Administratia de la Casa Alba a prezentat recent un plan de accelerare a autorizarii proiectelor majore de infrastructura, atat pentru domeniul de petrol si gaze, cat si in ceea ce priveste transporturile (proiecte de drumuri si poduri). Reforma propusa vizeaza limitarea sau chiar eliminarea studiilor si avizelor de mediu necesare pentru autorizarea marilor proiecte de infrastructura si reprezinta, potrivit presei internationale, una dintre cele mai mari actiuni de dereglementare initiate in mandatul actualului presedinte american, Donald Trump.
Planul, lansat de Consiliul Casei Albe privind Calitatea Mediului (CEQ), ar ajuta administratia sa accelereze implementarea unor mari proiecte de infrastructura, printre care se afla si constructia conductei de petrol Keystone XL, dar si mai multe proiecte de drumuri, poduri si cladiri federale.
"Pentru prima data in ultimii peste 40 de ani, publicam o noua regula sub National Environmental Policy Act (NEPA), prin care revizuim complet sistemul birocratic disfunctional care a generat obstacole majore in implementarea marilor proiecte", a declarat Donald Trump.
Propunerea de actualizare a modului in care NEPA, legea federala de mediu promulgata in urma cu 50 de ani, este implementata, face parte dintr-un plan mai larg al lui Donald Trump de dereglementare, demarat in 2017, care a inclus, pana in prezent, decizii de suprimare sau modificare a unor reglementari privind poluarea aerului, forajele petroliere, normele pentru masini sau becuri cu incandescenta, dar si protectia animalelor sau devierea unor cursuri de apa.
Desi nu poate schimba legea votata de Congres, executivul de la Casa Alba poate modifica regulile de aplicare, dupa cum a aratat CEQ in planul sau. Cel mai probabil, actiunea va fi atacata in justitie de asociatiile ecologiste, ceea ce va amana aplicarea sa.