Ordinul Auditorilor Energetici din Romania (OAER) a fost creat in scopul de a asigura cadrul organizatoric necesar promovarii masurilor, conceptelor si actiunilor de sustinere a intereselor profesionale ale auditorilor energetici pentru cladiri, precum si de perfectionare a activitatii specialistilor pentru realizarea unor cladiri performante energetic. Asociatia ofera, totodata, suportul institutional, material si social adecvat de manifestare a tuturor auditorilor energetici pentru cladiri, reprezentand si ocrotind interesele membrilor sai. In continuare, Catalin Lungu, presedinte al ordinului si prim-vicepresedinte al Asociatiei Inginerilor de Instalatii din Romania (AIIR) se refera pe larg la contextul actual al pietei, analizand efectele implementarii celor mai recente initiative legislative si oferind o perspectiva clara asupra directiilor ulterioare de dezvoltare.
- Precizati cele mai mari schimbari pe care le aduce metodologia MC001/2022 si impactul exercitat asupra pietei autohtone de instalatii pentru constructii.
- Efectul noii reglementari nu se refera in mod strict la piata de instalatii, iar noutatile pe care aceasta norma tehnica le aduce influenteaza atat autorizarea cladirilor noi, cat si cea a cladirilor existente care sunt supuse unor procese de renovare. De pilda, pentru autorizarea cladirilor noi, trebuie mentionata in certificatele de urbanism obligativitatea intocmirii unui raport de conformare la exigentele imobilelor cu un consum energetic apropiat de zero (NZEB). Auditorul energetic, pe baza proiectului, va evalua daca noua cladire intra in categoria NZEB, aratand modul cum ea respecta conditiile legate de consum, de emisiile de dioxid de carbon aferente consumului energetic total, precum si daca este indeplinita exigenta privind procentul minim de energie consumata din sursele regenerabile. Apoi, in cazul autorizarii cladirilor noi sau a celor care se renoveaza, trebuie sa fie mentionata, de asemenea, in certificatele de urbanism - mai ales daca se utilizeaza fonduri publice (dar si in cazul finantarii din resurse private sau mixte) - cerinta obligatorie legata de intocmirea de catre proiectant a unui studiu privind fezabilitatea din punct de vedere tehnic, economic si al mediului inconjurator a utilizarii sistemelor alternative de inalta eficienta. Conform noii metodologii MC001/2022, se modifica integral forma certificatului de performanta energetica, intervalele de valori care definesc clasele de performanta energetica si de mediu fiind diferite in functie de destinatia principala a cladirii. In cazul in care ne referim strict la piata de instalatii pentru constructii, noua metodologie impune niste conditii in privinta consumurilor, care nu se mai pot indeplini decat daca se folosesc echipamente performante si daca sistemele care sunt proiectate si apoi executate au o anumita structura. Se vor folosi din ce in ce mai mult echipamentele care utilizeaza energia din sursele regenerabile, cum ar fi pompele de caldura, panourile fotovoltaice, panourile termosolare etc. Este foarte posibil sa vedem si o directionare a anumitor proiecte catre sisteme apte sa produca simultan atat energie termica, cat si electrica, adica solutii de cogenerare. Este in acelasi timp foarte posibil, ca urmare a celor mentionate anterior, ca sa apara o diluare a vanzarilor echipamentelor de instalatii care folosesc sursele clasice de energie, cum ar fi cazanele pe gaz sau pe alti combustibili fosili. Nici echipamentele care utilizeaza biomasa nu vor mai fi foarte agreate, din cauza ca emisiile de dioxid de carbon aferente functionarii lor sunt considerabile si ar putea sa conduca la nerespectarea conditiei privind amprenta de carbon, limitata foarte strict in cazul cladirilor noi. Inclusiv in cazul imobilelor existente care se renoveaza sunt prevazute limitarea consumului de energie si valori maxime pentru emisiile de CO2, insa acestea nu sunt atat de severe ca in cazul cladirilor noi.
- Ce specificatii sunt prevazute pentru cladirile noi si pentru cele supuse procedurilor de reabilitare ?
