Urmatoarea generatie a proprietarilor de companii antreprenoriale din Europa Centrala si de Est (ECE) vrea sa aduca valoare afacerilor prin adoptarea unor strategii de digitalizare, potrivit sondajului PwC NextGen Survey 2019 realizat in Romania, Rusia, Polonia, Bulgaria si Albania.
Astfel, aproape 90% dintre respondenti vor sa isi valorifice cunostintele digitale si sa dezvolte o strategie de digitalizare potrivita. Cele mai relevante tehnologii emergente pentru viitorul companiilor sunt, in opinia lor, Internet of Things (82%), robotii (57%) si inteligenta artificiala (54%).
„Mostenitorii afacerilor de familie sunt nativi digitali si considera ca tehnologia digitala este cruciala pentru succesul companiilor lor. Din acest motiv, doresc sa isi foloseasca cunostintele in domeniul tehnologiei pentru a-si ajuta companiile sa se adapteze in era digitala si sa obtina performanta. De exemplu, 30% dintre respondenti, in principal provenind din sectorul productiei industriale, sunt preocupati de faptul ca afacerea de familie a ramas in urma competitorilor”, a declarat Ionut Sas, Partener si Liderul serviciilor pentru afaceri antreprenoriale, PwC Romania.
Urmatoarea generatie de antreprenori care mostenesc afaceri de familie este preocupata de nevoile in continua schimbare ale clientilor (26%), impactul noilor tehnologii (22%) si concurenta de pe piata (19%). Principalele prioritati sunt profesionalizarea si modernizarea practicilor de management (97%), solutii pentru atragerea si retinerea talentelor (90%) si imbunatatirea competentelor angajatilor - upskilling (86%).
In prezent, 53% dintre reprezentantii noii generatii din Europa Centrala si de Est sunt implicati in activitatile companiilor lor, procentul fiind sub media globala de 70%. In schimb, 76% estimeaza ca se vor implica in viitor. Astfel, pana in 2025, 47% se asteapta sa preia roluri de directori executivi si 33% sa devina actionari majoritari.
Alte concluzii ale sondajului
- 37% spun ca li s-a oferit deja posibilitatea de a conduce un proiect de schimbare specifica in afacerea lor de familie.
- 23% detin functii de directori executivi, iar 47% se asteapta sa ajunga in aceasta pozitie pana in 2025 (depasind media globala de 41%).
- 20% sunt, in prezent, actionari majoritari in companiile de familie si alti 33% se asteapta sa devina actionari majoritari pana in 2025.
- Abilitatile cheie pe care viitoarele generatii de proprietari le considera esentiale pentru a-si conduce companiile sunt rezolvarea problemelor si gandirea strategica (73%), leadership (73%) si abilitati de comunicare (60%).
- 90% investesc in educatia lor.