Pentru a asigura un mod de calcul just al onorariilor si o reflectare corecta a duratei misiunilor de arhitectura, Ordinul Arhitectilor din Romania a demarat proiectul de realizare a unui sistem de informatii asupra costurilor specifice activitatii de proiectare in arhitectura.
Atingerea acestui scop presupune culegerea de informatii de la arhitectii practicieni despre timpul de lucru necesar realizarii/indeplinirii fiecarei misiuni de arhitectura, in cadrul unei diversitati cat mai mari de proiecte.
Sistemul de informatii asupra costurilor pentru proiectarea de arhitectura (SIC) este necesar atat pentru a cuantifica timpul necesar prestarii serviciilor de arhitectura pe misiuni, cat si pentru a oferi o baza de calcul a bugetelor de proiectare. In ceea ce priveste cadrul legal, elaborarea SIC este o obligatie a OAR, instituita prin Legea nr. 172/2010 de modificare si completare a Legii nr. 184/2001, republicata.
Urmand exemplul altor tari europene, realizarea acestui sistem in Romania se bazeaza pe cunoasterea aprofundata a situatiei reale din piata serviciilor, atat ca efort alocat, cat si ca specific al misiunilor practicate. Aceste informatii sunt culese prin intermediul unei cercetari sociologice cantitative gestionate de IMAS Marketing si Sondaje, cu suportul Ordinului Arhitectilor din Romania. Astfel, a inceput realizarea unuia dintre modulele sistemului, si anume Platforma Comuna de Pre-Calcul - un instrument online proiectat pentru a furniza informatii despre cantitatea de munca investita in proiectarea de arhitectura. Acesta a fost construit in urma prelucrarii statistice a datelor culese prin aplicarea unui chestionar (fata-in-fata sau online) referitor la timpii de executie defalcati pe misiuni de arhitectura. Platforma este publica si poate fi accesata aici!
Pentru a imbunatati outputul acestei platforme, deci pentru a creste gradul de acuratete a datelor incarcate, va invitam sa contribuiti la procesul de culegere de date referitoare la cantitatea de munca investita in realizarea unui proiect de arhitectura. Puteti sustine efortul nostru participand personal la procesul de culegere de date, dar si contactand arhitecti inscrisi in filiala OAR al carei presedinte sunteti, pentru a-i ruga sa completeze un chestionar online al carui link va fi transmis de catre partenerii nostri de la IMAS, prin email (cu expeditorul Administrator).
In masura timpului disponibil, va rugam sa ne comunicati, pana pe data de 25 iulie a.c., numele si adresele de email ale persoanelor care accepta sa primeasca, prin email, de la IMAS, invitatia de completare a chestionarului, precum si linkul acestuia. Avand in vedere ca, in prezent, ne aflam in etapa construirii modelelor statistice referitoare la programele de arhitectura „Comert - constructii noi”, „Invatamant, formare, cercetare - constructii noi”, „Social si sanatate - constructii noi”, precum si „Birouri si administratie - constructii noi”, va adresam rugamintea de a ne recomanda arhitecti care au executat sau executa in prezent proiecte referitoare la aceste programe de arhitectura. In ceea ce priveste programul Birouri si administratie, de cel mai mare interes sunt functiunile: birouri clasa B, birouri clasa C, agentii bancare si cladiri de primarie comunala. Cu referire la celelalte programe mentionate mai sus (Comert, Invatamant, formare, cercetare si Social si sanatate), colectarea de date se desfasoara pentru toate functiunile.
Pentru reusita proiectului, contributia arhitectilor este esentiala. Raspunsurile exprimate de arhitectii participanti la cercetarea IMAS sunt consemnate in regim de confidentialitate si de anonimitate, conform normelor ESOMAR, iar prelucrarea datelor serveste numai unui scop statistic. Va informam totodata ca intre Ordinul Arhitectilor din Romania si IMAS Marketing si Sondaje a fost semnat un acord-conventie care prevede stricta respectare a legislatiei europene privitoare la protectia datelor personale. Astfel, adresele de email ale participantilor la studiu vor fi folosite numai in scopul trimiterii invitatiei de participare si, in cazul in care este necesar, a corespondentei de reamintire a adresei web la care poate fi accesat chestionarul.