In timp ce 54% dintre consumatori declara ca internetul este o parte integranta a vietii lor sociale, aproape jumatate dintre acestia (45%) cauta in mod activ sa-si limiteze timpul de utilizare a telefoanelor inteligente si a altor dispozitive cu acces la internet. Iar acest ultim procent creste la 53% in randul consumatorilor cu varsta intre 25 si 34 de ani, conform studiului EY Decoding the digital home, care evalueaza atitudinea consumatorilor fata de o serie de servicii de tehnologie, de media si divertisment si telecomunicatii (TMT) utilizate in gospodariile din patru tari: Franta, Olanda, Regatul Unit si SUA.
Studiul indica faptul ca ratele de adoptare a produselor si serviciilor pentru casele inteligente par favorabile (serviciile de utilitati inteligente inregistrand cele mai bune perspective de adoptare in urmatorii cinci ani), dar actuala explozie a conectivitatii ameninta sa submineze increderea consumatorilor. Majoritatea respondentilor (72% la nivelul celor patru piete) au declarat ca sunt precauti in ceea ce priveste divulgarea datelor cu caracter personal, in timp ce 41% dintre respondentii din SUA si Regatul Unit nu cred ca datele lor vor fi vreodata pe deplin sigure.
Se observa astfel ca gospodariile zilelor noastre devin hipersensibile in privinta divulgarii datelor cu caracter personal, iar acest aspect, daca nu este solutionat, ar putea afecta dezvoltarea Internetului Lucrurilor (Internet of Things) in randul consumatorilor. 43% dintre respondenti nu sunt convinsi ca recentele schimbari legislative le pot proteja in mod corespunzator profilul de date.
In acest context, companiile trebuie sa faca mai mult decat simple declaratii standard de conformitate, sa aduca tema protectiei datelor in centrul interactiunii cu clientii si pe agenda lor de inovare a serviciilor.
Complexitatea ofertelor risca sa indeparteze consumatorii
Studiul releva un sentiment tot mai puternic de confuzie in randul consumatorilor pe fondul unei oferte complicate a pachetelor de servicii de banda larga. 42% dintre respondentii din Franta au declarat ca li se pare dificil sa aleaga serviciile sau pachetele potrivite nevoilor lor. Respondentii din Regatul Unit (32%), SUA (30%) si Olanda (27%) oglindesc si ei acest sentiment. La nivelul tuturor pietelor, aproape jumatate dintre consumatori (48%) au declarat ca, din prezentarile de oferte, este greu de inteles care pachete de servicii de internet reprezinta cea mai buna oferta.
In acelasi timp, aproape un sfert dintre consumatorii din SUA si Regatul Unit (24% pe ambele piete) au dificultati in a gasi continutul favorit, intr-un ecosistem de servicii pe care il considera aglomerat. Acest procent creste la 34% in SUA si 39% in Regatul Unit in randul celor cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani, ceea ce indica faptul ca este posibil ca tinerilor consumatorii sa le fie la fel de dificil de navigat in lumea digitala.
Serviciile de streaming reprezinta o provocare pentru televiziunea traditionala
Serviciile de streaming continua sa redefineasca modul in care gospodariile consuma continut, potrivit studiului. Aproape o treime dintre respondenti (32%) evolueaza catre un comportament care presupune streaming de pe dispozitive multiple, in timp ce 57% au declarat ca, in gospodaria lor, se vizioneaza clipuri video scurte online. Aceasta schimbare comportamentala este mai avansata in SUA, unde doar 38% dintre respondenti prefera canalele TV traditionale, fata de 51% in Regatul Unit si 67% in Olanda.
”Furnizorii de telecomunicatii trebuie sa-si redefineasca publicul tinta si sa gaseasca urmatoarea sursa de crestere a veniturilor tinand cont de ritmul accelerat al schimbarii, mai rapid decat in alte industrii, generat de utilizatorii mai tineri care se indeparteaza de consumul de continut oferit de televiziunea traditionala catre clipurile scurte, accesate de pe dispozitive mobile. In plus, furnizorii de telecomunicatii trebuie sa tina cont de faptul ca IoT Home nu se afla inca la nivelul adoptiei masive si ca utilizatorii nu-si doresc sa plateasca mai mult pentru un serviciu comercializat pe care il percep ca pe o utilitate”, spune Cristian Carstoiu, Partener, Departamentul de Asistenta in afaceri, EY Romania.