RO EN
Coșul este gol

CE: Initiativa de investitii de 37 miliarde euro ca raspuns impotriva virusului

COVID-19 este o urgenta majora in materie de sanatate publica pentru cetatenii, societatile si economiile noastre, cu infectii inregistrate in statele membre. Reprezinta, de asemenea, un soc economic major pentru UE. Prin urmare, Comisia prezinta astazi, 13 martie, un raspuns imediat pentru atenuarea impactului socioeconomic al pandemiei COVID-19, axat pe un raspuns coordonat la nivel european.
Comisia va utiliza toate instrumentele de care dispune pentru a atenua consecintele pandemiei, in special:
- Asigurarea aprovizionarii sistemelor de sanatate, prin mentinerea integritatii pietei unice, a productiei si distributiei de lanturi valorice;
- Sprijinirea oamenilor astfel incat veniturile si locurile de munca sa nu fie afectate in mod disproportionat si sa evite efectele permanente ale acestei crize;
- Sprijinirea intreprinderilor si asigurarea faptului ca lichiditatile sectorului nostru financiar pot continua sa ajute economia
- Permiterea statelor membre sa actioneze in mod decisiv si coordonat, prin utilizarea flexibilitatii depline a schemelor privind ajutorul de stat si Pactului de stabilitate si de crestere.
Presedinta Comisiei Europene, Ursula van der Leyen, a declarat: „Pandemia ne testeaza pe toti. Aceasta nu este doar o provocare fara precedent pentru sistemele noastre de sanatate, ci si un soc major pentru economiile noastre. Pachetul economic important anuntat astazi se refera la situatia actuala. Suntem pregatiti sa facem mai mult pe masura ce situatia evolueaza. Vom face tot ceea ce este necesar pentru a sprijini europenii si economia europeana.”
Flexibilitatea schemelor privind ajutoarele de stat
Principalul raspuns fiscal la COVID-19 va proveni din bugetele nationale ale statelor membre. Normele UE privind ajutoarele de stat permit statelor membre sa ia masuri rapide si eficace pentru a sprijini cetatenii si companiile, in special IMM-urile, care se confrunta cu dificultati economice din cauza pandemiei COVID-19.
Statele membre pot concepe masuri de sprijin ample, in conformitate cu normele UE existente. In primul rand, acestea pot decide sa ia masuri, cum ar fi subventii salariale, suspendarea platii impozitului pe profit, a taxei pe valoarea adaugata sau contributii sociale. In plus, statele membre pot acorda sprijin financiar direct consumatorilor, de exemplu in cazul serviciilor anulate sau al biletelor care nu sunt rambursate de catre operatorii in cauza. De asemenea, normele UE privind ajutoarele de stat le permit statelor membre sa ajute companiile sa faca fata deficitelor de lichiditati si care au nevoie rapid de ajutor pentru salvare. Articolul 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE permite statelor membre sa despagubeasca companiile pentru prejudiciile cauzate in mod direct de evenimente exceptionale, inclusiv masuri in sectoare precum aviatia si turismul.
In prezent, impactul pandemiei de COVID-19 in Italia este de o asemenea natura si amploare incat permite utilizarea articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE. Aceasta ofera posibilitatea Comisiei sa aprobe masuri de sprijin nationale suplimentare pentru a remedia o perturbare grava a economiei unui stat membru.
Evaluarea Comisiei privind utilizarea articolul 107 alineatul (3) litera (b) pentru alte state membre va adopta o abordare similara. Comisia pregateste un cadru juridic special in temeiul articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE pentru a fi adoptat, in caz de nevoie.
Comisia este pregatita sa colaboreze cu toate statele membre pentru a se asigura ca eventualele masuri nationale de sprijin pentru combaterea COVID-19 pot fi puse in aplicare in timp util.
Flexibilitatea cadrului fiscal european
Comisia va propune Consiliului sa aplice flexibilitatea totala prevazuta de cadrul fiscal al UE, astfel incat statele membre sa poata pune in aplicare masurile necesare pentru limitarea extinderii virusului si atenuarea efectelor socio-economice negative.
In primul rand, Comisia considera ca pandemia de COVID-19 se califica drept un „eveniment neobisnuit aflat in afara controlului guvernului”. Aceasta permite adaptarea cheltuielilor exceptionale, cum ar fi cele cu asistenta medicala si masurile de salvare specifice pentru companii si angajati.
In al doilea rand, Comisia va recomanda ajustarea eforturilor fiscale necesare cerute statelor membre in cazul unei cresteri negative sau al unor scaderi majore ale activitatii.
In cele din urma, Comisia este pregatita sa propuna Consiliului sa activeze clauza derogatorie generala pentru a permite un sprijin mai general al politicii fiscale. Aceasta clauza ar suspenda, in cooperare cu Consiliul, ajustarea bugetara recomandata de Consiliu in cazul unei recesiuni economice grave in zona euro sau la nivelul intregii Uniuni.
Asigurarea solidaritatii in cadrul Pietei Unice
Numai prin intermediul solidaritatii si al unor solutii coordonate la nivel european vom fi in masura sa gestionam in mod eficient aceasta situatie de urgenta in materie de sanatate publica. Solidaritatea este esentiala in aceasta criza, in special pentru a se asigura ca produse de baza, necesare pentru a atenua riscurile de sanatate provocate de pandemie, pot ajunge la cei care au nevoie de ajutor. Este esential sa actionam impreuna pentru a asigura productia, depozitarea, disponibilitatea si utilizarea rationala a echipamentelor medicale de protectie si a medicamentelor in UE, in mod deschis si transparent, in loc sa se ia masuri unilaterale care restrictioneaza libera circulatie a produselor esentiale pentru sanatate.
