Desi nu este un termen nou, digitalizarea este din nou un subiect fierbinte zilele acestea. Nevoia de a fi flexibili in fata situatiilor atipice, de a munci de oriunde oricand sau de a ne transforma business-ul in online- sunt subiecte pe care pandemia le-a reactualizat, iar gasirea unor solutii a devenit stringenta. Dar, inainte de a gasi raspunsurile potrivite pentru fiecare business, trebuie sa ne dam seama daca suntem pregatiti sa le implementam.
O analiza detaliata a organizatiei este mereu binevenita, dar ne putem face o idee , daca ne ghidam dupa niste principii clare. Detaliem mai jos cateva intrebari care ajuta organizatia ta sa isi dea seama daca este gata sa inceapa digitalizarea:
Este digitalizarea vazuta ca o oportunitate pentru plus-valoare sau ca pe o amenintare din partea competitiei?
Recunoasterea importantei digitalizarii trebuie sa fie una de viziune, nu doar formala. Dincolo de amenintarea de pe piata (unde ceilalti jucatori pot fi deja angrenati, in diverse stadii, in digitalizare), compania trebuie sa identifice ce oportunitate ii aduce ei digitalizarea (ex: un proiect/o linie de business noua) si cum o poate transforma in avantaj competitiv.
Exista anumite componente digitale in workflow-ul companiei, dar nu exista o escaladare/upgrade si lucrurile treneaza?
Este asa-numitul Purgatoriul Digital, o faza intermediara in care majoritarea initiativelor digitale se blocheaza si ulterior, se pierd. Multe proiecte se auto-limiteaza in faza de testare, cand se lucreaza pe o varianta beta insuficient scalata. Fara o dimensionare corecta si un impact global, digitalizarea nu isi atinge scopul si nu poate genera o schimbare durabila.
Echipa dedicata digitalizarii face treaba buna, dar intampina rezistenta din partea colegilor?
Cea mai des intalnita eroare se refera la ignorarea nevoii de a schimba si mentalitatea, odata cu workflow-uri si proceduri. Intelegerea si adoptarea tehnologiei este o parte esentiala a intregului procesului si este deseori intampinata cu reticenta fata de rezultate si temeri fata de dificultati in utilizare/impact asupra activitatii/mod de lucru.
Exista multe situatii de genul <nu am putut sa fac X din cauza IT-ului>?
Cand este necesara interventia echipei, acolo unde ar trebui sa functioneze un flux de lucru clar si niste proceduri bine implementate, este evident nevoie de imbunatatire. Inseamna, practic, ca exista o baza de dezvoltare dar fara conectori automati si atunci este necesara interventia umana. Digitalizarea este liantul care elimina intarzierile si erorile.
Afirmatia <Trebuie sa-mi conving colegii> este des auzita, inainte de noi implementari?
Orice schimbare trebuie sa aduca interes si entuziasm, ca sa aiba cat mai multi adepti. Este rolul managerului de proiect sa coreleze digitalizarea cu oportunitatea viitoare si sa creioneze scenariul atractiv in care sa fie agrenati toti colegii. Entuziasmul convinge mai mult cand insoteste argumentele de business.