RO EN
Coșul este gol

CNIPMMR solicita eliminarea obligativitatii analizei de risc la securitate fizica

I. Prezentarea situatiei actuale privind obligatia realizarii analize de risc la securitate fizica
1. Incepand cu data de 1 iulie 2018, si-a incetat efectele amanarea termenului pana la care societatile infiintate inainte de 16 iunie 2012 erau exceptate de la realizarea analizei de risc la securitate fizica.
2. Rezulta ca incepand cu 1 iulie 2018 toate societatile sunt obligate sa aiba analiza de risc la securitate fizica, nefectuarea acesteia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 la 20.000 de lei.
3. Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, prevede la art. 2 alin. 1 ca: “Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice (…), societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de natura capitalului social, precum si alte organizatii care detin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite in prezenta lege unitati, sunt obligate sa asigure paza acestora.”
4. Prin normele metodologice de aplicare a legii, aprobate prin HG nr. 301/2012, se prevede la art. 2 alin. 1 ca: “ Adoptarea masurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor prevazute de lege se realizeaza pe baza unei analize de risc la securitate fizica. (2) Elaborarea analizei de risc la securitate fizica se face potrivit instructiunilor emise de ministrul administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”
5. Termenul initial, stabilit pentru data de 1 ianuarie 2015, privind obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica, a fost prorogat succesiv, ultima data prin HG nr. 437/2017 pana la data de 1 iulie 2018, pentru societatile infiintate pana la data de 16 iunie 2012.
II. Problemele create de HG nr. 301/2012 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor
1. Din analiza HG nr. 301/2012, modificata prin HG nr. 437/2017, reise ca pana la data de 1 iulie 2018, doar unitatile infiintate inainte de 16 iunie 2012, NU AVEAU obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica (prorogarea s-a referit doar la aceste unitati).
2. Unitatile infiintate dupa 16 iunie 2012 aveau si au obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica (potrivit art. 4 alin. 1 lit. d din HG nr. 301/2012, constituie contraventie incalcarea prevederilor referitoare la efectuarea analizei de risc la securitate fizica si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 al 20.000 de lei).
3. Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de „analiza de risc la securitate fizica” si nici notiunea de “masuri de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor”.
Aceste notiuni sunt introduse de HG nr. 301/2012 pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii nr. 333/2003, act juridic normativ subordonat legii, el adaugand prin aceasta notiune la lege.
Rezulta ca societatile reglementate de Legea nr. 31/1990 sunt obligate SA ASIGURE PAZA bunurilor ori valorilor detinute cu orice titlu, conform Legii nr. 333/2003, si nu sa elaboreze analiza de risc la securitate fizica, care constituie o sarcina administrativa suplimentara pentru intreprinzatori. Potrivit statistici ONRC la 31.05.2012[1] erau active din punct de vedere juridic 672.709 persoane juridice, care incepand cu 01.07.2018 trebuie sa realizeze analiza de risc la securitate fizica, la un pret mediu de 3.000 de euro.
III. Pozitia CNIPMMR referitoare la realizarea analizei la risc la securitate fizica
Avand in vedere faptul ca:
1. Prorogarea termenului pentru obligativitatea realizarii analizei de risc la securitate fizica nu mai este posibila (a intrat in vigoare la 1 iulie 2018);
2. Legea nr. 333/2003 nu prevede emiterea de norme metodologice privind “analiza de risc la securitate fizica” sau “masuri de securitate”;
3. Legea nr. 333/2003, republicata, prevede emiterea de norme metodologice pentru aspecte clar determinate (modelul documentelor specifice serviciului de paza, cerintele privind mijloacele de transport, cerintele tehnice ale elementelor de protectie mecanico-fizice a imobilelor si ale proiectelor sistemelor de alarmare, ocupatiile, tipul de formare , tematica programelor de formare profesionala) si nu la modul general. Dispoziíile art. 67 din lege stabilesc rangul actului normativ, respectiv hotarare a guvernului, prin care normele metodologice, prevazute de lege in mod expres, urmeaza sa fie aprobate;
4. HG nr. 301/2012 introduce notiunea de ”elaborarea analizei de risc la securitate fizica”, stabilind in art. 2 alin. 2, ca aceasta se face potrivit instructiunilor emise de ministrul de interne;
5. Vechile norme de aplicare a Legii nr. 333/2003, aprobate prin HG nr. 1010/2004, nu utilizau/introduceau notiununile de “analiza de risc la securitate fizica” sau “masuri de securitate”, aceste notiuni fiind introduce in anul 2012 de HG nr. 301/2012, prin care au fost aprobate noile normele metodologice;
6. Societatile infiintate din 1990 pana la data de 16 iunie 2012, au functionat ani intregi fara “analiza de risc la securitate fizica“, acestea asigurandu-si paza bunurilor proprii, coroborat cu numarul scazut de experti care detin competente profesionale pentru ocupatia de evaluator de risc la securitatea fizica, facand imposibila realizarea analizei pentru 672.709 persoane juridice,
CNIPMMR solicita abrogarea HG nr. 301/2012 privind aprobarea normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, si implicit a Instructiunii nr. 9/2013 a ministrului afecrilor interne privind elaborarea analizei de risc, avand ca efect eliminarea obligativitatii realizarii analizei de risc la securitate fizica, de catre toti agentii economicii, acestia avand in continuarea obligatia sa asigure paza bunurilor si valorilor detinute, conform Legii nr. 333/2004

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter