RO EN
Coșul este gol

STUDIU: 72% dintre antreprenori vor finantare europeana pentru internationalizare

O comparatie cu alte tari din regiune, Bulgaria, Ungaria, Cehia si Polonia, ne arata ca Romania mai are mult de lucru. Foarte mult. Partea buna este ca si in primele sase luni am intalnit tot mai multe firme romanesti care se extind pe piata internationala. Cred ca pentru a propune proiecte private, politici publice si programe de sustinere a firmelor romanesti peste hotare trebuie sa-i intelegem pe cei care fondeaza companii cu potential de crestere globala. Adica sa stam de vorba cu antreprenorii. Asta am facut in cadrul unei cercetari de piata realizata in premiera in randul antreprenorilor romani, ca parte a proiectului Start-Up Bridge din Fundatia Romanian Business Leaders.
Prin acest studiu am gasit barierele de care s-au lovit antreprenorii romani in desfasurarea activitatilor de export si in extinderea pe pietele externe. De asemenea, m-am uitat la ce fel de sprijin vor antreprenorii romani sa primeasca de la statul roman, sa aflam beneficiile obtinute de fondatori in desfasurarea activitatilor de export si de internationalizare.
O concluzie importanta este ca trei sferturi (74%) dintre antreprenorii romani vor ca statul sa se implice, prin institutiile de profil, in promovarea peste hotare a firmelor autohtone, iar mai mult de jumatate dintre companii (59%) afirma ca au nevoie de acces la informatii de business din pietele tinta.
De asemenea, 72% dintre antreprenorii romani isi doresc sprijin pentru internationalizare prin mecanisme finantate din fonduri europene, iar 57% se asteapta ca bancile sa ofere suport in procesul de internationalizare, acestea fiind cele mai importante mecanisme sau organizatii care pot ajuta firmele locale sa se extinda pe alte piete.
Pe langa promovarea firmelor romanesti peste hotare, antreprenorii considera ca statul roman poate stimula internationalizarea si prin beneficii fiscale, proiecte din fonduri europene si prin furnizarea de acces la networking.
Daca analizam barierele externe care franeaza extinderea firmelor pe pietele externe, vedem un potential mare pentru statul roman sa sprijine exporturile si internationalizarea. Reiese, cred eu, ca antreprenorii romani au nevoie de o tranzitie usoara in piata tinta, prin minimizarea riscurilor printr-un ajutor mai mare pe pietele externe. De asemenea, doi din trei antreprenori considera ca au intampinat bariere personale in procesul de internationalizare. Cei care au enuntat barierele lor personale s-au referit la lipsa conexiunilor, a cunostintelor si a informatiilor despre piata tinta.
Ok, si care sunt obstacolele? Cele mai importante bariere interne (care tin de firma) semnalate de antreprenori in extinderea pe pietele externe sunt mentinerea unor preturi competitive si concurenta puternica din piata tinta, in timp ce lipsa sprijinului din partea statului roman, birocratia din Romania si necunoasterea legilor din tara tinta sunt cele mai semnificative bariere externe enuntate de fondatorii romani in procesul de internationalizare.
Top 5 bariere interne
1. Mentinerea unor preturi competitive
2. Concurenta puternica din piata tinta
3. Gasirea de parteneri internationali
4. Marketing adaptat fiecarei piete/tari
5. Lipsa personalului specializat in activitatea de internationalizare
Ce mai este important, in opinia mea: lipsa personalului specializat in internationalizare a reprezentat o bariera pentru 33% dintre firmele romanesti atunci cand s-au extins peste hotare.
Top 5 Bariere externe
1. Lipsa sprijinului din partea statului roman
2. Birocratia din Romania – acte, aprobari necesare
3. Necunoasterea legilor din tara tinta
4. Diferenta de cultura
5. Oportunitatile deja existente in Romania
Existenta unor relatii si conexiuni in piata tinta a reprezentat un element de baza pentru 81% dintre antreprenorii romani atunci cand si-au extins afacerile peste hotare. De asemenea, participarea la targuri de afaceri din strainatate a insemnat un factor determinant in procesul de internationalizare pentru 54% dintre antreprenorii romani.
Ca beneficii directe alte extinderii peste hotare, am remarcat obtinerea de venituri mai mari si imbunatatirea calitatii serviciilor si a produselor proprii. De asemenea, acumularea de experienta si de expertiza este un beneficiu al internationalizarii pentru 72% dintre antreprenorii romani.
Top 5 beneficii percepute ale activitatii de internationalizare
1. Obtinerea de venituri mai mari
2. Imbunatatirea calitatii serviciilor/produselor proprii
3. Acumularea de experienta si expertiza
4. Dezvoltarea culturii organizationale
5. Oportunitati de parteneriate strategice
In ceea ce priveste motivele importante pentru care antreprenori romani se internationalizeaza, 45% dintre firme s-au dezvoltat extern datorita oportunitatii de asociere cu un partener din piata tinta, iar 37% dintre antreprenorii romani s-au internationalizat in vederea atragerii unui investitor.
Ce este important, de asemenea, in opinia mea: 14%dintre antreprenori spun ca un element de baza in internationalizare este conectarea sau ajutorul diplomatilor romani din tara unde s-au extins, iar 12% dintre romanii cu afaceri peste hotare s-au extins datorita unui ajutor din partea statului roman.
In privinta accesului la finantare, aceasta nu este principala problema a firmelor romanesti in procesul de extindere in strainatate. Astfel, lipsa de capital este o bariera in calea internationalizarii pentru 41% dintre antreprenorii de tip intenders (care vor sa se extinda peste hotare) si pentru 29% dintre antreprenorii romani care s-au internationalizat deja.
In ceea ce priveste barierele personale pentru antreprenorii romani care au inceput procesul de internationalizare, cele mai importante sunt lipsa de cunostinte si informatii despre pietele tinta si conexiunile limitate cu persoane din tara tinta.
Top 5 bariere personale
1. Lipsa de cunostinte si informatii despre pietele tinta
2. Putine conexiuni cu persoane din tara tinta
3. Lipsa de experienta in activitati de internationalizare
4. Lipsa de curaj
5. Bariera de limba
Sunt importante si lectiile celor care au esuat in experientele de internationalizare! Cele mai importante trei motive identificate ce au dus la esec in extinderea afacerii peste hotare sunt lipsa de resurse financiare, birocratia si competitia puternica.
Studiul a fost realizat de o firma mare de cercetare de piata, GfK, in randul a 200 de firme antreprenoriale, pe un esantion reprezentantiv, din domenii cheie (agricultura, FMCG, automotive, mobila, retail, transporturi, media&telecom, tehnologie, cercetare&dezvoltare, turism si resurse umane). Interviurile au fost realizate prin metodologia CATI (interviuri telefonice), iar selectia respondentilor a fost aleatoare.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter