Comisia Europeana a publicat raportul privind guvernarea electronica, care evalueaza utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor in cadrul administratiilor publice, precum si nivelurile de interoperabilitate transfrontaliera si de interactiune digitala intre administratii si cetateni sau intreprinderi, in statele membre ale UE, si in alte opt tari terte.
Performanta fiecarei tari este masurata prin doi indicatori: Acces si Digitalizare. Gradul de Acces descrie masura in care mediul online este utilizat la nivelul serviciilor administrative, in timp ce Digitalizarea are in vedere nivelul de digitalizare al ghiseelor administratiei publice.
Romania are un nivel peste mediu (63%; media UE 57%) de utilizare a canalului online in serviciile administrative (Acces) si un nivel scazut (40%; media UE 68%) de digitalizare administrativa (Digitalizare). Tarile care au dat dovada de pionierat in ceea ce priveste digitalizarea serviciilor publice sunt Malta, Estonia si Austria, urmate indeaproape de Letonia, Lituania si Finlanda.
Studiul din acest an prezinta imbunatatiri ale nivelului de transparenta si de utilizare a serviciilor digitale, cum ar fi identificarea electronica (eID) si documentele electronice. Europa este cea mai avansata in ceea ce priveste „ghidarea utilizatorului”, ceea ce indica faptul ca administratiile publice acorda prioritate serviciilor pentru a raspunde nevoilor si asteptarilor cetatenilor.
Sunt necesare eforturi suplimentare pentru a imbunatati securitatea serviciilor publice online, precum si pentru a spori transparenta, mobilitatea transfrontaliera si disponibilitatea identificarii electronice si a documentelor electronice. Comisia se angajeaza sa sprijine dezvoltarea si utilizarea serviciilor publice online transfrontaliere, in special prin planul sau de actiune privind guvernarea electronica 2016-2020.