La nivelul primului trimestru al anului in curs (cel mai recent pentru care a fost elaborat un raport de activitate), Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC) a avut in evidenta 39.705 obiective de investitii din intreaga tara, din care 30.726 cu capital privat, iar diferenta – finantate din fonduri publice (respectiv, 6.246 ce beneficiaza de fonduri interne – bugetare si 2.733 - de fonduri din surse externe). De asemenea, inspectorii ISC monitorizeaza 10.237 de societati comerciale, institutii, persoane fizice etc. cu activitate de constructii, mai precis 3.166 de proiectanti si 7.071 de operatori implicati in executia lucrarilor specifice. In acelasi timp, la 31 martie 2015, pe piata sunt active 2.045 de statii de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate minerale, 873 fiind statii de betoane si mortare, 323 cele de mixturi si 849 centre de producere a agregatelor. Dintre cele 953 de laboratoare existente in domeniu, 62 detin gradul intai, 599 pe cel de-al doilea si 292 pe cel de-al treilea. Mai mult de 3.240 de agenti economici deruleaza activitati privind introducerea sau punerea la dispozitie pe piata a produselor pentru constructii, majoritari fiind distribuitorii (1.726 de firme), urmati de fabricanti (1.207), de importatori (203) si de reprezentantii autorizati (104). In fine, pentru 177 de obiective, ISC desfasoara si in continuare o activitate speciala de urmarire a comportarii constructiilor in timp. Inspectorii institutiei monitorizeaza 3.222 de unitati administrativ-teritoriale din intreaga tara, respectiv 41 judetene (inclusiv municipiul Bucuresti), 103 municipale, 217 orasenesti (precum si sectoarele Capitalei) si 2.861 comunale.
In primul trimestru din 2014, datele statistice ale ISC indicau evidenta a 36.002 obiective de investitii, din care cele mai multe (28.234) erau realizate cu capital privat, iar 5.479 au reprezentat investitii publice cu finantarea asigurata din surse interne, alte 2.289 fiind proiecte tot de interes public, pentru care s-au pus la dispozitie fonduri externe (europene). In schimb, la 31 martie 2014, ISC avea in evidenta 7.883 de agenti economici implicati in constructii (societati comerciale, institutii, persoane fizice etc.), din care 5.268 erau implicati in executie si 2.615 au intreprins operatiuni de proiectare. La aceeasi data, numarul statiilor active de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate era superior, de 2.095 unitati, la fel ca si cel al laboratoarelor de incercari (1.009 de entitati), in timp ce ISC raporta si faptul ca monitoriza, suplimentar, activitatea a 113 baze de fabricatie a materialelor de constructii. Se observa, astfel, ca piata s-a restructurat si in ceea ce priveste companiile implicate in fabricarea si/sau comercializarea produselor de constructii, deoarece in ianuarie-martie 2014 functionau 3.599 de agenti economici, din care 1.916 distribuitori, 1.371 fabricanti si 94 de reprezentanti autorizati, in timp ce numarul obiectivelor la care se urmarea comportarea in timp a fost de 189 de unitati.
Printre prioritatile ISC, stabilite la nivelul intervalului urmator, se afla si „punerea in aplicare a Planului Sectorial de Integritate la nivelul Inspectoratului de Stat in Constructii privind prevenirea coruptiei prin remedierea vulnerabilitatilor si implementarea sistematica a masurilor preventive, cresterea transparentei institutionale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice deschise, respectiv de crestere a gradului de educatie anticoruptie si combaterea coruptiei prin actiuni de instruire profesionala si formare continua a personalului si de consolidare a mecanismelor de control administrativ si sanctionare a cazurilor constatate de incalcare a standardelor de etica si de conduita”.
Intensificare a verificarii antreprenorilor
Potrivit documentului, in perioada de referinta, reprezentata de intervalul ianuarie-martie 2015, personalul Inspectoratului de Stat in Constructii - ISC a efectuat 123 de controale la firmele de arhitectura si proiectare (fata de 273 in primul trimestru din 2014), 3.195 de verificari la antreprenori si firme implicate in executia lucrarilor (comparativ cu 2.862 de astfel de activitati) si 514 actiuni similare la furnizorii de materiale de constructii, in raport cu 338 de controale in ianuarie-martie 2014. Pentru deficientele constatate in domeniul produselor pentru constructii, au fost dispuse sapte sanctiuni contraventionale, in cuantum de 28.950 lei. Totodata, au mai fost avizate documentatii tehnico-economice pentru 130 de investitii finantate din fonduri publice (fata de 304 in trimestrul intai al anului trecut), precum si 2.570 de programe de control al lucrarilor ajunse in faze determinante pentru rezistenta si stabilitatea constructiilor (in raport cu 1.426 in perioada similara a anului trecut). In noul document intitulat "Sinteza activitatilor derulate de ISC in trimestrul I al anului 2015", se mai arata ca in ianuarie-martie a.c. au fost inregistrate 13.807 de activitati de control si inspectie efectuate in toate domeniile in care institutia este responsabila, fiind constatate 5.258 de deficiente, pentru remedierea carora s-au dispus 5.242 de masuri. Astfel, in primul trimestru al anului in curs, s-au aplicat 362 de sanctiuni contraventionale, valoarea amenzilor fiind de 369,56 mii lei.
Noua conducere a ISC propune, in cadrul documentului, mediatizarea cazurilor deosebite de nerespectare a legislatiei in domeniu, pentru diminuarea fenomenului de indisciplina in autorizarea si executarea lucrarilor de constructii, precum si pentru prevenirea accidentelor, asigurarea calitatii constructiilor, inclusiv prin inlaturarea neconformitatilor si mentinerea pe toata durata de existenta a constructiilor a cerintelor de calitate. In acest sens, chiar in cadrul raportului, au fost mentionate o serie de obiective (atat investitii de interes public, cat si private) la care au fost constatate neconformitati majore intalnite pe parcursul executiei lucrarilor de constructii sau in alte etape urmarite de ISC.
Insa, oficialii inspectoratului avertizeaza ca „activitatile de control efectuate in cursul trimestrului intai al anului 2015 nu au acoperit in totalitate structura si numarul activitatilor de control programate, din mai multe motive, cum ar fi: nerealizarea stadiilor fizice aferente verificarii calitatii lucrarilor, inclusiv a celor ajunse in faze determinante; participarea inspectorilor in constructii la un numar mare de receptii la terminarea lucrarilor; participarea la activitati de control la obiective importante pentru care comunicarea de incepere a lucrarilor s-a inregistrat dupa aprobarea programului de activitate; lipsa finantarii ritmice a lucrarilor aflate in curs de executie; efectuarea de activitati neprogramate, cu termene fixe de finalizare etc.”. De asemenea, s-a analizat si activitatea la nivelul inspectoratelor regionale de constructii, fiind necesara aplicarea unitara a unor criterii de programare a activitatilor de control, pentru prevenirea si limitarea anumitor tendinte in practica, de programare a unui numar redus de activitati si de efectuare si raportare a unui numar mult mai mare de activitati. Insa, in acest scop, se impune si sporirea cu minimum 85% a numarului de inspectori cu atributii de control (ingineri constructori si arhitecti cu experienta), pentru a se crea conditia minima necesara exercitarii controlului de stat pe intreaga arie investitionala din constructii. Pentru a vizualiza raportul complet, click aici!