Prin urmare, Comisia ia toate masurile necesare in acest scop, inclusiv prin indrumarea statelor membre cu privire la modul de punere in aplicare a unor mecanisme de control adecvate pentru a garanta siguranta aprovizionarii, prin lansarea rapida a unei proceduri comune de achizitii publice pentru aceste bunuri si emiterea unei recomandari privind echipamentul de protectie care nu poarta marcajul CE.
Pandemia COVID-19 are un impact major asupra sistemelor noastre de transport, avand in vedere legatura stransa dintre lanturile de aprovizionare europene, sustinute de o retea extinsa de servicii de transport de marfuri pe uscat, pe mare si in aer. Comisia colaboreaza cu statele membre pentru a asigura circulatia marfurilor esentiale la frontierele terestre. Industria aeronautica internationala si europeana a fost afectata in mod special. Dupa cum a anuntat presedinta von der Leyen pe 10 martie, pentru a contribui la atenuarea impactului economic si ecologic al epidemiei, Comisia propune o legislatie specifica pentru a excepta temporar companiile aeriene de la regula „foloseste sau pierzi”, prin care transportatorii aerieni trebuie sa utilizeze cel putin 80 % din sloturile lor de aeroport intr-o anumita perioada pentru a le mentine slotul anul urmator.
In cele din urma, Comisia colaboreaza cu statele membre, cu autoritatile internationale si cu principalele asociatii profesionale din UE pentru a monitoriza impactul crizei asupra sectorului turismului si pentru a coordona masurile de sprijin.
Mobilizarea bugetului UE
Pentru a oferi un ajutor imediat IMM-urilor care au fost grav afectate, bugetul UE va utiliza instrumentele sale existente pentru a sprijini aceste companii cu lichiditati, complementar masurilor luate la nivel national. In saptamanile urmatoare, 1 miliard de euro va fi redirectionat de la bugetul UE ca garantie pentru Fondul European de Investitii, in vederea stimularii bancilor pentru furnizarea de lichiditati IMM-urilor si intreprinderilor cu capitalizare de piata medie. Acest lucru va ajuta cel putin 100.000 de IMM-uri si intreprinderi mici cu capitalizare de piata medie din Europa sa beneficieze de finantare in valoare de aproximativ 8 miliarde de euro. De asemenea, vom ajuta debitorii care sunt afectati in mod negativ, prin amanarea ratelor la credit (“credit holidays”).
Atenuarea impactului asupra ocuparii fortei de munca
Trebuie sa protejam angajatii impotriva somajului si a pierderilor de venituri pentru a evita un efect permanent. Comisia este pregatita sa sprijine statele membre in acest sens, promovand, in special, programele de lucru pe termen scurt, respectiv programele de perfectionare si recalificare profesionala care si-au dovedit eficacitatea in trecut.
De asemenea, Comisia va accelera pregatirea propunerii legislative privind un ,,Un sistem european de reasigurare de somaj’’ cu scopul de a sprijini politicile statelor membre de pastrare a locurilor de munca si a competentelor.
In plus, initiativa de investitii privind raspunsul impotriva virusului (Corona Response Investment Initiative) va facilita mobilizarea Fondului social european, un fond destinat sprijinirii angajatilor si asistentei medicale.
Fondul european de ajustare la globalizare (FEG) ar putea fi, de asemenea, mobilizat pentru a sprijini lucratorii disponibilizati si lucratorii care desfasoara o activitate independenta in conditiile actualului si viitorului Regulament. Pana la 179 milioane de euro sunt disponibile in 2020 pentru a lupta impotriva crizei provocate de coronavirus
Initiativa de investitii privind raspunsul impotriva virusului
In cadrul acestei noi initiative, Comisia propune directionarea sumei de 37 de miliarde de euro in cadrul Politicii de coeziune pentru a lupta impotriva crizei. In acest scop, Comisia propune sa renunte in acest an la obligatia de a le solicita statelor membre rambursarea prefinantarilor neutilizate din fondurile structurale. Aceasta suma se ridica la aproximativ 8 miliarde de euro de la bugetul UE, care va fi adaugata la cele 29 de miliarde de euro, fonduri structurale disponibile in intreaga UE. Acest lucru va creste in mod efectiv volumul de investitii din 2020 si va contribui la prioritizarea finantarii, prin folosirea celor 28 de miliarde de euro, fonduri aferente politicii de coeziune (din cadrul programelor disponibile in perioada 2014-2020). Comisia invita Parlamentul European si Consiliul sa aprobe rapid aceasta propunere, astfel incat sa poata fi adoptata in urmatoarele doua saptamani.
In plus, Comisia propune extinderea domeniului de aplicare a Fondului de Solidaritate al UE, incluzand si crizele de sanatate publica in cadrul domeniul sau de aplicare. Scopul este de a-l mobiliza, daca este necesar, pentru statele membre cele mai afectate. Pana la 800 de milioane de euro sunt disponibile in 2020. Fondul european de ajustare la globalizare dispune de aproximativ 175 de milioane de euro pentru a sprijini angajatii disponibilizati si cei care desfasoara o activitate independenta.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter