Conform studiului Tech Trends 2021, realizat de Starcom Romania, mediul digital a avut o utilitate semnificativa anul trecut, ajutand consumatorii romani sa mentina un sentiment de normalitate in viata lor. Toate categoriile de varsta au fost prezente in mediul digital in 2020, iar aproximativ 70% dintre consumatorii romani s-au declarat interesati de tehnologie. Noul studiu face parte din HumaGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom Romania, bazate pe studii cantitative.
"Desi ne asteptam ca mediul digital sa joace un rol important in vietile noastre, am observat ca romanii de toate varstele au incercat sa se adapteze acestui nou context si sa caute in digital ceea ce le-a lipsit cel mai mult din viata pre-pandemica: intalniri cu prietenii, comunicare, cumparaturi, divertisment, chiar si prin participarea la evenimente culturale, dezvoltare personala si profesionala. Practic, o mare parte din viata lor s-a mutat in online. In ceea ce priveste partea de tehnologie, desi cei mai multi romani se declara interesati de acest subiect, doar jumatate dintre acestia o folosesc. In acest moment, pentru cei mai multi dintre ei, tehnologia inseamna smart home appliances, 5G, smart wearables, lucruri pe care le inteleg si au inceput sa le utilizeze. Fata de tehnologiile mai avansate precum AI, AR, VR sau roboti sunt inca reticenti", a explicat Andreea Zanfir, Consumer Strategist, Starcom Romania.
Mediul digital a raspuns la nevoile tuturor categoriilor de varsta
Deloc surprinzator, tinerii folosesc mediul digital in cea mai mare masura. Diferentele cele mai mari dintre comportamentul tinerilor (18-24 ani) si media pe toate categoriile de varsta au fost inregistrate la activitati precum participarea la cursuri online (55% vs. o medie de 28%), ascultatul muzicii online (61% vs. o medie de 44%) si participarea la conferinte online (51% vs. 36%).
Totodata, persoanele cu varsta intre 35 si 44 de ani au folosit mediul digital preponderent ca sursa de informatii si pentru participarea la evenimente culturale, in timp ce persoanele de peste 45 de ani au inceput in 2020 sa fie mai “digital-friendly”, mai ales pentru a face plati online, cauta informatii si accesa platforme online.
Top platforme de social media
Facebook continua sa domine peisajul social media si ramane platforma cu cea mai mare popularitate in Romania, urmata de WhatsApp si YouTube. In 2020, femeile au accesat cu preponderenta Facebook Messenger, Instagram si Pinterest, in timp ce barbatii au avut o afinitate mai mare fata de Twitter, Viber si Tinder.
Tipurile de platforme online accesate in 2020
Aplicatiile de e-commerce au fost preferate de utilizatorii romani in ultimele 12 luni, urmate la o diferenta semnificativa de aplicatii bancare, jocuri si retele sociale. Tinerii (18-24 ani) au accesat aplicatii de jocuri, filme, editare foto, precum si de e-learning. Persoanele cu varsta cuprinsa intre 25 si 34 ani au accesat aplicatii de muzica, servicii de transport privat, videoconferinta si nutritie, iar segmentele de varsta mai mature au inceput sa utilizeze aplicatii bancare, sociale si de e-mail mai mult decat in alti ani.
Joc si joaca
Puzzle-ul si jocurile de strategie se afla in topul preferintelor utilizatorilor de internet, din mediul urban. Puzzle-ul este jucat intr-o masura mai mare de catre oameni maturi (peste 55 de ani), iar jocurile de strategie sunt jucate de generatiile mai tinere (18-34 ani). De altfel, acestea din urma sunt jucatorii cei mai infocati si cei care dedica cel mai mult timp jocurilor de tip multi-player, shooter si jocuri de role-playing. Persoanele cu varsta intre 35 si 44 de ani prefera jocurile de aventura si lupta.