- In cele doua situatii sunt diferente de abordare cu privire la consumul de energie primara. Dupa cum mentionam mai devreme, metodologia MC001 revizuita prevede nivelul maxim al emisiilor de dioxid de carbon si cel minim al procentului de energie utilizata din surse regenerabile (care trebuie sa atinga 30%). In cazul cladirilor care se renoveaza, exista restrictii referitoare la consumul maxim de energie primara specifica (raportata la metru patrat si an), de asemenea fiind obligatorie conditia emisiilor specifice de CO2 echivalent, insa in ceea ce priveste procentul de energie provenita din surse regenerabile, nu mai apare nicio exigenta obligatorie, ci doar recomandarea ca ponderea respectiva sa fie de minimum 10%. Aceasta inseamna ca, daca se renoveaza o cladire, nu este obligatorie montarea surselor de energie regenerabila, dar bineinteles ca din punct de vedere practic si financiar este foarte posibil ca ea sa faca parte, pana la urma, din mixul de solutii adoptate in procesul de reabilitare. In concluzie, in reglementare exista doua tabele ce includ valori maxime admise pentru consumuri si pentru emisii, unul referitor la constructiile NZEB si altul pentru cladirile care se renoveaza (unde nivelurile impuse sunt, desigur, ceva mai putin severe). Si intr-un caz si in celalalt abordarea este aceeasi - si anume prin utilizarea procedurilor de calcul estimativ al consumurilor de energie si al emisiilor de CO2, asa cum sunt ele descrise in metodologia MC001/2022.
- Cum vor arata noile certificate de performanta energetica si ce imbunatatiri aduc acestea?
- Noua metodologie introduce si un nou format de certificat de performanta, intrat in vigoare inca din luna februarie 2023. Spre deosebire de vechea varianta, toate valorile sunt tiparite pe o singura pagina si nu pe doua, cum era in formatul anterior. Informatiile nu mai sunt repetitive, ci condensate, fiind prezentati chiar mai multi parametri legati de cladire, cum ar fi consumurile de energie primara totala, consumurile de energie finala (atat componenta termica, cat si cea electrica), consumurile estimate prin calcul aferente tuturor tipurilor de sisteme de instalatii cu care cladirea in cauza este echipata (este vorba despre sisteme de incalzire, de racire, de ventilare, de producere a ACM si de iluminat). Pe langa acestea, certificatul indica acum clar si emisiile de dioxid de carbon echivalent. Evident ca si aici exista clasele de performanta energetica la care se adauga, ca noutate, clasele de mediu. O cladire se va incadra in aceste clase, astfel incat sa se permita evaluarea nivelului de poluare a constructiei respective, din punct de vedere al emisiilor echivalente de CO2. Tot in noul certificat apare si un loc in care auditorul energetic va specifica daca acea cladire se poate incadra in rigorile NZEB sau nu. Certificatul nou include si o poza reprezentativa a cladirii, prin care se demonstreaza ca imobilul certificat este acela pe care beneficiarul doreste sa-l supuna analizei energetice. Si in cazul noului certificat, deoarece nu se pot include toate informatiile importante despre o cladire intr-o singura pagina, se anexeaza doua documente in care sunt indicate atat detalii tehnice constructive ale cladirii, cat si caracteristici tehnice ale sistemelor de instalatii. In prima anexa sunt cuprinse si masurile de eficientizare energetica pe care auditorul care certifica cladirea le considera importante si, in acelasi timp, posibil de implementat. Mai mult, o alta noutate este data de faptul ca auditorul va trebui sa estimeze valoarea investitiei pentru renovare, pe de-o parte si, pe de alta parte, timpul in care s-ar amortiza respectiva investitie si, de asemenea, la ce economie de energie s-ar putea astepta beneficiarul daca ar aplica acele masuri.
- Credeti ca va fi nevoie de o instruire suplimentara a auditorilor energetici pentru a aplica noile reglementari?
- Intr-adevar, este o diferenta destul de mare intre varianta actuala a MC001 si cea realizata in anul 2006. Este vorba despre un ecart temporal de 16 ani, in care standardele europene pe baza carora au fost elaborate cele doua reglementari tehnice s-au modificat si s-au inmultit. Daca prima versiune se realiza pe baza a circa 16 norme europene, cea de-a doua s-a intocmit pornind de la peste 30 de astfel de documente. Aceasta inseamna ca in noua reglementare sunt incluse mult mai multe informatii, cu care auditorii energetici vor trebui sa opereze. Noi consideram ca este necesara o actualizare a cunostintelor tehnice. Legat de procesul de instruire, nu trebuie sa existe niciun fel de grija, pentru ca atat OAER, cat si alte asociatii profesionale organizeaza in mod periodic cursuri de specializare continua a auditorilor. Acestia nu ar trebui sa astepte cinci ani (intervalul intre 2 confirmari ale MDLPA de prelungire a activitatii auditorului) pentru a lua parte la seminarele respective, ci ar fi necesar sa participe in mod voluntar, pentru a se pune la curent cu legislatia si a putea sa transpuna in practica imediat prevederile noii reglementari tehnice.
