Conform legislatiei romane in vigoare (in principal, Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii si procedura din 13 mai 2011 de autorizare a dirigintilor de santier), acesti specialisti au obligatii si raspunderi incepand cu momentele de pregatire a investitiei, apoi in perioada executiei lucrarilor si, in final, la receptia acestora, dupa cum arata dr. ing. George M. Croitoru, specialist cu mai mult de doua decenii de experienta in domeniu, fost cercetator stiintific la INCERC - Bucuresti si diriginte de santier atestat pentru toate categoriile de importanta a constructiilor. „Legea nr. 177/2015 (in vigoare de la finele lunii august a anului trecut) modifica si completeaza Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii atat la nivelul actualizarii unui numar semnificativ de articole existente, cat si prin introducerea unor prevederi noi. Din punctul de vedere al activitatii dirigintilor de santier, efectele modificarii Legii nr. 10/1995 prin adoptarea Legii nr. 177/2015, se rezuma, in primul rand, la faptul ca, potrivit art. II, pct. f, sintagma "diriginte de specialitate" s-a inlocuit cu termenul "diriginte de santier autorizat". In al doilea rand, conform art. 6, alin. (1), impreuna cu ceilalti factori implicati, nominalizati in cadrul art. 6 alin. (2), dirigintelui de santier ii revine obligatia privind asigurarea cerintelor fundamentale prevazute la art. 5. Astfel, fata de cele sase cerinte fundamentale prevazute in Legea nr. 10/1995, in Legea nr. 177/2015 se introduce o cerinta fundamentala suplimentara - si anume «utilizarea sustenabila a resurselor naturale» (la art. 5, pct. g), pe care dirigintele de santier trebuie sa o respecte. Conform art. 13, alin. (3), verificarea calitatii lucrarilor executate pentru realizarea constructiilor si a interventiilor la constructiile existente, pentru care se emit, in conditiile legii, autorizatii de construire sau de desfiintare, devine obligatorie si se efectueaza de catre investitori prin diriginti de santier autorizati, angajati ai investitorilor si prin responsabili tehnici cu executia autorizati, angajati ai executantilor. Astfel, este eliminata exceptia prevazuta in Legea nr. 10/1995 cu privire la neobligativitatea utilizarii dirigintilor de santier in cadrul procesului de executie a constructiilor cu functiunea de locuinta cu regim de inaltime P si P+1E, precum si a anexelor gospodaresti ale acestora, situate in mediul rural sau in satele ce apartin oraselor. Potrivit art. 201 si 291 (nou-introduse), in primul caz, la pct. b, se specifica faptul ca Inspectoratul de Stat in Constructii - ISC organizeaza autorizarea responsabililor tehnici cu executia si a dirigintilor de santier, precum si confirmarea periodica privind exercitarea dreptului de practica al acestora, iar in cel de-al doilea, se prevede ca proiectantii, precum si specialistii atestati tehnico-profesional sau autorizati, prevazuti la art. 6 (inclusiv dirigintii de santier), au obligatia sa incheie asigurari de raspundere civila profesionala, cu valabilitate pe durata exercitarii dreptului de practica”, a precizat dr. ing. George M. Croitoru.
Expertul opineaza astfel ca, „in acest context, pe termen scurt si mediu, in conditiile mentinerii actualelor tendinte de pe piata constructiilor la nivel national, va exista o cerinta reala pentru specialistii autorizati ca diriginti de santier si, in mod special, cresterea cererii pentru asemenea servicii se va remarca in anumite judete din tara, unde numarul dirigintilor de santier existenti este redus sau insuficient. Totusi, modificarile Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii prin Legea nr. 177/2015 vor trebui sa aiba consecinte si in directia unei mai bune reglementari in ceea ce priveste exercitarea activitatii de diriginte de santier. Este de asteptat ca aceste masuri sa aiba drept finalitate o crestere reala si semnificativa a calitatii executiei lucrarilor, in mod special pentru obiectivele situate in mediul rural, unde se inregistreaza cele mai multe cazuri in care procedurile de control al calitatii executiei sunt foarte reduse sau, practic, inexistente”.
Totusi, dr. ing. George M. Croitoru avertizeaza ca, desi pozitiva, intrarea in vigoare a Legii nr. 177/2015 nu contribuie definitoriu la reglementarea reala a profesiei de diriginte de santier. „Dupa cum se cunoaste, in momentul de fata nu exista o lege sau o reglementare oficiala in ceea ce priveste desfasurarea activitatii dirigintilor de santier. Exista, insa, o procedura legislativa referitoare la modul de autorizare al dirigintilor de santier si un cadru legislativ de specialitate, care evidentiaza rolul, contributiile, obligatiile si raspunderile fiecarui participant in cadrul procesului de executie a unui obiectiv de constructii, printre care se afla si dirigintele de santier. Dar aceste prevederi, in general metodologice, nu aduc clarificarile necesare exercitarii unei asemenea profesii si, de aceea, consider mai mult decat necesara aparitia unei legi care sa reglementeze desfasurarea activitatii dirigintelui de santier. Bineinteles, aceasta lege ar trebui sa prevada recomandari privind asigurarea onorariilor acestuia, posibil intr-un mod diferentiat, in functie de clasa de importanta a obiectivului, complexitatea tehnica a lucrarilor sau valoarea totala a investitiei”, a avertizat expertul.
