In pofida faptului ca se preconizeaza o ponderare a cresterii pietei constructiilor din Polonia, in urmatorii ani, potentialul investitional ramane considerabil pentru majoritatea regiunilor tarii. Valoarea totala a celor mai mari 960 de proiecte de investitii aflate in curs de derulare sau planificate in Polonia este prognozata la 420 miliarde zloti - PLN (circa 100 miliarde euro), adica aproape de doua ori mai mare decat valoarea anuala a pietei constructiilor in ansamblu, conform rezultatelor celui mai recent raport al firmei de consultanta Spectis, intitulat „Piata constructiilor din Polonia 2019-2025 - o analiza a celor 16 regiuni”.
Lista celor 960 de proiecte de investitii care vor exercita cea mai mare influenta asupra situatiei pietelor zonale de constructii din Polonia include proiecte in curs de implementare, in valoare de 24 miliarde euro si proiecte in etapa de proiectare sau planificare, in valoare totala de 76 miliarde euro. Studiul se axeaza pe primele 60 de proiecte din fiecare dintre cele 16 voievodate (n.r. – regiuni, care corespund ca dimensiune si forma administrativ-teritoriala regiunilor Romaniei dintre anii 1950 si 1968). Astfel, sunt analizate 30 de proiecte de constructii de cladiri si 30 de proiecte de inginerie civila (mari lucrari de infrastructura). Valoarea proiectelor cuprinse in raport se ridica, in medie, la 440 milioane PLN (104 milioane de euro); cifra medie a investitiilor pentru cladiri este de 50 milioane de euro, iar a lucrarilor de inginerie civila se plaseaza la 160 de milioane de euro.
Voievodatul Mazovia, cu capitala Varsovia, ramane polul marilor investitii
„O revizuire a planurilor de investitii fezabile (ignorand potentialele mega-proiecte inca nesigure) identifica in calitate de lideri voievodatele Mazowieckie (Mazovia) si Pomorskie (cu aproximativ 12 miliarde euro, ca valoare a proiectelor, in fiecare din aceste regiuni). In ceea ce priveste Mazowieckie (cu o suprafata de 35.558 kmp si 5.242.911 locuitori), cele mai numeroase proiecte sunt planificate pe diverse segmente, fundamentale pentru dezvoltare, cum ar fi: constructia de drumuri (de exemplu, autostrada A2, drumurile expres S7 si S10), constructia de cai ferate (E20, E75), constructia de poduri si tuneluri (pe numeroase artere rutiere, precum si in cadrul metroului din Varsovia), constructia de imobile de birouri si constructia de centre rezidentiale. Proiectele-cheie din voievodatul Pomorskie includ expansiunea infrastructurii de energie electrica (inclusiv a unora dintre cele mai vechi centrale eoliene offshore din Polonia), a infrastructurii de transport pe apa (mai ales proiectele din porturile poloneze si un canal de navigatie pe Vistula), a infrastructurii de cai ferate si a celei rutiere. Potentialul investitional al regiunii este amplificat si de proiectele de constructie imobiliara – spatii comerciale si rezidentiale”, se arata in studiul citat.
Partea de est ramane in urma cu dezvoltarea
Urmatoarele pozitii, in ceea ce priveste valoarea totala a proiectelor, sunt ocupate de voievodatele Zachodniopomorskie (9,2 miliarde euro), Slaskie (8,5 miliarde euro) si Malopolskie (7,8 miliarde euro).
„Trebuie remarcat faptul ca locul fruntas al regiunii Zachodniopomorskie, din acest punct de vedere, se datoreaza in principal proiectelor planificate pe segmentul ingineriei civile - pe langa proiectele majore de constructii ingineresti ce vizeaza dezvoltarea arterelor rutiere, exista proiecte pe scara larga in domeniul constructiilor energetice si industriale, precum si proiecte majore de poduri si tuneluri proiectate sa se desfasoare in acest voievodat. In regiunea sileziana, cea mai robusta activitate de constructie va avea loc in domeniul cailor ferate si in cel al infrastructurii rutiere, desi sectoarele industrial-logistico-administrative (spatii de depozitare, imobile de interes public si cladiri de birouri) vor fi, de asemenea, dinamice. In plus fata de proiectele rutiere, de cale ferata si de poduri din Malopolskie, in regiune sunt planificate numeroase constructii de imobile de birouri si ansambluri rezidentiale. Desi asa-numita Polonie B (mai precis, partea de est a tarii) se afla in urma in ceea ce priveste proiectele aflate in derulare sau planificate in comparatie cu Polonia A, ne asteptam la o relansare semnificativa a investitiilor in trei regiuni din Polonia estica: Lubelskie, Podkarpackie si Podlaskie. Aceasta relansare va fi determinata, in cea mai mare parte, de proiectele majore de constructii civile, in special de cele din sectorul infrastructurii rutiere”, au subliniat autorii cercetarii.
Dupa cum se mai arata in raport, proiectele care urmeaza sa fie puse in aplicare de investitorii din sectorul privat sunt mult mai sigure, in ceea ce priveste reusita implementarii. Probabil, unele dintre proiectele de constructii civile, planificate de guvernantii de la Varsovia si aflate sub patronajul acestora, risca sa fie abandonate sau, in cel mai bun caz, amanate pe termen mediu. Pentru a descarca info-graficul cu cele 960 de mari investitii din Polonia, click aici!