Prin intermediul unui comunicat, dat publicitatii la 13 ianuarie a.c., Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor (MTIC) informeaza ca 2020 va fi anul in care se va deschide santierul pentru Autostrada Sibiu-Pitesti, iar in acest sens ministrul de resort, Lucian Bode, a subliniat ca „finantarea europeana pentru Autostrada Sibiu-Pitesti isi va urma cursul firesc la Comisia Europeana”.
La data de 13 ianuarie 2020, a avut loc la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor (MTIC) o sedinta de lucru pentru analiza si raspunsul la comentariile Comisiei Europene (CE), referitoare la aplicatia de proiect major privind constructia autostrazii Sibiu-Pitesti (etapa I), la care au participat reprezentanti ai Ministerului Fondurilor Europene (MFE), Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor (MMAP), precum si din partea altor institutii: Autoritatea Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM), Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Banca Europeana de Investitii (BEI) – JASPERS, experti de mediu si reprezentanti ai MTIC si ai Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA.
Toate partile au agreat ca Evaluarea Impactului asupra Mediului (EIM), inclusiv Evaluarea Adecvata (EA), realizate pentru proiectul de constructie a Autostrazii Sibiu-Pitesti, sunt bune, dar, pentru a inlatura ingrijorarile reprezentatiilor Comisiei Europene, pana la data de 31 ianuarie 2020 se va realiza o corespondenta cu CE pentru a explica pe larg urmatoarele elemente:
- calendarul de realizare a EIM si EA;
- metodologia utilizata in realizarea EIM si EA, inclusiv modul in care a fost luat in calcul impactul cumulat al noii autostrazi cu DN7, calea ferata Ramnicu Valcea – Sibiu si raul Olt;
- calendarul de completare/realizare la nivel national a Planurilor de Management si stabilire a obiectivelor de conservare a speciilor pentru ariile naturale protejate situate pe teritoriul Romaniei.
„Cei de dinaintea noastra au tratat cu dispret solicitarile Comisiei Europene. Mai exact, nu le-au raspuns. Probabil in aroganta specifica guvernarii PSD, au considerat ca, odata ce au emis un acord de mediu, nu mai trebuie sa raspunda niciunei solicitari transmise de catre Comisia Europeana. La data de 21 decembrie 2019, ne-am intalnit impreuna cu cei implicati pentru a analiza solicitarile venite din partea CE, inainte de a prelua noi guvernarea. La data de 23 decembrie 2019 primim aceasta scrisoare si, imediat, am constituit grupuri de lucru, am discutat cu cei de la Ministerul Mediului, cu toate agentiile din subordine, Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, cu toti cei responsabili in eliberarea acordului de mediu. Am avut aceste intalniri pentru a construi raspunsurile la solicitarile Comisiei Europene. Acum, cand vorbim la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, sub coordonarea Organismului Intermediar de la ministerul nostru, a avut loc o intalnire tehnica, la care au participat aproximativ 40 de specialisti, care cunosc problematica abordata de catre CE. Suntem aici o echipa serioasa care va raspunde cu celeritate solicitarilor Comisiei Europene. Am incredere ca putem face ceea ce n-au facut altii si, printr-un raspuns tehnic, bine fundamentat, ce abordeaza fiecare dintre solicitari, problema poate fi rezolvata. Ce trebuie sa inteleaga toata lumea este faptul ca proiectul major de infrastructura Autostrada Sibiu-Pitesti va continua. Pentru lotul 1 se va emite autorizatia de construire, la lotul 5 se va desemna castigatorul licitatiei, lotul 4 are documentatia in evaluare, in cazul lotului 3 se asteapta incarcarea documentatiei in SICAP, iar lotul 2 va fi scos la licitatie. Anul 2020 va fi un an cu santier deschis pe Autostrada Sibiu-Pitesti! Cu siguranta, cei de la Comisia Europeana vor primi clarificarile in timpul solicitat, poate chiar mai repede, astfel incat cererea de finantare sa isi urmeze parcursul normal”, a spus ministrul Lucian Bode.