RO EN
Coșul este gol

ANALIZA: Afacerile transportatorilor de marfuri depasesc 36 miliarde lei anual

Companiile din sectorul national de transporturi rutiere de marfuri au inregistrat o evolutie pozitiva a veniturilor in 2016, cu o crestere de aproximativ 6% fata de 2015, insa o scadere a profitabilitatii cu 1% fata de nivelul anului anterior. Pentru analiza actuala, Coface a agregat datele a 31.630 de companii care si-au prezentat rezultatele financiare pentru anul 2016 si care au generat o cifra de afaceri consolidata de 36,48 miliarde lei. Astfel, sectorul inregistreaza o crestere de 6% a veniturilor consolidate si o imbunatatire a termenelor de plata catre furnizori de la 112 la 110 de zile. Ciclul de conversie a banilor ramane negativ, inregistrand un nivel de -16 zile in 2016, acelasi din 2015. Valoarea negativa a acestuia este data de o durata de rotatie a stocurilor scazuta, comparativ cu alte sectoare si confirma folosirea creditului comercial din partea furnizorilor.
Companiile din sectorul analizat au o autonomie in situatii de forta majora de 110 zile, in conditiile in care toate creantele pe sold se incaseaza, aspect plauzibil avand in vedere scaderea duratei de incasare a creantelor din ultimii 3 ani, de pana la 85 zile, in 2016. Cu alte cuvinte, autonomia financiara a companiilor din sector este relativ dependenta de incasarea creantelor. In ultimii patru ani analizati, 2013-2016, in acest sector s-au inregistrat cresteri ale investitiilor.
Analistii Coface mai observa ca firmele care activeaza in sectorul transportului rutier de marfuri au raportat o durata medie de incasare a creantelor in scadere in ultimii patru ani, sub nivelul raportat la nivel national. Astfel, durata medie de colectare a creantelor in sector a scazut de la 92 de zile, nivelul din 2012, la 85 in 2016, in timp ce media la nivel national in aceeasi perioada analizata a scazut de la 100 de zile, pana la 93 zile.
Din totalul de 31.360 companii active in 2016, Coface a analizat 4.718 de companii, adica aproximativ 7%, dar care au o pondere de 65% in cifra de afaceri consolidata la nivel de sector. In acest context, cele mai multe companii (49%) sunt incadrate de Coface drept companii cu un risc mediu-mare, fiind evaluate cu 4 sau 5. La extreme se afla cu procentaje de 19% companii care au un risc mare de insolventa (evaluari 1-3), respectiv 27% companii cu risc scazut (evaluari 6-10).
 
Nivel relativ scazut al concentrarii sectorului
Analiza Coface mai noteaza ca sectorul national de transporturi rutiere de marfuri este marcat de un nivel relativ scazut de concentrare, situatie confirmata si de ponderea cotei de piata cumulate detinute de cei mai importanti 10 jucatori, respectiv 9%. Cu toate acestea, ponderea in totalul cifrei de afaceri a top 10% companii din sector a fluctuat usor in ultimii 5 ani, dar s-a mentinut la un nivel foarte ridicat (80% in 2012, in 2016 atingand valoarea de 79%).
In ceea ce priveste investitiile, in 2016, companiile din sectorul analizat au alocat investitii semnificative pentru extinderea activelor fixe. Media amortizarii inregistrate la nivel sectorial a crescut cu 1% in anul 2016 fata de 2015, atingand valoarea de 25%. In acest context, mai mult de jumatate din companii au efectuat investitii in 2016.
"Datele publicate de INS cu privire la inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor confirma concluziile cu privire la politica de investitii a companiilor din sector. Ponderea CAPEX de 40% in total active fixe este reflectata si de evolutia numarului de vehicule nou inmatriculate in 2016, comparativ cu 2015. Observam cresteri de 27%, 33% si 26% pentru inmatricularile noi de autocamioane, autotractoare si autoremorchere si remorci si semiremorci", a declarat Nicoleta Maruntelu, Senior Financial Analyst in cadrul Coface Romania.  
"In ceea ce priveste calitatea drumurilor, din punctul de vedere al tipului de acoperamant, in structura retelei de drumuri publice s-au inregistrat 33.928 km (39%) drumuri modernizate, 21.068 km (24%) drumuri cu imbracaminti usoare rutiere si 31.084 km (36%) drumuri pietruite si de pamant. La sfarsitul anului 2016, in Romania existau 747 de kilometri de autostrada, aproximativ 1% din numarul total de kilometri de drumuri. Comparativ cu 2015, in 2016 nu s-a mai construit niciun kilometru suplimentar de autostrada", a precizat Alexandru Foria, Senior Financial Analyst al Coface Romania.  

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter