fonduri externe (europene). In schimb, la 31 martie 2015, ISC avea in evidenta 10.237 de agenti economici implicati in constructii (societati comerciale, institutii, persoane fizice etc.), din care 7.071 erau implicati in executie si 3.166 au intreprins operatiuni de proiectare. La aceeasi data, numarul statiilor active de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate era superior, de 2.045 unitati, la fel ca si cel al laboratoarelor de incercari (953 de entitati). Se observa, astfel, ca piata s-a restructurat si in ceea ce priveste companiile implicate in fabricarea si/sau comercializarea produselor de constructii, deoarece in ianuarie-martie 2015 functionau 3.240 de agenti economici, din care 1.726 distribuitori, 1.207 fabricanti, 203 importatori si 104 de reprezentanti autorizati, in timp ce numarul obiectivelor la care se urmarea comportarea in timp a fost de 177 de unitati.
Printre prioritatile ISC, stabilite la nivelul intervalului urmator, se afla si „initierea, alaturi de structurile de specialitate ale Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si cu structurile tehnice permanente in domeniul constructiilor, a unui demers de revizuire a legislatiei primare in domeniul constructiilor (Legea nr. 10/1995, Legea nr. 50/1991, Legea nr. 350/2001, Legea nr. 372/2005) in sensul codificarii, intr-un singur act normativ. a normelor juridice din domeniu”. De asemenea, ISC isi propune si „asigurarea suportului necesar elaborarii/actualizarii cadrului normativ secundar in domeniu, respectiv initierea de propuneri legislative pe baza cazuisticii intalnite in procesul de exercitare a controlului de stat in domeniile de competenta, respectiv punerea in aplicare a Planului Sectorial de Integritate la nivelul Inspectoratului de Stat in Constructii privind prevenirea coruptiei prin remedierea vulnerabilitatilor si implementarea sistematica a masurilor preventive, cresterea transparentei institutionale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice deschise, respectiv de crestere a gradului de educatie anticoruptie si combaterea coruptiei prin actiuni de instruire profesionala si formare continua a personalului si de consolidare a mecanismelor de control administrativ si sanctionare a cazurilor constatate de incalcare a standardelor de etica si de conduita”.
Interventii operative in cazul accidentelor tehnice la constructii
Oficialii ISC mai anunta, cu prilejul publicarii celei mai recente versiuni a sintezei activitatii inspectoratului, faptul ca procesul de restructurare continua, urmand sa fie luate si alte masuri, in vederea cresterii operativitatii. Astfel, potrivit raportului, ISC se va ocupa de „elaborarea unei proceduri operationale / instructiuni privind interventia operativa in toate cazurile producerii unor accidente tehnice la constructii aflate in exploatare sau in executie, pentru impunerea masurilor de limitare a utilizarii constructiilor care pot constitui un pericol public la adresa sanatatii si vietii cetatenilor, pentru izolarea zonelor afectate si expertizarea tehnica a constructiilor in vederea stabilirii deciziei de interventie”. O alta prioritate este constituita de supunerea spre aprobare, prin ordin al ministrului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, a procedurii de emitere a acordului pentru interventii in timp la constructii existente, ca urmare a modificarilor si completarilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata, cu modificarile ulterioare”. Inspectoratul mai are in vedere „actualizarea procedurilor de control la autoritatile publice locale si judetene din domeniul de competenta al ISC, elaborarea procedurii de control in proiectare, preluarea, la nivelul inspectoratelor judetene in constructii, a atributiilor de control in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului, precum si a celor de verificare la autoritatile administratiilor publice judetene si locale a organizarii si exercitarii controlului propriu privind disciplina in constructii, precum si urmarirea centralizata, cu ajutorul unui instrument informatic, a incasarii cotelor legale si intocmirea adeverintelor privind confirmarea incasarii acestora”. Procesul de restructurare va mai presupune si „instruirea personalului cu atributii de control, pentru aplicarea unitara a procedurilor de verificare aprobate, precum si redimensionarea numarului de inspectori din structurile teritoriale de control, pe domenii si specialitati de control si in raport cu numarul obiectivelor de constructii aflate in evidenta acestora, complexitatea, categoria de importanta a acestora, prioritatile impuse prin programele nationale de dezvoltare a infrastructurii etc.”.
Intensificare a verificarii autorizarii constructiilor
Potrivit documentului, in perioada de referinta, reprezentata de intervalul ianuarie-martie 2016, personalul Inspectoratului de Stat in Constructii - ISC a efectuat 112 controale la firmele de arhitectura si proiectare (fata de 123 in primul trimestru din 2015), 2.881 de verificari la antreprenori si firme implicate in executia lucrarilor (comparativ cu 3.195 de astfel de activitati) si 729 de actiuni similare la furnizorii de materiale de constructii, in raport cu 514 controale in ianuarie-martie 2015. Pentru deficientele constatate in domeniul produselor pentru constructii, au fost dispuse 14 sanctiuni contraventionale, in cuantum de 135.500 de lei. Totodata, au mai fost avizate documentatii tehnico-economice pentru 81 de investitii finantate din fonduri publice (fata de 130 in trimestrul intai al anului 2015), precum si 3.226 de programe de control al lucrarilor ajunse in faze determinante pentru rezistenta si stabilitatea constructiilor (in raport cu 2.570 in perioada similara a anului trecut). De asemenea, se constata o crestere a numarului actiunilor de control al autorizarii si executarii lucrarilor de constructii, de la 212 asemenea activitati in primul trimestru din 2015 la 491 in acelasi interval al anului in curs.
In noul document intitulat "Sinteza activitatilor derulate de ISC in trimestrul I al anului 2016", se mai arata ca in ianuarie-martie a.c. au fost inregistrate 15.545 de activitati de control si inspectie efectuate in toate domeniile in care institutia este responsabila, fiind constatate 4.515 deficiente, pentru remedierea carora s-au dispus 5.258 de masuri. Astfel, in primul trimestru al anului in curs, s-au aplicat 586 de sanctiuni contraventionale, valoarea amenzilor fiind de 2,74 milioane de lei.
Noua conducere a ISC propune, in cadrul documentului, mediatizarea cazurilor deosebite de nerespectare a legislatiei in domeniu, pentru diminuarea fenomenului de indisciplina in autorizarea si executarea lucrarilor de constructii, precum si pentru prevenirea accidentelor, asigurarea calitatii constructiilor, inclusiv prin inlaturarea neconformitatilor si mentinerea pe toata durata de existenta a constructiilor a cerintelor de calitate. In acest sens, chiar in cadrul raportului, au fost mentionate o serie de obiective (atat investitii de interes public, cat si private) la care au fost constatate neconformitati majore intalnite pe parcursul executiei lucrarilor de constructii sau in alte etape urmarite de ISC.
Insa, oficialii inspectoratului avertizeaza si in continuare ca „activitatile de control efectuate in cursul trimestrului intai al anului 2016 nu au acoperit in totalitate structura si numarul activitatilor de control programate, din mai multe motive, cum ar fi: „nerespectarea graficului de executie a obiectivelor de investitii de catre antreprenori, datorita unor situatii neprevazute, care au condus la oprirea temporara a lucrarilor, la modificari de solutii tehnice, la sistari ale finantarilor etc.; sistarea lucrarilor la obiective cuprinse in programul de control aprobat; intreruperea temporara sau definitiva a activitatii unor statii de producere betoane, mixturi asfaltice, agregate minerale sau laboratoare de analiza si incercari in constructii; numarul mare al petitiilor adresate ISC; personalul insuficient; incapacitatea temporara de munca a unor inspectori; circuitul complicat al documentelor; controalele punctuale dispuse de conducatorii ierarhic superiori; disfunctionalitatile multiple si majore ale sistemului informatic de management al activitatii, care duc la prelungirea nejustificata a timpului de prelucrare a documentelor; implicarea inspectorilor in activitati de alta natura decat cele specifice ingineriei constructiilor, precum si lipsa unui instrument informatic care sa permita gestionarea cotelor de 0,1% si 0,5% si corelarea platilor efectuate de catre investitori cu obiectivele de investitii”. De asemenea, s-a analizat si activitatea la nivelul inspectoratelor regionale de constructii, unde s-a remarcat, ca factor negativ de influenta asupra actiunilor generale intreprinse de ISC, „restrangerea doar la nivelul inspectoratelor regionale in constructii a activitatilor de control in domeniul urbanismului, amenajarii teritoriului si autorizarii executarii lucrarilor de constructii, respectiv controale la autoritatile publice judetene si locale privind conditiile de elaborare, avizare si aprobare a documentatiilor urbanistice si de amenajare a teritoriului, legalitatea emiterii certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire”. Pentru a vizualiza raportul complet, click aici!