Comisia Europeana a emis orientari care au scopul de a asigura o abordare solida la nivelul UE in ceea ce priveste examinarea investitiilor straine intr-o perioada de criza a sanatatii publice si de vulnerabilitate economica cauzata de aceasta criza. Ele au scopul este de a proteja societatile din UE si activele critice, in special in domenii precum sanatatea, cercetarea medicala, biotehnologia si infrastructurile care sunt esentiale pentru securitatea si ordinea publica, fara a submina deschiderea generala a UE fata de investitiile straine.
Presedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: „Daca vrem ca Europa sa iasa din aceasta criza la fel de puternica precum a intrat, trebuie sa luam masuri de precautie acum. Ca in orice criza, atunci cand activele noastre industriale si corporative se afla sub stres, trebuie sa ne protejam securitatea si suveranitatea industriala. Dispunem de instrumentele necesare pentru a face fata acestei situatii in temeiul legislatiei europene si nationale si invit statele membre sa le utilizeze pe deplin. UE este si va ramane o piata deschisa pentru investitiile straine directe. Insa aceasta deschidere nu este neconditionata.”
Comisarul pentru comert, Phil Hogan, a declarat: „Ne confruntam cu o criza a sanatatii publice fara precedent, cu consecinte grave pentru economia europeana. UE este si va ramane deschisa investitiilor straine. Avand in vedere circumstantele din prezent, trebuie sa reducem aceasta deschidere prin impunerea unor controale adecvate. Trebuie sa stim cine face investitii si cu ce scop. UE si statele sale membre dispun de instrumente juridice adecvate in acest sens. Orientarile de astazi invita statele membre sa utilizeze aceste instrumente pe o scara cat mai larga si ofera clarificari suplimentare cu privire la modul de utilizare a cadrului nostru de examinare a investitiilor pentru a impiedica vanzarea activelor critice ale UE in contextul crizei actuale.”
In conformitate cu normele UE existente, statele membre sunt imputernicite sa examineze investitiile straine directe (ISD) provenite din tari din afara UE din motive de securitate sau de ordine publica. Protectia sanatatii publice este recunoscuta ca fiind un motiv imperativ de interes general. In consecinta, statele membre pot impune masuri de atenuare (cum ar fi angajamente de aprovizionare pentru a satisface nevoile vitale nationale sau ale UE) sau pot impiedica un investitor strain sa achizitioneze o societate sau sa preia controlul unei societati. Mecanisme nationale de examinare a ISD exista in prezent in 14 state membre. De la intrarea in vigoare anul trecut a regulamentului UE de examinare a investitiilor straine, UE este pregatita in mod adecvat pentru a coordona controlul achizitiilor straine efectuate la nivelul statelor membre.
Odata cu emiterea orientarilor, Comisia face apel la statele membre care dispun deja de un mecanism de examinare sa faca uz pe deplin de instrumentele de care dispun in temeiul legislatiei UE si al legislatiei nationale pentru a preveni fluxurile de capital din tarile din afara UE care ar putea submina securitatea sau ordinea publica din Europa.
De asemenea, Comisia invita celelalte state membre sa instituie un mecanism complet de examinare si, intre timp, sa ia in considerare toate optiunile in conformitate cu legislatia UE si obligatiile internationale pentru a aborda eventualele cazuri in care achizitionarea sau controlul de catre un investitor strain a unei anumite societati, infrastructuri sau tehnologii ar putea crea un risc pentru securitatea sau ordinea publica din UE.
De asemenea, Comisia incurajeaza cooperarea dintre statele membre in ceea ce priveste cazurile de examinare a ISD in care investitiile straine ar putea avea un efect asupra pietei unice a UE. Achizitiile straine care au loc in prezent intra deja in domeniul de aplicare al regulamentului UE de examinare a ISD si ar putea fi reexaminate in cadrul mecanismului de cooperare instituit prin regulamentul mentionat, care va fi pe deplin operational incepand cu luna octombrie 2020.
In ceea ce priveste circulatia capitalurilor, orientarile reamintesc, de asemenea, circumstantele specifice in care poate fi restrictionata circulatia libera a capitalurilor legate de achizitia de cote de participatie, in special a celor provenite din tari terte.
De asemenea, Comisia va continua sa urmareasca indeaproape evolutiile pe teren si este pregatita sa discute si sa asigure coordonarea oricarui caz de investitii straine cu impact european mai larg. De asemenea, protectia activelor strategice ale UE va face obiectul unor discutii intre presedinta von der Leyen si liderii UE in cadrul videoconferintei Consiliului European de maine.
Regulamentul UE privind examinarea ISD a fost adoptat in martie 2019. Regulamentul a instituit pentru prima data un mecanism la nivelul UE pentru a coordona examinarea investitiilor straine care ar putea afecta securitatea si ordinea publica din Uniune si statele sale membre. Acest mecanism se bazeaza pe obligatia de a face schimb de informatii intre statele membre si Comisie, precum si pe posibilitatea Comisiei si a statelor membre de a emite avize si observatii cu privire la anumite tranzactii. Aplicarea acestui mecanism va incepe la 11 octombrie 2020. Comisia si statele membre coopereaza deja in vederea adaptarii mecanismelor nationale de examinare si a asigurarii unei puneri in aplicare depline si rapide a regulamentului la nivelul UE si la nivel national.