Joi, in data de 31 mai, ora 15:00, a avut loc prima sedinta a Consiliului Teritorial a OARB. La sedinta au fost invitati si au participat atat membri plini cat si membri supleanti, considerand ca toti au drepturi egale exprimate prin vot, de a reprezenta arhitectii Filialei. Au fost prezenti 23 de arhitecti plini si supleanti, din totalul de 24 de membri ai CCT. Sedinta a avut mai multe puncte de analiza pe ordinea de zi, printre care: alegerea echipei de conducere a Filialei; strategia grupurilor de lucru versus grupuri de actiune; si un tour de table cu arhitectii prezenti.
Daca la sesiunea “tour de table”, fiecare arhitect din cadrul CCT, si-a expus propria viziunea asupra profesiei, sesiunea “grupurilor de actiune” a constat in explicarea strategiei viitoare de lucru a Filialei care va pune accent pe dezvoltarea unor proceduri simple si motivate de actiune.
Grupurile de lucru au fost denumite generic grupuri de actiune pentru a pune accentul pe necesitatea implementarii rezultatului dezbaterii. Aceste grupuri de actiune vor fi generate atat de vicepresedinti si presedinte, conform regulamentului, cat si de membrii din Consiliul Teritorial si vor avea ca invitati atat arhitecti ai filialei, cat si specialisti din afara profesiei, din zona administratiei, a dezvoltatorilor, universitara, educatie, cercetare, a institutiilor, societate civila si a intregului mediu al constructiilor. Programul grupurilor de lucru va fi construit pentru a rezolva probleme curente ale arhitectilor din Filiala, dar si pentru a asigura suportul OAR National pentru diferite initiative la nivel guvernamental si institutional.
In alegerea echipei de coordonare si conducere a OARB am initiat o procedura noua: inainte de sedinta de CCT si inainte a lua o decizie cu privire la propunerea Colegiului Director (conf. regulamentului in vigoare), m-am intalnit personal cu majoritatea arhitectilor din CCT, individual sau in grup, astfel incat sa pot identifica capacitatile, implicarea si intentiile fiecarui arhitect din CCT. Aceste discutii au fost lungi, dar edificatoare, accentuand si mai mult intentiile comune ale fiecarui arhitect.
Criteriile de baza au fost: experienta in zona propusa, dorinta de implicare in OARB, cunoasterea problemelor OAR, experienta in profesie, initieri, participari si premii la competitii de arhitectura, dar si un anumit profil personal dedicat lucrului in echipa. Avand aceste considerente am propus urmatoarea echipa prin care voi putea implementa ceea ce am promis in platforma program, precum si alte initiative care vor aparea pe parcurs.
Echipa de conducere a OARB
Arh. Irina Melita, vicepresedinte cu comunicarea
Arh. Andrei Fenyo, vicepresedinte cu legislatia
Dr.Arh. Ana Maria Goilav, vicepresedinte profesional
Dr. Arh. Ana Maria Zahariade, vicepresedinte cu organizarea competitiilor de arhitectura
Dr. Arh. Catalin Berescu, trezorier.
Doamna arhitect Irina Melita are o experienta bogata in participarea la competitii de arhitectura nationale si internationale precum si in comunicarea de arhitectura. De asemenea, doamna arhitect a avut o colaborare de lunga durata in grupuri de lucru ale OAR National, ceea ce i-a oferit o experienta reala cu privire la OAR. Strategia comunicarii va fi realizata pe mai multe paliere si orientata atat catre interiorul breslei cat si catre exteriorul ei.
Domnul arhitect Andrei Fenyo are o experienta recunoscuta in practica de arhitectura (recunoscuta prin premii de arhitectura) dar si in analiza legislatiei existente. Modul in care doreste sa se implice in acest context spinos este de a relua ca dezbatere si ca prim pas, anumite automatisme si anacronisme legislative actuale. Implicarea lui si in alte asociatii profesionale de arhitectura, va asigura, ulterior, si o buna cooperare intre OARB si acestea.
Doamna arhitect Ana Maria Goilav, este recunoscuta atat ca arhitect practician, ca profesor dar si ca initiator al unuia dintre cele mai interesante proiecte de formare profesionala alternativa din Romania, Scoala de la Bunesti. Alaturi de experienta unui mandat in cadrul OARB, plus calitatile deja enumerate, doamna arhitect va dezvolta misiunea profesionala a Filialei incepand cu dialogul privind masurile urgente ce se impun in zona de profesie si de stagiu.
Doamna arhitect Ana Maria Zahariade, este recunoscuta pentru efortul de a dinamiza competitiile de arhitectura in cadrul OAR National. Intentia este ca la Bucuresti sa cream impreuna un pol puternic de concursuri si o echipa care sa poata organiza efectiv competitii de arhitectura in Capitala.
Domnul arhitect Catalin Berescu, este unul dintre primii membri ai CCT de la formarea OARB si a cunoscut evolutia organizatiei Bucuresti. De asemenea, Catalin Berescu este recunoscut atat la nivelul profesiei de arhitectura cat si la nivelul administratiei si al institutiilor ca un promotor al conceptului de arhitectura de urgenta, ce pune accentul in primul rand pe calitatea vietii si a locuirii. Domnul arhitect a lucrat cu echipe transdisciplinare, pe bugete de diferite marimi, cunoscand foarte bine raportul de echilibru intre un set de actiuni de implementare si un buget bine edificat.
Alaturi de aceasta echipa de conducere, am sustinut infiintarea a trei grupuri de lucru/actiune, care, alaturi de alte grupuri initiate de membri din CCT, vor intari actiunea generala a OARB:
Grup de lucru /grup de actiune pe legislatie, cu initiator si coordonator arh. Mihaela Gafar.
Grup de lucru/grup de actiune pe organizare, cu initiator si coordonator dr. arh. Robert Zotescu.
Grup de lucru/grup de actiune pentru educatie non-formala, cu initiator coordonator dr. arh. Daniela Calciu.
Conform regulamentului, alaturi de aceste grupuri, la propunerea actualului presedinte OARB, toti arhitectii din CCT vor putea initia grupuri care sa rezolve punctual diferitele probleme ale arhitectilor filialei, dar si sa colaboreze cu OAR National. Aceste grupuri vor respecta metodologia in vigoare a OAR National, iar prin extensie, modul lor de organizare va avea cateva particularitati specifice filialei OAR Bucuresti. Aceasta organizare, va avea un program de desfasurare a sedintelor CD-ului si CCT-ului expus dinainte, mai des fata de ce prevede regulamentul. De altfel, propunerea presedintelui in cadrul primei sedinte de CCT a fost ca anumite sedinte foarte importante decizional pentru arhitectii bucuresteni, sa fie transmisa on-line prin livestreaming. Propunerea face parte din platforma program ce are ca punct prioritar transparenta Filialei fata de arhitectii bucuresteni. In concluzie, directia Filialei este de a crea o echipa motivata si extinsa de arhitecti, care nu doar sa dezbata problemele profesiei si ale arhitecturii, dar si sa poata sa actioneze pentru rezolvarea lor.