Mai multe nereguli, printre care conflictul de interese al Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC) in relatia cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) - in a carui subordine se afla - sau nesanctionarea unor fapte contraventionale au fost descoperite de Corpul de Control al prim-ministrului Dacian Ciolos, care a efectuat verificari la 12 structuri aflate in subordinea ISC.
ISC se afla in subordinea MDRAP, situatie ce determina aparitia unui conflict de interese, dupa cum au constatat inca din 2012 expertii Bancii Mondiale. "Referitor la activitatea ISC, subordonarea acestuia fata de MDRAP (la vremea respectiva Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului - MDRT), respectiv fata de o autoritate care finanteaza si implementeaza programe si proiecte ce implica executarea unor lucrari de constructii, este de natura sa determine aparitia unui «conflict de interese in ceea ce priveste implementarea uniforma a mandatului ISC»", se arata in documentul emis de Corpul de Control in urma verificarilor, intitulat "Sinteza rapoartelor de control privind verificarile efectuate la 12 structuri teritoriale ale ISC".
In urma cu mai mult de patru ani, reprezentantii Bancii Mondiale au recomandat transformarea ISC intr-o agentie independenta, aflata in subordinea prim-ministrului sau a Secretariatului General al Guvernului. "Aceasta recomandare nu a fost inca implementata", se precizeaza in documentul citat.
In urma acelorasi verificari, Corpul de Control a mai descoperit si alte nereguli, printre cele mai grave aflandu-se:
- limitarea rolului statului in exercitarea controlului in domeniul calitatii in constructii, ca urmare a unor dispozitii ilegale ale inspectorului general al ISC si ale ministrului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice;
- deficiente cu privire la activitatea de constatare si sanctionare a contraventiilor;
- neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare, de catre personalul cu atributii de control din cadrul inspectoratelor teritoriale in constructii, a unor atributii de serviciu, precum neverificarea indeplinirii masurilor dispuse prin unele procese-verbale de control, neavizarea unor procese-verbale de control in faza determinanta de catre inspectorul-sef judetean sau neinstiintarea MDRAP cu privire la constructia, in anumite zone, a unor imobile cu destinatie turistica, fara autorizatie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia;
- in cadrul structurilor teritoriale ale ISC nu au fost organizate evidente precise si complete cu privire la stabilirea si incasarea sumelor echivalente cotelor de 0,1% si 0,7% datorate de catre investitori sau proprietari, potrivit dispozitiilor legale;
- reducerea repetata a numarului de posturi, ceea ce a determinat un deficit de personal la nivelul tuturor structurilor ISC, situatie ce a avut drept consecinte atat neparticiparea inspectorilor in constructii la toate fazele determinante, cat si exercitarea, de catre inspectori, a tuturor atributiilor date in competenta ISC si nu doar a celor compatibile cu pregatirea profesionala.
Masuri propuse pentru remedierea deficientelor
In vederea remedierii deficientelor constatate in activitatea celor 12 structuri teritoriale ale ISC, au fost propuse urmatoarele masuri:
- asigurarea autonomiei ISC, in vederea garantarii impartialitatii in exercitarea controlului de stat in constructii, avand in vedere constatarile si recomandarile expertilor Bancii Mondiale, expuse in "Raportul final - Romania, Evaluare functionala, Dezvoltare Regionala si Turism", intocmit in anul 2012;
- suplimentarea numarului de angajati din cadrul inspectoratelor judetene in constructii, cu personal specializat in domeniile de competenta ale ISC si suplimentarea corespunzatoare a bugetului institutiei;
- elaborarea unor proceduri care sa reglementeze, pentru personalul cu atributii de control din cadrul ISC, activitatea de constatare si sanctionare a faptelor contraventionale, precum si modalitatea de stabilire a cuantumului amenzilor aplicate, in functie de gravitatea faptei, in limitele prevazute de lege:
- respectarea, de catre reprezentantii ISC, a dispozitiilor imperative ale Ordonantei Guvernului nr. 63/2001 privind infiintarea ISC, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la obligativitatea participarii inspectorilor in constructii la toate fazele determinante aprobate;
- realizarea, la nivelul ISC, a unui sistem informatic pentru monitorizarea permanenta a lucrarilor autorizate, care sa furnizeze cel putin date cu privire la: obiectivul de investitii (denumire, beneficiar, autorizatia de construire, valoarea proiectului, denumirea constructorului, termenele de incepere/ finalizare etc.), la fazele determinante (etapele determinante stabilite prin proiect si acceptate de inspectorii de specialitate din cadrul ISC, respectiv participarea inspectorilor de specialitate la fazele determinante, ca urmare a invitatiilor primite si constatarile acestora), la informatiile privind cotele legale de 0,1% si 0,5% (0,7% pana la data de 27.10.2015), precum si la alte informatii privind controalele efectuate de catre inspectorii de specialitate (numele inspectorilor, constatarile si masurile dispuse de acestia, monitorizarea indeplinirii masurilor si amenzile aplicate ca urmare a contraventiilor constatate si demersurile intreprinse in vederea incasarii acestora).
Pentru a consulta varianta completa a "Sintezei rapoartelor de control privind verificarile efectuate la 12 structuri teritoriale ale ISC", click aici!