Podcasturile anului
Studiul arata ca podcasturile au inceput sa fie din ce in ce mai populare. Aproximativ 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban asculta podcasturi pentru divertisment si relaxare, in timp ce aproximativ 40% apeleaza la acestea in scopuri educationale si informative (mai ales persoanele peste 55 de ani). Generatiile mai tinere (18-34 ani) prefera podcasturile inspirationale, povesti reale din viata de zi cu zi a oamenilor, in timp ce persoanele cu varsta cuprinsa intre 45-54 ani asculta sau urmaresc, intr-o masura mai mare decat media urbana, podcasturile despre tehnologie.
Zoom, platforma principala de videoconferinta
Principalele platforme de videoconferinta utilizate anul trecut au fost Zoom, Skype si Meet (Google). Zoom a fost folosit in mai mare masura de catre barbati (71%), persoane cu varsta cuprinsa intre 25-34 ani (75%), persoane cu studii superioare (75%) si de cei cu un venit lunar de peste 5.000 lei (76%), in timp ce Skype a fost accesat cu precadere de catre barbati (51%) si de persoanele de peste 55 de ani (53%). Nu in ultimul rand, Meet (Google) a fost popular in randul tinerilor cu varsta cuprinsa intre 18-24 ani (53%). Intr-o masura mai mica, au fost folosite si platformele Teams (28%) si Webex (10%).
YouTube, in topul preferintelor privind platformele de muzica
YouTube ramane platforma de muzica preferata a romanilor de peste 55 de ani (92%), dar si a persoanelor cu venituri mai mici (93%). La o diferenta considerabila, urmeaza Spotify, folosit in mai mare masura fata de media urbana de catre cei cu varsta cuprinsa intre 18-24 ani si de persoanele cu venituri mari. Prin contrast, Apple Music (12%), SoundCloud (10%) si Deezer (7%) sunt mai putin folosite de utilizatorii de Internet, din mediul urban.
Interesul pentru tehnologie
Interesul pentru tehnologie in randul utilizatorilor de internet din mediul urban este destul de mare: 67% s-au declarat interesati, iar 40% incearca sa ramana la curent si sa se informeze cu privire la cele mai recente tehnologii. Aparatele de uz casnic inteligente sunt cele mai populare tehnologii in randul utilizatorilor de internet din mediul urban, in special in randul persoanelor cu venituri mari (44%) si al celor cu varsta intre 25-34 de ani (41%), care intentioneaza sa le foloseasca si pe viitor. Acestea sunt urmate de tehnologia 5G, preferata mai ales de barbati si persoanele cu studii superioare, iar energia verde este de interes pentru categoria de varsta 35-44 ani, dar si de cei cu venituri mari.
Tehnologii mai avansate precum: VR, AR, AI, roboti au nevoie de timp pentru a creste, pentru a fi intelese si acceptate. In acest moment, desi sunt destul de cunoscute, procentul de utilizare este scazut (sub 10%).
***
Studiul Tech Trends a fost realizat de agentia de media Starcom pe un esantion de 809 persoane, de sex feminin si masculin, de peste 18 ani, din mediul urban, utilizatori de internet.
HumaGraphExperience este o serie de infografice lunare, bazate pe studii cantitative, care analizeaza caracteristicile unor grupuri tinta, in raport cu anumite categorii de produse (dulciuri, bere sau consumul de produse de lux), la o anumita ocazie (Paste, Craciun, Black Friday) sau un nou fenomen de comunicare (de exemplu, marketing influencer, adoptarea tehnologiei).
Agentia Starcom este parte din cea mai mare retea de media din lume, Starcom Worldwide. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania premiata la Cannes, dar si alte festivaluri, precum Eurobest, Ad’Or, Golden Drum, Effie si Webstock. Cu o experinta de aproape doua decenii in industria romaneasca de comunicare, Starcom pune la dispozitia clientilor sai specializari diverse, precum Consumer Understanding, Inovatie, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale.