La Ghimbav se va construi un aeroport al viitorului, printr-un concept integrat care, daca este necesar, poate fi extins cu usurinta si, in premiera pentru Romania, aeroportul va avea un turn virtual de control. Conform planurilor, aeroportul de la Brasov va fi gata in anul 2020, dupa cum a fost anuntat luni, la Brasov, la o conferinta de presa de prezentare a stadiului actual al aeroportului si la care au participat si edilii din judetul Covasna.
„Este o schimbare de paradigma privind modul de a duce o politica practica de dezvoltare regionala. As spune ca s-au terminat cei 100 de ani de singuratate. Este primul an cand noi, cei din judetul Covasna, am facut lobby politic la Bucuresti, ca in legea Bugetului sa apara aceasta suma pentru judetul Brasov, in vederea realizarii Aeroportului International Brasov-Ghimbav. Este o schimbare de mentalitate care va avea efect si la nivel macro-regional” - a precizat presedintele Consiliului Judetean (CJ) Covasna, Tamás Sándor. Acesta a mentionat ca se insista si pentru construirea unui drum cu circulatie rapida care va lega Sfantu Gheorghe de aeroport.
„Traim intr-o tara in care totul este mult prea politizat. Anul acesta noi am folosit influenta politica pe care o avem la nivel national, pentru a sustine acest proiect. Stim ca este un proiect vitreg din perspectiva Bucurestiului. Acesta nu a fost sustinut nici din punct de vedere politic si nici din punct de vedere regional. Cred ca ceea ce noi am promis anul trecut, si anume ca vom sustine financiar acest proiect, iata ca a inceput sa se vada, ne-am tinut de cuvant. (...) Cred ca cel mai important lucru, dincolo de cuantumul sumei primite de la Bucuresti, este ca am demontat un mit, si anume ca acest proiect nu poate fi sustinut de guvern. Cred ca am creat un precedent si am convingerea ca la rectificarea bugetara, dar si anul viitor, vom mai putea atrage si alte sume de bani” - a spus primarul municipiului Sfantu Gheorghe, Antal Árpád.
Dupa cum se stie, 23 milioane de lei s-au alocat de la bugetul de stat pentru construirea aeroportului de la Brasov, din aceasta suma 10 milioane de lei au fost acordate la interventia autoritatilor din judetul Covasna. Pentru finalizarea lucrarilor mai este nevoie de 354 milioane de lei, din care suma de 258 milioane lei va fi acoperita din credite bancare, excedent bugetar si de la bugetul de stat. Se fac demersuri si pentru a obtine finantare din fonduri ale Uniunii Europene.
Raspunzand la o intrebare a unui jurnalist, presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian-Ioan Vestea a precizat: „Convingerea mea este ca acest proiect nu mai poate fi oprit, oricine crede ca poate sa opreasca o investitie de aceasta anvergura, se insala. Acesta a fost scopul de a gasi resurse si de a porni la drum”.
Primarul Brasovului, George Scripcaru, a tinut sa puncteze ca trebuie facute investitii in infrastructura si logistica, pentru a putea realiza legatura dintre viitorul aeroport si orasul de sub Tampa. Consilierul judetean Kovács Attila (UDMR Brasov) a evidentiat importanta cooperarii regionale, aratand ca a dat rezultate concrete colaborarea dintre cele doua judete.
In Romania nu s-a construit niciun aeroport din anii ’70, a atras atentia coordonatorul proiectului Aeroportului International Brasov-Ghimbav, Alexandru Anghel, care a spus ca lucrarile necesita un proces complex de proiectare si autorizare. Se doreste construirea unui aeroport al viitorului la Ghimbav, respectand trendurile europene in domeniu, acesta fiind proiectat in sistem modular, in asa fel incat sa poata fi extins usor.
Aeroportul, care va reprezenta doua premiere pentru Romania, va fi primul obiectiv de acest gen care va fi operat prin concesiune, prin aceasta alegand o solutie frecvent folosita in Europa. A doua noutate nationala ar fi constituita de faptul ca aeroportul va avea un turn de control virtual - s-a anuntat la conferinta de presa, in cadrul careia obiectivul a fost prezentat de catre responsabilul cu autorizarile din cadrul Comisiei pentru Aeroportul International Brasov-Ghimbav, Jakab István-Barna.
La momentul actual se desfasoara procedura de achizitie publica pentru construirea terminalului, la licitatie fiind inscrise patru firme care au intrat in etapa de evaluare a ofertelor. In acelasi timp, CJ Brasov a demarat procedura de achizitie publica pentru cumpararea a doua masini pentru deszapezire si doua autospeciale pentru PSI, si va incepe derularea unui contract cu noua componente, care prevede proiectarea si construirea, printre altele, a cladirii energetice, a remizei PSI, a gospodariei de apa, respectiv proiectarea si amenajarea parcarii auto, a drumului de acces si a drumurilor interioare.