Inteligenta artificiala (AI) a evoluat rapid, de la un concept de cercetare considerat oarecum exotic – cu origini stabilite in urma cu sase decenii in laboratoarele de stiinte IT ale mediului academic si corporatiilor – la o colectie de noi tehnologii cu aplicabilitate imediata in mediul general de business. Cel mai recent studiu al Deloitte, despre domeniul AI, conchide printre altele ca, in organizatiile care adopta tehnologiile ce integreaza inteligenta artificiala, cel putin opt din zece manageri intrevad conceptul AI ca fiind (foarte) important pentru succesul afacerilor in urmatorii doi ani.
Nu este astfel de mirare ca adoptarea si integrarea AI in procesele de business, pe scara globala, s-a accelerat in ultimul timp. Potrivit unei cercetari independente (Pooja Singh, „Enterprise use of AI has grown 270 per cent globally over the past four years”, publicate in ianuarie 2019 in Entrepreneur Asia Pacific), 37% din organizatiile respondente utilizeaza in prezent tehnologie AI, in crestere cu 270% fata de nivelul consemnat cu patru ani in urma. Analistii estimeaza ca investitiile in implementarea AI au ajuns deja la 35 miliarde USD in 2019, pe plan mondial si se vor dubla pana in 2022, cand ar putea sa totalizeze 79,2 miliarde USD.
Potrivit cercetatorilor de la Deloitte, principalul factor-motor care impulsioneaza cresterea gradului de implementare a tehnologiilor AI este reprezentat de castigurile enorme de productivitate, estimate pentru deceniul urmator, ceea ce constituie in ultima instanta un element esential al competitivitatii economiilor nationale. Unii cercetatori cred chiar ca AI este in masura sa devina o „tehnologie cu scop general” - una dintre inventiile esentiale din istoria umanitatii (cum ar fi motoarele cu aburi sau internetul), capabila insa sa aiba efecte drastice asupra industriei, sa genereze inovatii complementare, sa afecteze economiile si sa transforme de fapt in mod ireversibil comunitatile umane. Nu intamplator, cinci giganti in domeniul tehnologic, cu influenta globala, se declara a fi primii care implementeaza AI in toate domeniile operationale proprii, folosind aceste inovatii pentru a reduce costurile, dar mai ales in vederea cresterii productivitatii si lansarii de noi produse si servicii. In acelasi timp, factorii de decizie din mediul de afaceri, focalizati deja pe AI, reprezinta o amenintare competitiva pentru managerii intreprinderilor traditionale.
La nivel global, trei sferturi dintre cei 1.900 de respondenti, consultati de Deloitte in cadrul celei de-a doua editii a raportului „Future in the balance? How countries are pursuing an AI advantage” sunt de acord cu faptul ca lucratorii umani si tehnologiile AI se vor potenta reciproc pentru a genera noi moduri de lucru si ca tehnologiile AI le ofera posibilitatea angajatilor sa ia decizii mai bune. De aceea, cresterea si amplificarea impactului inteligentei artificiale este probabil sa fie doar inceputul unor schimbari radicale. Potrivit organizatiilor afiliate Deloitte Consulting, atingerea potentialului AI in intreprindere inseamna de fapt un progres spre inteligenta artificiala autonoma, cu tehnologii ce nu mai sunt asistate de factorul uman, in care procesele sunt digitalizate si automatizate pana la un nivel la care echipamentele si sistemele pot actiona direct ca urmare a auto-invatarii, fara implicarea umana. Pentru a vizualiza raportul Deloitte despre AI, click aici!