O tinta ambitioasa in bugetul pentru 2019 este cresterea incasarilor din TVA cu 10 miliarde lei, insemnand 0,5% pp din PIB-ul estimat. In suma nominala, o astfel de majorare ar fi un record al ultimilor sapte ani, perioada in care cel mai mare salt a fost consemnat in 2015, un plus de cca. 6 miliarde lei. Istoric, din TVA statul roman a reusit sa incaseze cel mult 8% din PIB si s-a plasat in fiecare an analizat de Comisia Europeana in raportul privind gap-ul de TVA (diferenta dintre suma efectiv incasata si cea potentiala daca s-ar colecta integral) pe primul loc in UE. Un prim loc care nu e pe podiumul premiantilor, dimpotriva.
Comparativ, Bulgaria care are o structura a economiei, precum si cote de TVA apropiate de ale Romaniei, inregistreaza un gap de incasare mult mai mic. De exemplu in 2015, Romania avea un gap de 34%, iar Bulgaria de 21%, desi ratele standard de TVA erau identice, respectiv de 20%. In 2016, Romania a urcat la 36%, iar Bulgaria a coborat la doar 14%.
Cum se explica aceste diferente intre doua tari care sunt asemanatoare la toate capitolele? Principala deosebire vine din abordarea administrarii taxelor. Daca Bulgaria a finalizat deja de mai multi ani un program de modernizare a administratiei fiscale - care a inceput sa dea rezultate concrete in colectare -, Romania a demarat mult mai tarziu si nu a incheiat nici pana in prezent un astfel de program.
In schimb, noi am experimentat permanent modificari legislative si de proceduri administrativ-fiscale, masuri ad hoc, fara studii de impact care, ulterior, s-au dovedit nu doar inutile pentru imbunatatirea colectarii, ci unele chiar negative pentru mediul de afaceri. Registrul operatorilor intracomunitari (ROI), sistemul obligatoriu de TVA la incasare pentru anumiti contribuabili, procedura de inregistrare in scopuri de TVA prin depunerea controversatei declaratii 088, split TVA sunt cateva exemple foarte cunoscute de masuri care au consumat multa energie in dezbaterea publica, dar, si mai important, au avut efecte negative pentru companii. In schimb, nu au reusit sa creasca nivelul colectarii din TVA, iar unele au ajuns pe masa Comisiei Europene (cel mai recent e cazul split TVA) pentru incalcarea directivelor de TVA.
Asa cum am zis si cu alte ocazii, reforma trebuie dublata de o digitalizare extinsa. Acum Romania e unul dintre putinele state europene care nu au implementat nicio masura de raportare standardizata electronica. Marea majoritate a tarilor UE aplica E-Audit (control electronic), multe au implementat Standard Audit File for Tax (SAF-T), un format electronic standard si E-reporting (raportarea electronica a unor documente, de exemplu facturi, balanta etc).
Sunt metode moderne care sprijina atat contribuabilii sa se conformeze mai usor si mai ieftin pe termen mediu (dupa faza initiala de implementare), cat si autoritatile fiscale sa desfasoare controale mai eficiente pentru ca au acces instantaneu la informatii fiscale si, deci, posibilitatea de a actiona imediat acolo unde este cazul.
Asadar, o imbunatatire semnificativa a incasarilor din TVA poate veni doar dintr-un amplu si profund program de modernizare al administratiei fiscale. Vedem ca Bulgaria incaseaza peste 9% din PIB din TVA in timp ce Romania abia a strans cca 6,5% din PIB in fiecare din ultimii trei ani. O majorare cu 2 pp din PIB a colectarii ar fi aproape echivalenta cu nivelul deficitului bugetar din ultimii ani, o suma uriasa care ar rezolva multe dintre problemele bugetare si ar slabi presiunea inutila pusa de proceduri excesive, costisitoare asupra contribuabililor de buna credinta, adica marea majoritate a acestora. Insa un astfel de obiectiv poate fi atins cu o reforma serioasa si cu eforturi pe termen de cativa ani, iar programul care da sperante in aceasta directie, cel cu Banca Mondiala, s-a blocat de anul trecut, fara explicatii.
In concluzie, estimarea unor incasari suplimentare de 10 miliarde lei din TVA pentru acest an pare improbabila si ridica intrebari. Vom vedea din nou masuri "la limita", controale care stabilesc impuneri suplimentare cu sanse minime de castig pentru stat daca se ajunge in instanta ca in anii trecuti? Sa speram ca nu, pentru ca nu vor fi nici in favoarea statului, nici a contribuabililor.