Primaria Municipiului Oradea, in calitate de beneficiar, reprezentata prin primarul Ilie Bolojan, a semnat la Cluj-Napoca contractul de finantare aferent proiectului „Coridorul de mobilitate urbana durabila Piata Emanuil Gojdu - Vasile Alecsandri, Oradea" cod SMIS 126216, finantat in cadrul Programului Operational Regional 2014 - 2020, Axa prioritara 4 - Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile.
Valoarea totala a contractului este de 111.161.126 lei (TVA inclus), din care 70.533.098 lei este valoarea totala eligibila. Din suma totala, 59.953.133 lei (reprezentand 85%) este valoarea eligibila nerambursabila din FEDR, iar 9.169.302 (13%) este valoare suportata de catre statul roman. Cofinantarea proprie a beneficiarului este de 1.410.662 lei (2%), la care se adauga cheltuieli neeligibile in valoare de 38.889.756 lei. Durata contractului de finantare este de 89 luni de la semnarea acestuia.
Obiectivul general al proiectului consta in reducerea emisiilor de carbon in Municipiul Oradea prin crearea unui coridor de mobilitate urbana durabila din Piata Emanuil Gojdu - Vasile Alecsandri, printr-o abordare integrata bazata pe Planul de Mobilitate Urbana Durabila al Municipiului Oradea.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt: cresterea estimata a numarului de pasageri transportati in cadrul sistemelor de transport public de calatori extinse, scaderea anuala a gazelor cu efect de sera, crearea de benzi separate pentru mijloacele de transport public pe o lungime totala de 990 ml, achizitia de 4 autobuze hibride noi care vor tranzita benzile dedicate create prin prezentul proiect, modernizarea si extinderea zonelor pietonale in suprafata totala de 16.349,74 mp pe traseul coridorului de mobilitate urbana, modernizarea/reabilitarea liniilor de tramvai pe o lungime de 0,512 km linii tramvai cale dubla, respectiv 1,024 km linii tramvai cale simpla.
Proiectul de fata include trei investitii cu documentatii tehnico-economice distincte:
Coridor de mobilitate urbana durabila in Piata E. Gojdu
Se vizeaza reorganizarea traficului in zona Pietei E.Gojdu si a Parcului 1 Decembrie, prin separarea fluxului de circulatie rutiera de cea pietonala si liniile de tramvai prin construirea de drumuri cu benzi dedicate transportului public de calatori si prin redirectionarea in subteran a altor fluxuri de circulatie rutiera existente. Se va asigura in acest fel separarea acestui tip de circulatie de liniile de tramvai pe intreaga lungime a acestora in zona proiectului, prin subtraversare (drumuri cu banda dedicata pentru autobuze) sau prin treceri la nivel cu liniile de tramvai si se va reamenaja infrastructura rutiera la care se intervine in acest scop prin bretele si benzi de incadrare.
Pentru realizarea lucrarilor constand in benzi dedicate transportului public si a zonelor pietonale este necesara interventia asupra strazilor existente, fiind necesara asfaltarea acestor strazi, ca de ex. Bd. Dimitrie Cantemir pe o lungime totala de 990 m, str. Independentei pe o lungime de 115 m, str. Piata 1 Decembrie pe o lungime de 200 m, str. Calea Clujului pe o lungime de 215 m, str. Calea Maresal Al. Averescu pe o lungime totala de 275 m. Se propune imbunatatirea liniei de tramvai existente pe Bd. D.Cantemir pe o lungime totala de 0,512 km, amenajarea a 3 statii de autobuz etc.
De asemenea, este inclusa amenajarea unui spatiu pietonal central si a altor spatii pietonale ca urmare a reconfigurarii zonei, dotarea cu mobilier urban, bazine cu apa si cismele, crearea de spatii verzi, iluminat public de noapte pentru spatiul pietonal si spatiile carosabile, iluminat permanent al infrastructurii rutiere in subteran si sistem de canalizare pluviala pentru asigurarea drenarii suprafetelor carosabile subterane si de suprafata.
Pentru sporirea mobilitatii urbane se propune realizarea unei piste de biciclisti cu o lungime de 660 ml pe directia N-S (Bv. D.Cantemir) cu dublu sens si dotarea cu 6 sisteme de suport biciclete de inchiriat. Pe sub cele 5 pasaje va fi creat un drum cu benzi dedicate autobuzului. In cadrul bretelelor de legatura vor fi create benzi comune pentru transportul in comun si restul participantilor la trafic. Intreaga infrastructura rutiera (fie ca este vorba de drum cu banda dedicata pentru autobuz sau drum utilizat prioritar de autobuz) asupra careia se intervine in acest proiect va fi traversata de linii de transport in comun. Calea de rulare a tramvaielor este banda dedicata si va fi traversata de liniile de tramvai nr. 2, 3R, 3N, 4R si 4N.
Amenajarea strazii Vasile Alecsandri
In cadrul acestei investitii, lucrarile au demarat la 07.09.2017 si nu sunt incheiate inca, fiind realizate in proportie de aproximativ 95%. Suprafata de interventie este de 4232.74 mp, strada V. Alecsandri are L de 307,60 m si face legatura intre Piata Unirii si Parcul 1 Decembrie.