Acest al doilea comunicat privind recalibrarea activitatii OAR in urmatoarea perioada vine sa precizeze masurile concrete de preventie a raspandirii virusului SARS-CoV-2, dar si sa anunte actiunile in derulare efectuate de Ordin pentru a veni in sprijinul membrilor si profesiei, conform Deciziei Presedintelui OAR din 16.03.2020.
Avem in vedere atat perioada starii de urgenta decretate de catre Presedintele Romaniei, cat si perioada de contractie economica ce ii va urma.Observam, in contextul planificarii Conferintei Nationale Extraordinare OAR 2020, ca orientarea predominanta a Ordinului a fost multa vreme axata pe definirea domeniului, a standardelor si a contextului in care noi toti profesam, iar acum a venit timpul sa ne orientam spre intarirea rolului, cresterea relevantei arhitectilor si consolidarea respectului pe care il merita eforturile noastre profesionale - fie ca suntem angajati, parteneri sau lideri de echipe, coordonatori de birouri/firme sau angrenati in administratia publica. Aceasta noua perspectiva este accentuata de criza epidemiologica si de urmarile sale economice. Intelegem sa ne concentram in urmatoarea perioada pe gestionarea efectelor colaterale, in special economice si profesionale, generate de restrictionarea activitatii in domeniul arhitecturii in special si al constructiilor in general, si sa venim in sprijinul membrilor nostri si entitatilor in cadrul carora isi exercita profesia. Astfel, actionam intens pe urmatoarele planuri:
1. structurarea si distribuirea de informatii competente privind masuri economice si de organizare a activitatii birourilor si societatilor de arhitectura in conditii de dinamica redusa a pietei;
2. finalizarea negocierilor pentru parteneriate solide privind solutii si sisteme-suport pentru activitatea birourilor si societatilor de arhitectura si a arhitectilor, indiferent de forma de exercitarea a profesiei;
3. sustinerea si promovarea demersurilor organismelor profesionale si asociative ale societatii civile care solicita si ofera sprijin Guvernului Romaniei pentru a lua masuri economice de sustinere, spre exemplu facilitati fiscale, a operatorilor din mediul privat, inclusiv din domeniul nostru.
In data de 16.03.2020, am emis o noua decizie privind suspendarea oricaror intalniri, evenimente si lucru in grupuri la sediul OAR, precum si organizarea muncii personalului Ordinului prin telemunca/munca la domiciliu, pe intreaga durata a starii de urgenta decretate, inclusiv eventualele prelungiri cu perioade succesive. Serviciile si comunicarea vor continua pe canale online si telefonice, ceea ce va asigura si mai departe o functionare cu minime modificari a structurilor organizatiei. Aceasta inseamna totodata ca nu vor fi desfasurate evenimente publice in sediul OAR iar sedintele, sesiunile si intrunirile de orice fel se modifica dupa cum urmeaza:
Luna Martie
1. sesiunea de jurizare a proiectelor editoriale finantate din fondul timbrului arhitecturii - 13-15.03. - Actualizare: s-a desfasurat online iar rezultatele vor fi comunicate conform calendarului;
2. sedinta Colegiu Director al OAR - 16.03. - Actualizare: s-a desfasurat online, conform calendarului;
3. sesiune de evaluare in vederea acordarii dreptului de semnatura - 20-21.03. - si intalnire responsabili de stagiu ai filialelor cu membrii CNADS - 19.03. - Actualizare: reprogramarea va fi facuta in orice situatie dupa ridicarea starii de urgenta. Investigam posibilitatea de a derula o sesiune viitoare in mediul online;
4. lansare carte monografie Nicholas Lupu - 24.03. - Actualizare: anulat;
5. concert Remember Enescu - 26.03. - Actualizare: anulat;
6. sesiune de jurizare a proiectelor culturale finantate din fondul timbrului arhitecturii - 27-29.03. - de evaluat, posibil de reprogramat. ACtualizare: derulare in mediul online, conform calendarului;
7. incheierea lunii martie, finalul perioadei de aplicare a masurilor stabilite de hotararea nr. 6 din 06.03.2020 a Grupului de suport tehnico-stiintific privind gestionarea bolilor inalt contagioase pe teritoriul Romaniei - 31.03. - termen fix, in baza reglementarilor actuale
Actualizare: punct determinant depasit de starea de urgenta decretata.
Luna Aprilie:
1. sedinta de Consiliu National al OAR - 06.04. - ACTUALIZARE: reprogramare pentru 04.05.2020. Investigam posibilitatea de a derula sedinta in mediul online;
2. conferintele teritoriale extraordinare ale filialelor OAR planificate pentru luna aprilie - solicitam filialelor sa reprogrameze aceste date in afara intervalului pentru care a fost decretata starea de urgenta, recomandam planificarea pentru lunile mai-iunie. Aceasta masura va permite totodata si o mult mai aplicata dezbatere locala a subiectelor ce vor face obiectul deciziilor conferintei nationale extraordinare;
3. sedinta Colegiu Director al OAR - 27.04. - se va desfasura online, conform calendarului;
Lunile Mai-Iunie:
1. sedinta Colegiu Director al OAR - 25.05. - se va desfasura online, conform calendarului;
2. sedinta Grup de lucru al presedintilor de filiale al OAR - 26.05. - se va desfasura online, conform calendarului;
3. sedinta Colegiu Director al OAR - 15.06. - se va desfasura online sau fizic, conform calendarului;
4. sedinta de Consiliu National al OAR - 29.06 - se va desfasura online sau fizic, conform calendarului;
Toate sedintele grupurilor de lucru ale oar se vor derula integral in mediul online, cel putin pe perioada decretata ca stare de necesitate
Solicitam filialelor OAR sa organizeze aparatul propriu si forurile si comisiile alese sau numite pentru a functiona prin munca la domiciliu sau telemunca si astfel sa nu intrerupa activitatea in aceasta perioada.Secretariatul General al Ordinului poate oferi suport pentru renegocierea eventualelor contracte de locatie sau servicii aferente desfasurarii conferintelor, in contextul juridic actual, pentru a evita pierderile financiare.Consideram ca data la care este planificata desfasurarea Conferintei Nationale Extraordinare OAR 2020, 30-31.07., este inca suficient de indepartata incat sa nu fie definitiv periclitata, iar conferintele teritoriale vor putea fi derulate in cea de a doua parte a intervalului rezervat (deci in lunile mai-iunie), pentru a asigura premizele necesare acesteia.Aceste prevederi si recomandari vor fi completate si modificate prin comunicari ce vor fi transmise in functie de evolutia situatiei.Sa ramanem sanatosi, echilibrati si eficienti, atat in activitatea profesionala, cat si in familie.
Alexandru Gavozdea, Presedinte Ordinul Arhitectilor din Romania