- Cati auditori energetici sunt acreditati in prezent in Romania? Este acest numar suficient, avand in vedere cerintele impuse de Valul Renovarii?
- In tara noastra, conform informatiilor disponibile pe website-ul ministerului de resort, exista aproximativ 2.000 de auditori energetici atestati. Intr-adevar, nu toti sunt activi. In urma unor analize din trecut, am depistat ca doar circa jumatate activeaza, chiar mai putini (probabil cateva sute) realizand in mod regulat lucrari de certificare sau auditare energetica. Totusi, un numar 700 - 1.000 de auditori ar fi suficient pentru a face fata cererii, avand in vedere faptul ca nu sunt chiar atat de multe comenzi venite din piata. Problema nu este una care sa tina de cantitate, ci de calitatea serviciilor pe care acesti profesionisti le ofera. Noi suntem mai degraba ingrijorati de acest din urma aspect si, prin urmare, daca ar fi sa luam in considerare numai acei experti care sunt foarte seriosi si aplica in mod riguros prevederile reglementarilor in vigoare, constatam ca numarul lor este insuficient pentru comenzile potentiale de certificari si auditari. Din acest punct de vedere putem spune ca am avea intr-adevar o problema, in conditiile in care numarul de lucrari va creste ca urmare a fondurilor pe care Romania le primeste - de exemplu, PNRR sau fondurile structurale.
- Ce se intampla cu proiectele care au fost demarate anterior adoptarii noii metodologii?
- Dupa cum se mentioneaza in Ordinul nr. 16/2023 al Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, in aceste cazuri toate proiectele incepute inainte de 17 februarie 2023 vor beneficia de certificate si audituri energetice in conformitate cu norma MC001/2006. Chiar daca in luna iulie a.c. a intrat integral in vigoare metodologia Mc001/2022, pentru acele proiecte se va mentine valabila regula aplicarii reglementarii Mc001/2006. In caz contrar, nu s-ar putea face comparatii intre valorile calculate, nu s-ar putea depista si compara indicatorii rezultati in urma aplicarii celor doua metodologii diferite. De aceea, consideram ca decizia Ministerului de a implementa in doua etape Mc001/2022, a fost corecta.
- Care va fi impactul noului mod de calcul al performantei asupra costurilor proiectelor?
- Efectul financiar este destul de important si el apare, fara indoiala, ca urmare a complexitatii procedurilor de calcul impuse in MC001/2022. Daca insa tinem cont de faptul ca deja exista pe piata aplicatii software performante, care ajuta auditorul sa automatizeze calculul, nu s-ar putea spune ca volumul de munca a crescut simtitor, evident in situatia in care specialistii apeleaza la solutiile informatice. In caz contrar, se pot realiza doar lucrari de mica anvergura, cum ar fi certificate pentru apartamente, unde auditorii pot folosi aplicatii tabelare relativ simple, ceea ce nu mai este valabil in cazul proiectelor de mare complexitate. Intotdeauna, preturile au fost mici pentru serviciile de certificare si auditare energetica, inclusiv din cauza faptului ca oferta a fost mai mare decat cererea. In plus, sunt auditori care s-au axat special pe astfel de lucrari si isi permit sa scada foarte mult pretul. In realitate, nivelul actual de preturi este mai degraba derizoriu si nu reflecta efortul pe care un specialist serios il depune pentru a intocmi certificatul de performanta energetica. In cadrul asociatiei noastre am discutat despre costurile acestor servicii si concluzia este ca, din cauza complexitatii calculelor, a investitiilor pe care un expert trebuie sa le faca pentru achizitia de software, participarea la cursuri de formare si specializare continua, pretul respectivelor servicii ar trebui sa fie dublate. De exemplu, un certificat pentru un apartament deja nu ar mai costa doar 150 de lei, la nivel mediu, ci s-ar ridica la aproximativ 300 de lei.
- Ce impact a avut asupra pietei de instalatii scumpirea energiei?
- Cresterea preturilor la energiei a dus, in prima instanta, la scaderea consumului, intrucat nu toata lumea si-a permis sa acopere aceste diferente. Efectul imediat a fost reprezentat de diminuarea confortului, a calitatii aerului in cadrul cladirilor din Romania. Ulterior, oamenii au inteles ca utilizarea surselor regenerabile ar putea genera scaderea facturilor, dar cu conditia de a dispune de fondurile financiare necesare pentru a plati achizitia sistemelor in cauza, precum si de timpul necesar aplicarii la programele de finantare pentru dotarea, de exemplu, cu panouri fotovoltaice. Foarte multe companii de instalatii au constientizat rapid ca este rentabil sa parieze pe noile solutii, cum ar fi pompele de caldura, sistemele termosolare, panourile fotovoltaice etc. Tot mai des, oamenii vor opta pentru echipamentele moderne, iar marile companii si-au adaptat deja portofoliul de produse. Astfel, furnizorii de cazane au inceput sa produca inclusiv pompe de caldura, iar firme de pompe de circulatie au demarat fabricatia de sisteme termosolare. Imediat dupa explozia preturilor la energie, cererea pentru astfel de solutii a sporit exponential, astfel incat chiar si marii furnizori internationali au avut probleme reale de a raspunde tuturor solicitarilor. Problemele, chiar daca intre timp au fost relativ solutionate inclusiv prin calmarea cererii, au ramas in special pe lantul serviciilor de instalare si mentenanta. Va mai dura ceva timp pana cand toate componentele acestui proces complex (productie, instalare si service) se vor aseza. Un alt aspect important este dat de gradul de educare a utilizatorilor. Produsele respective au un nivel ridicat de automatizare, ce necesita o instruire speciala pentru a permite utilizarea cu eficienta maxima. Prin urmare, trebuie intreprinse demersuri pentru prevenirea folosirii ineficiente a unor astfel de instalatii. Trebuie amintit faptul ca domeniul instalatiilor a suferit intotdeauna din cauza lipsei fortei de munca (tendinta manifestata de multe companii, de altfel, pe toate segmentele industriei constructiilor) si nu se intrevad solutii, mai ales in conditiile in care facilitatile fiscale actuale vor fi eliminate. Odata cu accesarea fondurilor PNRR, Romania va avea nevoie de mai multi specialisti care sa puna in opera proiectele, iar adoptarea unor masuri pripite nu va duce decat la scaderea vitezei de implementare, cu efecte directe inclusiv asupra accesului la resursa financiara, avand in vedere ca, foarte probabil, din cauza intarzierilor vor fi necesare noi negocieri pentru prelungirea termenelor de aplicare.
- Ce planuri aveti la nivelul AIIR pentru 2023 si pe termen mediu?
- In ceea ce priveste Asociatia Inginerilor de Instalatii din Romania, pe care o reprezint in calitate de prim-vicepresedinte, la fel ca in cazul OAER, avem cateva obiective importante pentru perioada urmatoare. Acestea se refera, printre altele, la dezvoltarea portofoliului de cursuri de formare. Speram ca prevederile legii ce reglementeaza formarea profesionala sa intre cat mai curand in vigoare, astfel incat sa putem oferi inginerilor de instalatii serviciile de pregatire absolut necesare si sa trecem la informare tehnica de cel mai inalt nivel. In ultima perioada, inclusiv in ceea ce priveste ingineria instalatiilor, au aparut multe noutati, au fost revizuite mai multe normative importante din domeniu, cum ar fi I 13 pentru instalatiile de incalzire, I 5 pentru cele de ventilare-climatizare, I 9 referitor la cele sanitare, I 7 care reglementeaza instalatiile electrice, precum si alte cateva normative pentru cazuri de aplicatii specifice. Toate aceste schimbari trebuie aduse la cunostinta inginerilor. Un alt obiectiv important se refera la colaborarea cu autoritatile in vederea elaborarii unor reglementari corecte sau a revizuirii altora. Ne dorim o stransa colaborare cu alte asociatii de profil, cu federatiile patronale si cu mediul academic. Suntem implicati, in continuare, in proiecte europene de cercetare, pentru ca acestea ofera posibilitatea consolidarii bugetului propriu de venituri. In fine, atat OAER, cat si AIIR isi propun, prin toate serviciile oferite (cursuri, conferinte, softuri, consultanta tehnica si juridica de specialitate, publicatii de specialitate etc.) sa joace rolul unor institutii publice cu o reputatie solida, care sa confere membrilor sai toate atuurile necesare desfasurarii in conditii optime a activitatii acestora.