Agentia digitala AlphaBeta a analizat situatia de pe piata rezidentiala din Bucuresti si impreuna cu partenerii din zona imobiliara, a realizat o harta a preturilor si a ofertei de locuinte pentru prima parte a anului 2018.
Bucurestiul se numara printre acele piete din Europa Centrala si de Est care au aparut in jurul investitorilor straini (banci, dezvoltatori, investitori) in jurul anului 2004. Aproximativ 60% dintre potentialii cumparatori cauta apartamente nou construite, iar cererea va continua sa ramana relativ stabila, daca nu va creste.
Piata este in prezent in stadiul in care cererea eligibila e relativ aproape de oferta. Nivelul total al vanzarilor este aproximativ comparabil cu anul 2007.
„De altfel, in ultimele 18 luni, pentru prima data de la boom-ul precedent (2007-2008), multe proiecte vand in afara planului, de obicei pana la 20% dintre locuinte inainte de inceperea constructiei iar, in unele cazuri, chiar mai mult”, spune Alexandru Boghiu, Alphabeta.
In prezent, nivelul de pre-vanzare inainte de inceperea lucrarilor de constructie variaza de la 20 pana la 40%.
- 54%, aproape 3.050 de unitati apartin segmentului de mijloc inferior, circa 1.140 euro/ mp net,
- 19% dintre apartamentele disponibile apartin segmentului de piata low-end, aproximativ 930 euro/mp net,
- 25% apartin segmentului de piata superioara, aproximativ 1400 euro/mp net,
- 2% din segmentul de varf
Potrivit analizei realizate de AlphaBeta, cele mai multe locuinte sunt scoase la vanzare in Sectorul 6, peste 1.500, iar cele mai putine in Sectorul 5, sub 250 de unitati. Aceste cifre sunt insa in urcare in toate sectoarele dar statisticile inca nu sunt actualizate.
De asemenea, cel mai ridicat pret mediu apar in Sectoarele 2 si 3, cu 1.307 euro/mp si, respective, 1.308 euro/mp.
„In acest tablou stau oarecum separate zonele de Centru si Nord-Centru, unde media preturilor e mai ridicata cuprinsa intre aproximativ 1.400 euro/mp si 2.200 euro/mp, fiind considerate o zona premium-high, unde asteptarile vanzatorilor, dar si cele ale cumparatorilor sunt superioare fata de celelalte zone ale orasului”, explica Alexandru Boghiu, Alphabeta.
Cu toate ca exista un trend ascendent al cosntructiilor in toate sectoarele exista si o scadere de interes a populatiei pentru achizitionarea de noi locuinte. Fie climatul politic fie dobanzile/conditiile practicate de catre banci au dus la aceasta situatie in piata. In lunile urmatoare vom prezenta informatii noi referitoare la cerere si vanzare.
Alphabeta a intrat pe piata de digital si web in anul 2012 ca un start-up specializat pe servicii IT si s-a dezvoltat ca una dintre cele mai bune companii in domeniu. Din 2015, serviciile lor au inceput sa se adreseze segmentului imobiliar, portofoliul lor acoperind, in prezent, peste 50% dintre dezvoltatorii de pe piata, printre care se numara companiile Imoteca, Gran Via, Zacaria Group, Hercesa, Cordia, Be Igloo PR si proiecte precum Valea Doftanei Residence, 19th, 20th si 21th Residence, Valetta Residence si Exigent Plaza Residence.