Relatia dintre beneficiar si dirigintele de santier trebuie imbunatatita
Referindu-se la relatiile de afaceri/ profesionale dintre dirigintele de santier - ca reprezentant al investitorului si beneficiarul serviciilor sale, dr. ing. George M. Croitoru a subliniat ca, din observatiile sale, pe plan national, rolul, importanta si obligatiile dirigintelui de santier sunt cunoscute partial si/sau insuficient de cei care-i incredinteaza sarcinile specifice. „O alta problema in acest domeniu de activitate este generata de faptul ca, nefiind o profesie bine reglementata, nivelul onorariilor difera foarte mult de la un tip de obiectiv la altul sau de la o zona geografica a tarii la alta. Totusi, actualmente, o estimare generala poate situa onorariul dirigintelui de santier la un nivel de aproximativ 1% din valoarea de investitie a obiectivului. Un fapt imbucurator este insa ca, pe baza experientei profesionale dobandite in ultimii ani in planul exercitarii activitatii de diriginte de santier pentru edificarea unor obiective caracterizate de functiuni, particularitati de conformare structurala si de specific tehnologic foarte diverse, am constatat o imbunatatire reala si continua in ceea ce priveste gradul de utilizare pe santiere a unor noi materiale si tehnologii, gradul de profesionalizare a personalului tehnic de executie implicat, respectarea cerintelor din domeniul securitatii muncii si asigurarea unui ritm de executie a lucrarilor favorabil onorarii termenului de finalizare al obiectivului convenit prin contract”, a mai explicat specialistul.
Specificul activitatii, diferit dupa momentul declansarii recesiunii
Pentru a evidentia modul in care s-a lucrat si se lucreaza efectiv pe santiere, dr. ing. George M. Croitoru a efectuat inclusiv o analiza comparativa a specificului activitatii dirigintilor de santier in doua perioade distincte - si anume intre anii 2003-2008/2009), respectiv dupa momentul 2008/2009 (al declansarii crizei economice) pana in prezent. „Prima perioada, cunoscuta pentru faptul ca a existat un asa-numit «boom imobiliar», a fost caracterizata printr-un nivel inalt al valorii investitiilor la nivel national si printr-o activitate dinamica, reflectata atat prin numarul mare de lucrari, cat si prin varietatea functionala a cladirilor realizate. In acest context, de crestere exponentiala a cererii, au existat conditiile ca anumite lucrari sa fie insusite si de anumite companii de constructii vulnerabile din punct de vedere economic (multe dintre acestea nemaiexistand in momentul actual), caracterizate printr-o dotare tehnica precara si printr-un corp tehnic de specialisti si personal muncitor avand o pregatire si o experienta partial adecvata asigurarii cerintelor fundamentale de calitate in cadrul procesului de executie. Pentru aceasta perioada, gradul de utilizare pe santiere a noilor materiale de constructii si tehnologii de executie poate fi apreciat ca fiind insuficient sau cel mult satisfacator. Insa, dupa anii 2008-2009, evolutia pietei constructiilor a determinat, printre altele, cu unele exceptii, mentinerea activitatii doar a unor companii de constructii suficient de puternice economic, cu nivel imbunatatit de profesionalizare a personalului propriu si dotari tehnice corespunzatoare, in perspectiva abordarii unor lucrari de complexitate tehnica diversa. De aceea, actualmente, gradul de utilizare pe santiere a noilor materiale de constructii si tehnologii de executie poate fi apreciat ca satisfacator/ foarte bun, cu impact pozitiv in edificarea unor obiective de calitate in orizontul de timp prognozat”, a subliniat specialistul.
CDTS are un rol important in consolidarea pietei
Ca membru al Colegiului Tehnic al Dirigintilor de Santier (CTDS), organizatie recent fondata, ce reprezinta interesele a 675 de membri din toata tara, dr. ing. George M. Croitoru considera ca „infiintarea CTDS reprezinta un aspect pozitiv, chiar necesar, in contextul actual de evolutie, transformare si maturizare a sectorului de constructii din tara noastra. „Este normal ca, la acest nivel, sa existe asociatii si organizatii profesionale care sa militeze in directia reprezentarii drepturilor membrilor sai, asa cum, de altfel, se observ in tarile avansate social si economic din intreaga lume. Si in Romania functioneaza, cu denumirea de «colegiu», o serie de organizatii profesionale (in general, pentru profesii liberale) ale unor diversi specialisti in medicina, psihologie, contabilitate etc. In ceea ce priveste sectorul constructiilor, sunt constituite in momentul actual asociatii si organizatii profesionale diverse, ce reunesc arhitecti, proiectanti de structuri, geotehnicieni, antreprenori de constructii, producatori de materiale si sisteme specifice, iar in acest context, infiintarea CTDS acopera un spatiu profesional bine delimitat (activitatea dirigintilor de santier), cu un rol major si o importanta recunoscuta in cadrul legislativ existent. In opinia mea, rolul organizatiei trebuie sa fie acela de reprezentare a intereselor dirigintilor de santier, de imbunatatire a gradului de pregatire profesionala al membrilor sai (prin asigurarea de cursuri de instruire si formare tehnico-profesionala), de asigurare a suportului in vederea actualizarii legislatiei si reglementarilor tehnice care vizeaza sectorul constructiilor, de dezvoltare a unor proceduri noi care sa conduca la o abordare unitara in domeniul calitatii in constructii. Referitor la cresterea nivelului actual de reprezentare si de sustinere a intereselor dirigintilor de santier de catre CTDS, apreciez ca aceasta va depinde mai ales de ponderea, nivelul si rezultatele activitatilor desfasurate, de atingerea si mentinerea unei cote etice si profesionale inalte, de eforturile depuse in directia prezentarii organizatiei si a intentiilor sale de actiune in viitor”, a concluzionat dr. ing. George M. Croitoru.