Piata de factoring a continuat sa creasca pentru al patrulea an consecutiv, avand un avans de 11% in 2018, fata de anul precedent, depasind astfel nivelul de 5 miliarde de euro. Datele reies din studiul anual al Asociatiei Romane de Factoring (ARF), cu privire la evolutia pietei. Cea mai mare pondere (40%) din volumele derulate prin factoring este realizata de companii cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro, 38% de catre companii cu cifre de afaceri cuprinse intre 5 si 50 de milioane de euro, in timp ce 22% se deruleaza de catre companii de pana in 5 milioane de euro, in care intra, in general, sectorul IMM.
“In ultimii ani, am inregistrat in mod constant o crestere a pietei intre 10 si 13 procente, atat pe tipurile de factoring «traditionale», cat si pe cele mai recent introduse la scara larga, pe care companiile si din tara noastra le percep foarte bine. Si aici vorbim, spre exemplu, de factoringul revers, prezent in piata de aproximativ zece ani, dar dezvoltat puternic cu precadere in ultimi trei-patru, si care, in 2018, a ajuns la aproape 1,3 miliarde de euro, adica peste 32% din total factoring intern. Acest produs are o trasatura speciala, in sensul ca este propus furnizorilor de servicii si produse direct de catre beneficiarul acestora, impreuna cu institutia finantatoare”, explica Bogdan Rosu, presedinte ARF.
In 2018, factorigul intern s-a situat la nivelul de aproximativ 4 miliarde de euro, in crestere cu aproape 13% fata de anul anterior. Pentru tranzactiile comerciale din piata interna exista doua categorii principale de produs, factoring cu regres si factoring fara regres, serviciile de colectare putand, deasemenea, fi contractate independent de componentele de finantare si acoperire la riscul de neplata, in vederea introducerii si mentinerii unei discipline de plata la nivelul portofoliului de clienti ai unei companii. Astfel, in zona schimburilor comerciale interne, factoringul fara regres a crescut cu aproape 20% fata de 2017, in linie cu evolutia din ultimii ani. Atractivitatea principala a acestui tip de factoring este data, in continuare, de componenta de asigurare a riscului de neplata din partea debitorului cedat.
Din punct de vedere al principalelor industrii, in cadrul tranzactiilor interne, sectorul FMCG se finanteaza cel mai mult prin factoring, ajungand anul trecut la un volum de 834 milioane de euro. Pe locul al doilea se afla sectorul IT&C, cu 671 milioane de euro creante gestionate prin factoring, in crestere cu 8.5% fata de 2017. Pe al treilea loc din punct de vedere ale volumelor, a urcat sectorul numit generic „Metale, chimicale, apa, reciclare”, cu peste 529 de milioane de euro si care, procentual, inregistreaza si cea mai mare crestere, de aproximativ 48%, fata de 2017. Acest sector ocupa si prima pozitie in cadrul tranzactiilor de factoring de export.
In contextul actual, ARF transmite si un mesaj catre mediul economic “Situatia si perspectivele la nivel macro impun companiilor o analiza detaliata a portofoliului propriu, atat de clienti, cat si de furnizori, in scopul adoptarii unor solutii concrete in ceea ce priveste asigurarea unui echilibru in zona de capital circulant, dar mai ales in vederea evitarii unor blocaje de activitate, ca urmare a imposibilitatii furnizorilor de a livra la timp, respectiv a intarzierilor la incasare sau chiar a inregistrarii de pierderi din anumite relatii comerciale”, declara Bogdan Rosu.
“Mediul economic in care ne aflam nu pare unul foarte favorabil pentru sectorul privat pe termen scurt, fie ca vorbim despre companii mari sau IMM-uri. Ar fi binevenite masuri concrete in ceea ce priveste atragerea de noi fonduri europene si cresterea investitiilor, care ar conduce, in scurt timp, la crearea de noi locuri de munca si, implicit, la cresterea volumului de taxe si impozite aduse la buget. Inclusiv in context international se iau in calcul diferite scenarii de incetinire a cresterii economice in zona Euro, situatie care va avea efecte in lant si in Romania. Din acest motiv, companiile romanesti, care in marea lor majoritate nu sunt foarte bine capitalizate, vor fi foarte vulnerabile la scaderea vanzarilor si respectiv la cresterea nivelului de creante neincasate. In perioada urmatoare este esential pentru companii sa poata anticipa astfel de evolutii printr-o analiza temeinica si o gestionare prudenta a portofoliului de clienti, fie de catre echipa interna, fie prin externalizarea acestor procese catre un Factor (Banca/IFN), astfel incat contractarea pietei (cu toate efectele care decurg de aici) sa nu afecteze major activitatea si relatiile furnizor-beneficiar“, mai explica Bogdan Rosu.