De la aderarea la Uniunea Europeana, in 2007, Romania beneficiaza de acces la fonduri europene structurale si de coeziune pentru modernizare si dezvoltare inclusiv in sectorul infrastructurilor de transport. Numai in perioada 2014-2020, tara a avut la dispozitie alocari de aproape 31 miliarde euro fonduri structurale si pentru investitii (ESI), desi a reusit sa atraga numai 29% din acestea. In acest context, autoritatile centrale au pregatit o lista de proiecte majore, fazate, pentru a le include in urmatoarea perioada de programare, 2021-2027, interval in care Romania va beneficia de finantari externe rambursabile si nerambursabile estimate la 79,9 miliarde euro, din care 29,2 miliarde euro vor proveni din Facilitatea de Redresare si Rezilienta (prin PNRR). Astfel, fonduri de trei ori mai mari decat in perioada anterioara vor intra in piata si vor trebui gestionate de mediul public si privat, urmand a genera dezvoltare pe orizontala. "In urmatorul deceniu, Romania are sanse reale de a se moderniza si de a se apropia de Occident, ca dezvoltare si nivel de trai", spune Giovanni Di Folco, inginer specializat in constructii si presedintele companiei Techno Engineering & Associates Group (TE&A), o firma prestigioasa la nivel international, care ofera consultanta tehnico-legala in managementul de contract si al revendicarilor si evitarea si solutionarea disputelor in domeniul constructiilor.
De-a lungul a doua decenii de existenta, compania a reprezentat antreprenori din intreaga lume si i-a asistat atat in demersurile de management contractual si al revendicarilor, cat si pe parcursul proceselor de solutionare a disputelor prin adjudecare, arbitraj si executare a hotararilor.
Interviu cu ing. Giovanni Di Folco, presedinte, Techno Engineering & Associates Group, inginer specializat in constructii; consultant, arbitru, DB, DAB, DAAB si expert in intarzieri si adjudecari. Este membru si presedinte ales al consiliului de administratie al DRBF Regiunea 2, membru FIDIC, formator acreditat FIDIC si este inclus in prestigioasa lista a presedintelui FIDIC de adjudecatori acreditati de dispute.
- Cum vedeti evolutia sectorului de constructii din Romania in 2021, in contextul pandemiei, si cum credeti ca se va dezvolta acesta in anii urmatori?
- Pandemia Covid-19 a aruncat multi antreprenori din intreaga lume intr-una dintre cele mai dificile perioade din istoria lor. Pe masura ce tarile de pe tot globul au introdus perioade de lockdown si alte restrictii, schimbarile cu care s-au confruntat antreprenorii au fost extreme, multi fiind nevoiti sa-si revizuiasca metodele de lucru, literalmente, peste noapte. Antreprenorii au trebuit sa finalizeze proiectele existente, protejand in acelasi timp personalul pe santier, sa respecte modificarile reglementarilor guvernamentale si restrictiile de calatorie, precum si sa gestioneze intreruperile din lanturile de aprovizionare si situatiile in care proiectele au fost suspendate. Diferentele de la o tara la alta in ceea ce priveste restrictiile au exacerbat aceste provocari. Ultimii doi ani au afectat modul in care se fac afaceri in industria constructiilor, de la planificarea si finalizarea proiectelor, pana la modul in care se desfasoara intalnirile cu clientii si alti parteneri. Cu toate acestea, exista un puternic sentiment de unitate si determinare in industrie, in sensul ca fiecare stie ce rol trebuie sa joace pentru a obtine un rezultat de succes. In calitate de companie internationala de consultanta, TE&A are capacitatea sa se adapteze rapid, implementand o serie de strategii de continuitate. Aceasta agilitate ne-a plasat pe o pozitie buna in timpul pandemiei si va ramane o caracteristica vitala a serviciilor noastre in viitor. Am acceptat provocarile actuale si am dezvoltat si adoptat noi procese si capacitati pentru a ne proteja angajatii, minimizand intreruperile, respectand reglementarile guvernamentale si gestionand clientii nostri. Cu fiecare perturbare vine o oportunitate de deveni mai puternici.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in Romania si ce servicii oferiti?
- Operam ca o singura firma de consultanta completa, mentinand in mod constant standarde inalte de personal si servicii pentru a ne permite sa oferim clientilor nostri cele mai bune si mai potrivite sfaturi ca raspuns la orice provocari tehnico-legale care ni se prezinta. Oferim asistenta contractuala, tehnica si in legislatia constructiilor in toate domeniile din industria constructiilor, in special in infrastructura si inginerie civila. Indiferent daca o companie are nevoie sa recupereze pierderi sau daune legate de revendicari de constructii (construction claims) sau daca este chemata sa se apere in arbitraj sau instanta sau daca compania s-a implicat in dispute, noi oferim ajutorul precis de care are nevoie in circumstantele date.
Timp de aproape doua decenii, TE&A a furnizat servicii de management de contract si al revendicarilor, precum si asistenta in solutionarea disputelor constructorilor majori din unele dintre cele mai provocatoare sectoare ale industriei constructiilor din lume, in principal in sectorul transporturilor, cum ar fi reabilitarea drumurilor si autostrazilor, constructii de drumuri de mare viteza, modernizari de cai ferate, extinderi ale retelelor de transport subteran/ metrou, dar si in domeniul retelelor de apa si canalizare si a statiilor de epurare a apelor uzate. Cu toate acestea, exista un potential nelimitat de a ne extinde serviciile catre alte sectoare, cum sunt cele de aeroporturi, porturi, retele de conducte, mediu, generare si distributie de energie, cladiri rezidentiale si comerciale, in sectorul de petrol/ gaze si tehnologie. Echipa TE&A este pregatita sa identifice in mod pro-activ optiunile si solutiile la provocarile care apar inevitabil in proiectele complexe, cum ar fi, in prezent, unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructura din Romania intreprinse in ultimii 27 de ani, care este al treilea cel mai lung pod din Europa, si anume podul suspendat peste Dunare, de la Braila. Este un proiect extraordinar din punct de vedere tehnic si este o realizare prestigioasa pentru TE&A sa se implice in aceasta constructie. De asemenea, recent am fost numiti consilieri ai reclamantilor in patru arbitraje internationale ICC in Europa de Est si in opt arbitraje interne aici, in Romania.
- Care considerati ca sunt atuurile TE&A fata de ceilalti competitori pe piata de consultanta si arbitraj?
- De-a lungul anilor, am dezvoltat o abordare unica si pot spune cu mandrie ca suntem singura firma de consultanta care ofera servicii complete de "Asistenta integrata in managementul de contract si al revendicarilor" sau, pe scurt, ICMA. Avem propriile noastre echipe interne si, prin urmare, evitam sa angajam specialisti pe baza de proiect. Succesul TE&A se datoreaza capacitatii noastre de a oferi pachete unice de servicii complete de tipul "one-stop-shop", permitandu-ne astfel sa furnizam antreprenorilor asistenta in managementul de contract, asistenta tehnica de planificare, cuantificare valorica, pregatire a revendicarilor, cereri de solutionare a disputelor, servicii de consiliere si reprezentare in procedurile oficiale de adjudecare, arbitraj si litigii. Aceasta inseamna ca suntem intr-o pozitie unica pentru a oferi setul complet de servicii dintr-o singura structura de afaceri, la preturi competitive, fara a compromite standardul de inalta calitate a serviciilor noastre. Consultanta este o afacere bazata pe oameni, iar reprezentantii TE&A sunt adevarati experti in domeniul lor. Cea mai buna carte de vizita a noastra este reprezentata de numarul mare de clienti importanti care revin la serviciile noastre.
- Ce obiective de dezvoltare aveti pe piata din Romania, pe termen mediu si lung?
- Atat pe termen mediu, cat si pe termen lung, obiectivul nostru este sa ne mentinem pozitia de lider pe piata de profil si sa oferim, in continuare, consultanta tehnica si asistenta legala de cea mai inalta calitate firmelor mari de constructii, dedicate dezvoltarii unei
intelegeri aprofundate a procesului de constructie si a afacerilor implicate in acesta. In Romania, implicarea noastra in reinnoirea majora a coridoarelor de transport a fost si va continua sa fie tinta noastra principala. Stim ca toti clientii nostri asteapta eficienta si calitate maxima in fiecare chestiune de care ne ocupam, iar experienta pe care am dobandit-o ne permite sa ne continuam eforturile de a ramane prima alegere a potentialilor clienti. Scopul nostru pe termen lung este sa ne mentinem rata de satisfactie a clientilor aproape de 100%, indiferent de tipul de proiect.
- Cum vedeti evolutia pietei constructiilor din Romania pe termen mediu si lung, din perspectiva tendintelor de digitalizare/ automatizare?
- In timp ce majoritatea celorlalte industrii au suferit schimbari extraordinare in ultimele decenii si au beneficiat de procese si produse inovatoare, sectorul de inginerie si constructii a fost mai lent in adoptarea si adaptarea la cele mai recente oportunitati tehnologice. Cu toate acestea, industria constructiilor are un potential vast de imbunatatire a productivitatii si eficientei datorita digitalizarii, tehnologiilor inovatoare si noilor tehnici de constructie. Aparitia recenta a unor tehnologii de realitate augmentata, drone, scanare si imprimare 3D, BIM, dar si a echipamentelor autonome si a materialelor de constructie avansate contribuie acum la maturizarea pietei. Prin adoptarea si exploatarea acestor inovatii, companiile pot creste productivitatea, isi pot eficientiza managementul de proiect si procedurile si, in acelasi timp, pot spori calitatea, siguranta si profitabilitatea. Acest lucru necesita angajamentul si incurajarea multor participanti activi in industria noastra - oameni inovatori care cred intr-o abordare moderna de care vom beneficia cu totii. Nu va fi un proces rapid, iar Romania are multi ani de imbunatatiri in fata si va fi o sarcina costisitoare si de durata, care necesita investitii pentru a beneficia pe termen lung. Sa speram ca angajamentul celor implicati nu va slabi asa cum s-a intamplat in proiectele anterioare, ci acestia vor folosi esecurile din trecut ca oportunitati de a creste pe masura ce lucreaza impreuna pentru viitor.