Piata serviciilor de arhitectura a inregistrat o valoare estimata la 746,85 milioane de lei (166,3 milioane de euro) in 2016, potrivit unui studiu comandat de Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) si realizat de IMAS. Potrivit datelor disponibile, afacerile totale din sector au crescut cu 10,6% fata de nivelul de 675,2 milioane de lei din 2015. Valoric, piata de arhitectura se situa, la finele anului 2016, la un nivel similar celui din anul 2007 (758,12 milioane de lei). Studiul IMAS a fost realizat pe un esantion de aproape 2.500 de societati comerciale incadrate in codul CAEN 7111 - Activitati de arhitectura, valoarea pietei fiind calculata dupa indicatorul cifrei de afaceri, care reprezinta totalitatea vanzarilor facturate de agentul economic respectiv, pe parcursul unui an calendaristic, fara TVA si fara a include veniturile financiare (dividende, dobanzi etc.) si exceptionale (vanzari de active etc.).
Intitulat "Piata de servicii profesionale a agentilor economici cu profil de arhitectura 2007-2016", noul studiu realizat de IMAS reflecta ca, in prezent, piata serviciilor de arhitectura, puternic afectata de criza financiara manifestata in anii 2009-2010, reintra intr-o etapa de crestere. Dinamica ascendenta a cifrei de afaceri indica, pentru anul 2016, o crestere de aproximativ 40% fata de perioada de varf a recesiunii (2009-2010). "Schimbarile de profunzime petrecute in exercitarea profesiilor liberale pe parcursul ultimului deceniu sunt in mica masura rezultatul impus prin intrarea pe piata a unor noi generatii, cat efectul modernizarii tehnologice si institutionale. Criza pietelor financiare si liberalizarea pietei serviciilor pe tot teritoriul Uniunii Europene au amprentat puternic toate domeniile de activitate, determinand structurarea unei palete mai mult sau mai putin diferentiate a strategiilor de insertie si rezistenta pe piata a agentilor economici. Studiul arata ca exista un numar redus de firme care s-au instalat pe piata inainte de 2012 si care o domina, detinand constant peste 30% din aceasta. Presupunem ca cele mai multe dintre acestea recurg la strategii manageriale, la urmarirea parametrilor economici cu care lucreaza, si aceste practici le ofera avantaje competitionale pe piata", se arata in introducerea studiului IMAS.
Printre concluziile analizei se afla:
• In perioada recenta piata serviciilor de arhitectura a inregistrat cresteri la toti indicatorii analizati: valoarea orei medii de proiectare facturate, productivitatea salariatilor si ponderea serviciilor din intregul sector al constructiilor;
• Cresterile economice nu pot fi spectaculoase mai ales in ceea ce priveste nivelul onorariilor solicitate de la clienti care cunosc piata, mai ales daca au lucrat cu arhitecti si nu exista argumente solide sa plateasca mai mult;
• Domeniul arhitecturii este mult mai sensibil la scaderi decat la cresteri, respectiv a fost mult mai afectat de criza economica decat de revenirea de dupa aceasta a sectorului investitiilor in constructii;
• Accentul trebuie pus pe nevoia de cunoastere a costurilor proprii si de a nu lucra sub ele. Aceasta influenteaza piata pe termen lung si reabilitarea ei este extrem de dificila.