Contribuabilii vizati de obligativitatea RO e-Factura trebuie sa inceapa cat mai repede sa se pregateasca, astfel incat sa respecte termenele prevazute de lege, considera consultantii Deloitte, potrivit Agerpres.
Conform sursei citate, Legea care prevede extinderea sistemului de raportare RO e-Factura la toate operatiunile taxabile derulate in Romania, incepand de la 1 ianuarie 2024, a fost promulgata de presedintele Romaniei si urmeaza sa fie publicata in Monitorul Oficial. In material se face referire la Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung. "Astfel, companiile stabilite in Romania sau nerezidentii inregistrati in scopuri de TVA in tara noastra vor fi obligati sa raporteze toate facturile emise pentru operatiuni taxabile in Romania in sistemul RO e-Factura si trebuie sa aiba in vedere trei termene importante: 1 ianuarie, 1 aprilie si 1 iulie 2024.", se mentioneaza intr-un material de opinie semnat de Ana Sabiescu, Director, Impozitare Indirecta, Deloitte Romania, si Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal.
Potrivit analizei, dupa acest ultim termen, facturarea electronica ramane singura modalitate legala de emitere a facturilor pentru companiile stabilite in Romania.
"Termenul intermediar, 1 aprilie 2024, este extrem de important pentru ca, din acel moment, vor putea fi aplicate sanctiuni pentru nerespectarea raportarii in sistemul RO e-Factura, iar acestea sunt semnificative.", sustin consultantii Deloitte. Pe de o parte, nerespectarea obligatiei de transmitere a facturii in sistemul RO e-Factura in termen de cinci zile lucratoare de la data emiterii (raportare valabila pana la 30 iunie 2024 pentru companiile din Romania si pe termen nelimitat pentru nerezidentii cu cod de TVA in Romania) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei pentru marii contribuabili, de la 2.500 la 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii si de la 1.000 la 2.500 lei pentru contribuabilii mici si pentru cei nerezidenti.
Pe de alta parte, de la 1 iulie 2024, o persoana impozabila stabilita in Romania, care primeste si inregistreaza o factura traditionala, emisa pe hartie sau prin alte variante electronice de operatori economici stabiliti in Romania, adica ce nu a fost emisa electronic (in format XML cu sigiliul Ministerului Finantelor), se sanctioneaza cu o amenda egala cu TVA-ul inscris in factura.
Totodata, pentru contribuabilii nerezidenti inregistrati in scop de TVA, ramane valabila si dupa 1 iulie 2024 doar amenda pentru nerespectarea raportarii in sistemul RO e-Factura.
"Amenzile prevazute de actul normativ ridica mai multe semne de intrebare, atat cu privire la aplicabilitate, cat si la anumite principii.
In primul rand, legea prevede in mod expres ca, in cazul incalcarii obligatiei de transmitere (raportare) a facturii in sistemul RO e-Factura, nu se aplica articolul din OG nr 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, care permite achitarea a jumatate din minimul amenzii in 15 zile de la primirea/comunicarea procesului-verbal de stabilire a contraventiei. Practic, amenda aplicata de organul fiscal (cea de pana la 10.000 lei) va trebui sa fie achitata de contribuabil integral.", au precizat consultantii Deloitte.
Totusi, desi noua legislatie prevede in mod expres ca amenda ce intervine de la 1 iulie 2024, aplicata prin raportare la TVA-ul inscris in factura, deroga de la maximul amenzii contraventionale prevazute de OG nr 2/2001 (respectiv 100.000 de lei), nu interzice posibilitatea achitarii a jumatate din minimul amenzii stabilite de lege. Asadar, textul este ambiguu si va crea dificultati in aplicare.
Intr-o interpretare riguroasa, ar trebui ca un contribuabil sanctionat cu o amenda egala cu TVA-ul din factura pe care a inregistrat-o fara sa se asigure ca aceasta fost emisa electronic sa poata plati doar jumatate din amenda in termen de 15 zile de la momentul primirii procesului-verbal de sanctionare.
In lipsa unei precizari exprese in acest sens si fara o practica in domeniu, este discutabil daca fiscul va accepta doar plata a 50% din suma stabilita.
"O alta intrebare care se ridica vizeaza cumulul de amenzi pentru neraportarea facturilor in sistemul RO e-Factura. Concret, este incert daca amenda se aplica pentru fiecare factura neinregistrata in sistemul RO e-Factura sau pentru un calup de facturi incarcate in sistem.", se mentioneaza in analiza.
Totodata, nu este clar care ar fi cuantumul maxim. Si in acest caz, textul de lege este ambiguu - pe de o parte, prevede ca sanctiunea se aplica pentru netransmiterea facturii "in termen de cinci zile lucratoare de la data emiterii", iar pe de alta parte, textul general prevede obligativitatea incarcarii facturilor (la plural) in sistemul RO e-Factura.
Totusi, dincolo de neclaritatea textului, amenda nu ar trebui sa depaseasca dublul amenzii maxime. Acest aspect rezulta din OG 2/2001, conform careia, daca contraventiile au fost constatate prin acelasi proces-verbal, sanctiunile se cumuleaza, dar suma finala nu poate depasi dublul amenzii maxime (cea mai mare dintre ele).
In plus, daca o persoana savarseste mai multe contraventii, iar acestea sunt constatate de acelasi agent constatator, se incheie un singur proces-verbal. Practica autoritatilor fiscale ar trebui sa confirme aceasta abordare, pentru ca fiscul, in cadrul unui control, verifica o perioada mai lunga, nicidecum o singura operatiune sau activitatea dintr-o zi.
"Teoretic, s-ar putea efectua mai multe controale zilnic si, pentru fiecare zi, sa se emita cate un proces-verbal de sanctionare. Dar o astfel de abordare ar fi cel putin unica in practica controalelor din ultimii ani. Mai mult, ar trebui ca numarul facturilor inregistrate in sistemul RO e-Factura sa fie tratat si ca indiciu pentru conformarea contribuabilului cu prevederile legale.", au subliniat consultantii Deloitte.
Astfel, o simpla omisiune de raportare a unei facturi sau a catorva facturi de catre un contribuabil care respecta aceasta obligatie pentru majoritatea facturilor nu ar trebui sa fie sanctionata contraventional cu amenda, ci cu un simplu avertisment.
"Maniera deficitara de redactare a legii si toate deficientele semnalate mai sus ridica si aspecte de legalitate. Orice lege trebuie sa fie clara si previzibila. Or numeroasele probleme ce pot sa apara ca urmare a aplicarii sanctiunilor de mai sus denota tocmai faptul ca reglementarea acestor amenzi intra in contradictie cu aceste principii. In practica, unui contribuabil ii va fi greu sa se conformeze, dar si sa anticipeze reactia autoritatilor fiscale", mai arata analiza.
In plus, o amenda stabilita prin raportare la TVA-ul din factura este in mod cert disproportionata fata de gravitatea faptei, aspect care este criticat de Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE). Totodata, sanctiunea nu este aplicabila unitar, avand in vedere ca anumite operatiuni pot fi scutite de TVA (chiar daca emiterea facturii este optionala), si ar conduce la dubla impozitare, din moment ce companiile care accepta facturi neconforme (ce nu sunt emise electronic) isi vor pierde si dreptul de a deduce TVA pentru achizitiile respective.
"Cel mai probabil, cu privire la acest aspect vor aparea numeroase litigii, in care fie se va invoca o exceptie de neconstitutionalitate, fie se va face o trimitere preliminara catre CJUE.", au precizat consultantii.